و باز هم سفر

دانشنامه عمومی

و باز هم سفر رمانی فارسی از ناصر یوسفی در حوزهٔ ادبیات کودک و نوجوان است که اواخر سال ۱۳۹۵ از سوی نشر افق منتشر شد و تا سال ۱۳۹۹ به چاپ ششم رسید. این رمان حدود چهارصد صفحه دارد و از کتاب های برگزیدهٔ انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نامزد نهاییِ جایزهٔ هدهد سفید است.
این رمان روایتی از سه نوجوان است که بر پایهٔ رسمِ کهنِ شهرشان، هر یک به سفری طولانی می روند و در مسیرشان با رویدادهای گوناگونی روبرو می شوند. یکی از آنها وارد شهری می شود که در آن شهروندان مطیع و قوانین کنترل گر، مانعِ هر گونه آزادی عمل و اندیشه هستند؛ دیگری با کولی ها همراه می شود و درمی یابد که زندگی می تواند راه ورسم های گوناگونی داشته باشد؛ نوجوانِ سوم به باغی می رسد و برخی رویدادها از جمله رفتار دلنشینِ پیرمردی که در باغ روزگار می گذراند، او را در اولین مقصد خود ماندگار می کند. از درون مایه های داستان می توان به زندگی در جامعه ای یکدست در برابر زندگی در جامعه ای متنوع و همچنین تأکید بر فرزانگی و تجربه اندوزی اشاره کرد. رمان از سوی چند منتقد از جمله محبوبه نجف خانی، مترجم آثار کودک و نوجوان، و محمد قزلباش، منتقد ادبی، مورد نقد قرار گرفته است. جملات تفکربرانگیز و تأکید بر خودشناسی و توجه به محیط پیرامون از نقاط قوت این رمان هستند. از طرف دیگر، منتقدان به تعلیقِ کُند رمان، حاکم بودن نگاه قراردادی و ترویج عناصرِ فرهنگیِ خاص به عنوان نقاط ضعف رمان اشاره کرده اند.
شکوه حاجی نصرالله عضو شورای کتاب کودک معتقد است که ادبیات کودک و نوجوان در ایران پس از دههٔ ۱۳۶۰، به طور کلی از نگاه ایدئولوژیک فاصله گرفته و به سمت ادبیات لذت بخش مبتنی بر خلاقیت حرکت کرده است. به باور او در دههٔ ۱۳۷۰ چند نهاد از جمله مؤسسهٔ مادران امروز، مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان تأسیس شد که به ادبیات کودک و نوجوان می پرداختند. در این دوره، نگاه دوقطبی و سیاه وسفید در ادبیاتِ دهه های ۵۰ و ۶۰ به نگاهی خاکستری تر تبدیل شد. این نگاه در دهه های بعد نیز ادامه یافت و ارزیابی از سوی خوانندگان اهمیت دوچندان پیدا کرد. به باور شکوه حاجی نصرالله ادبیات کودک و نوجوان در دههٔ ۸۰ و ۹۰ با تأکید بر مکان بدون مرز، زمان فاقد تاریخ، و همزیستی فرهنگ ها در کنار هم، در پی پرداختن به مسائل معاصر مثل حقوق انسان ها، رابطهٔ انسان با محیط زیست و بحران هویت است. به این ترتیب او بر این باور است که بر خلاف دهه های قبل که نویسندگان در پی ترویج ارزش هایی خاصِ هماهنگ با فضای انقلابی بودند، حرکت به سمت نگاه متنوع، طیف وار و رنگین کمانی و همدلی با مخاطب گسترش یافت. [ ۱] [ ۲]
عکس و باز هم سفرعکس و باز هم سفر
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس