هویه التشیع

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] هویة التشیع، تألیف احمد الوائلی، اثری است که در تبیین عقاید مذهب تشیع و پاسخ به برخی اتهامات معاندین به رشته تحریر درآمده است. نویسنده در مقدمه چاپ اول تذکر داده که بنای بر ذکر تمام صفات و ویژگی های تشیع نداشته و تنها به امور روشنگر هویت تشیع پرداخته است
کتاب، مشتمل بر مقدمه چاپ دوم، مقدمه چاپ اول، تمهید (شامل کلیات معنای لغوی و اصطلاحی و تحول تشیع)، متن کتاب در چهار باب که هر باب حاوی فصولی است.
فصل اول از باب اول کتاب با ذکر تاریخچه شکل گیری تشیع آغاز شده است. کسانی چون ابن خلدون، احمد امین، حسن ابراهیم، قائل به تشکیل شیعه بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) هستند. ابن حزم و گروهی دیگر معتقدند شیعه در زمان عثمان شکل گرفته است و... نویسنده پس از ذکر اقوال مختلف، در انتهای اقوال، به نظر محمد عبدالله اشاره کرده، می نویسد: حق آن است که بگوییم شروع و ابتدای شیعه برمی گردد به همان عصر حضور رسول خدا، آن هنگامی که مطابق آیه انذار مأمور به انذار اقوام و خویشان خود گشت
در فصل دوم به دلایل پیدایش شیعه در زمان پیامبر اکرم(ص) پرداخته شده است. در دومین دلیل چنین می خوانیم که برخی محققین و مورخین معتقدند که شیعه در روز سقیفه پدید آمده است. این دلیلی است بر اینکه شیعه در ایام پیامبر اکرم(ص) وجود داشته است؛ زیرا معقول نیست که یک گروه ویژه در کمتر از یک هفته شکل بگیرد؛ یعنی امکان ندارد در فاصله رحلت پیامبر اکرم(ص) و جریان سقیفه گروهی از مردم مواضع و عقاید معین را برگزینند و یک سری ویژگی ها و مشخصات گوناگونی را به عنوان اعتقاد خود ابراز دارند؛ زیرا پذیرفتن یک چنین آراء و نظراتی امری نیست که بتوان همه آنها را در مدت اندکی شکل بخشید و سروسامان داد و هرکس که اندکی مطالعه و توجه به حوادث و وقایع داشته باشد و نظرات مخالفین بیعت با ابوبکر را ملاحظه کند، درخواهد یافت که چنین مواضعی به خاطر گرایش های آشکار و تفکرات عمیق آن مسئله ای نیست که بتواند در یک فاصله کم و با سرعتی زیاد حاصل گردد
در ابتدای فصل سوم، اسامی 133 تن از پرچم داران اولیه تشیع ذکر شده است. ابوذر غفاری، عمار یاسر، سلمان فارسی، جابر بن عبدالله انصاری، مالک بن حرث اشتر نخعی از جمله این اشخاص هستند. بیشتر اسامی بدون توضیح و برخی نیز با مختصری توضیح ذکر شده است؛ به عنوان مثال درباره زید بن ارقم انصاری چنین می خوانیم که در 17 حادثه با پیامبر همراه بود. البته نویسنده تصریح می کند که: «اینها به عنوان نمونه کوچکی از پیش قراولان شیعه محسوب می گردند که بدون گزینش و انتخاب با مرور بر برخی کتب رجالی و سرگذشت نامه ها یادداشت کرده ام»

پیشنهاد کاربران

بپرس