وَجره یانه ( Vajrayana ) ( در سانسکریت به معنای «راه و وسیلهٔ دست یابی از جنس آذرخش» ) که بودیسم تانتری نیز نامیده می شود، شاخه ای از بودیسم است. وجره یانه جنبه های صوفیانه دارد و خاستگاه آن از هند است.
واژه وجره به معنی آذرخش و همچنین الماس است و استفاده از آن به «درخشان بودن و استوار بودن» اشاره دارد و به این خاطر که پیروان آن معتقدند برای رسیدن به مرحله بودا شدن، راهی سریع تر، درخشان تر و باثبات تر یافته اند این نام را به کیش خود داده اند. منظور از وجره در نام این کیش، همان «حق» و «واقعیت» است. وجره یانه ( راه الماس ) پس از مَهایانه ( راه بزرگ ) و هینه یانه ( راه کوچک ) سومین مکتب بزرگ بوداگرایی است. در مکتب وجره یانه پیر ( لاما ) به عنوان راهنما و مرشد و پشتیبان نقش بزرگی در رسیدن به «بیدارشدگی» ایفا می کند و از این رو این مکتب را لامائیسم ( لاماگرایی ) هم نامیده اند. پیر بزرگ را هم در این مکتب در تبت دالایی لاما می نامند.
هدف وجره یانه رسیدن به حالت بوداشدگی است تا با آن، دیگر موجودات ذی شعور را نیز بتوان به «بیدارشدگی» سوق داد. از وجه مشخصه های اصلی شاخه وجره یانه بودیسم، پرداختن آن به عناصر عرفانی و ( تا حدودی ) باطنی است و آیین ها و رسومات در آن از جایگاه مهمی برخوردار است. به دلیل پرداختن به عناصر «رازوَرزانه»، آن را بودیسم باطنی نیز می نامند. وجره یانه ( راه الماس گونه ) را با نام هایی مانند لامائیسم ( مُرشِدگرایی ) ، تانترا ( افسون گویی ) ، مانترایانه ( راه وِردمحور ) ، بودیسم تانترایی ( بوداباوری افسون گرا ) هم می نامند.
هینه یانه به بیداری تک به تک افراد باور دارد و مهایانه می گوید که بیدارشدگان بایستی در همین جهان بمانند و دست بقیه را بگیرند و تا همه با هم بیدار نشده ایم از کوشش بازنایستند. مهم ترین آموزه در وجره یانه، آموزه بیدارسرشتی همگان است؛ یعنی همه هستندگان آمادگی بالقوه برای بودا شدن را در سرشت خود دارند. این بیدار شدن را می توان با مراقبه ( درون پویی ) تجربه کرد. شخص درون پو، در حین پویش، در جنبه های بیدارشدگی ( بوداگی ) ذوب می شود. راهکار وجره یانه برای زندگی روزانه این است: «به گونه ای بزی که انگار یک بودا هستی و بیداری، تا زمانی که یک بودا شوی. »
برعکس مهایانه و هینه یانه که می گویند حالت بوداگی را نمی توان به هیچ وجه شرح داد و توصیف پذیر نیست، پیروان وجره یانه می گویند که می شود از راه آیین های صوفیانه و به یاری ورد و افسون ( مانترا ) ، اشاره های رازآمیز دست به نام مودرا ( دست نشانه ها ) و اشکال نمادین هندسی ( ماندالا ) با حالت بوداگی تماس برقرار کرد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفواژه وجره به معنی آذرخش و همچنین الماس است و استفاده از آن به «درخشان بودن و استوار بودن» اشاره دارد و به این خاطر که پیروان آن معتقدند برای رسیدن به مرحله بودا شدن، راهی سریع تر، درخشان تر و باثبات تر یافته اند این نام را به کیش خود داده اند. منظور از وجره در نام این کیش، همان «حق» و «واقعیت» است. وجره یانه ( راه الماس ) پس از مَهایانه ( راه بزرگ ) و هینه یانه ( راه کوچک ) سومین مکتب بزرگ بوداگرایی است. در مکتب وجره یانه پیر ( لاما ) به عنوان راهنما و مرشد و پشتیبان نقش بزرگی در رسیدن به «بیدارشدگی» ایفا می کند و از این رو این مکتب را لامائیسم ( لاماگرایی ) هم نامیده اند. پیر بزرگ را هم در این مکتب در تبت دالایی لاما می نامند.
هدف وجره یانه رسیدن به حالت بوداشدگی است تا با آن، دیگر موجودات ذی شعور را نیز بتوان به «بیدارشدگی» سوق داد. از وجه مشخصه های اصلی شاخه وجره یانه بودیسم، پرداختن آن به عناصر عرفانی و ( تا حدودی ) باطنی است و آیین ها و رسومات در آن از جایگاه مهمی برخوردار است. به دلیل پرداختن به عناصر «رازوَرزانه»، آن را بودیسم باطنی نیز می نامند. وجره یانه ( راه الماس گونه ) را با نام هایی مانند لامائیسم ( مُرشِدگرایی ) ، تانترا ( افسون گویی ) ، مانترایانه ( راه وِردمحور ) ، بودیسم تانترایی ( بوداباوری افسون گرا ) هم می نامند.
هینه یانه به بیداری تک به تک افراد باور دارد و مهایانه می گوید که بیدارشدگان بایستی در همین جهان بمانند و دست بقیه را بگیرند و تا همه با هم بیدار نشده ایم از کوشش بازنایستند. مهم ترین آموزه در وجره یانه، آموزه بیدارسرشتی همگان است؛ یعنی همه هستندگان آمادگی بالقوه برای بودا شدن را در سرشت خود دارند. این بیدار شدن را می توان با مراقبه ( درون پویی ) تجربه کرد. شخص درون پو، در حین پویش، در جنبه های بیدارشدگی ( بوداگی ) ذوب می شود. راهکار وجره یانه برای زندگی روزانه این است: «به گونه ای بزی که انگار یک بودا هستی و بیداری، تا زمانی که یک بودا شوی. »
برعکس مهایانه و هینه یانه که می گویند حالت بوداگی را نمی توان به هیچ وجه شرح داد و توصیف پذیر نیست، پیروان وجره یانه می گویند که می شود از راه آیین های صوفیانه و به یاری ورد و افسون ( مانترا ) ، اشاره های رازآمیز دست به نام مودرا ( دست نشانه ها ) و اشکال نمادین هندسی ( ماندالا ) با حالت بوداگی تماس برقرار کرد.
wiki: وجره یانه