هویت ملی هویت یا احساس تعلق فرد به یک دولت یا یک ملت است. یک حس مشترک که مردم به یک وحدت کلی درک می کنند که نمود خود را در سنت ها، فرهنگ یا زبان سیاست نشان می دهد. هویت ملی از نظر روانشناختی به عنوان آگاهی و احساس از تفاوت بین ما و آنها تلقی می شود. [ ۱]
به عنوان یک پدیده جمعی، هویت ملی می تواند به عنوان یک نتیجه مستقیم از حضور عناصر از «نقاط مشترک» در زندگی روزمره مردم به وجود آید مانند نمادهای ملی، زبان، تاریخ ملت، آگاهی ملی و آثار باستانی.
هویت ملی در شکل مثبت آن می تواند به مهین پرستی که با غرور ملی و احساسات مثبت به کشور مشخص می شود همراه دانست ولی در حالت افراطی به شوونیسم و برتری کشور و افراطی گری ختم شود.
هویت ملی یک ویژگی ذاتی نیست و یک نظام برساخته از روابط اجتماعی است که فرد با اتکا به «نقاط مشترک» در روابط اجتماعی با سایر مردم به آن می رسد و دامنه آن می تواند از نمادهای ملی مشترک، زبان، تاریخ ملت، پیوندهای خونی و نژادی، موسیقی، خوراک و سبک آشپزی و… باشد. تحت تأثیرات مختلف اجتماعی، افراد با اتخاذ اعتقادات، ارزشها، فرضیات و انتظاراتی که با هویت ملی فرد همسو می شوند، هویت ملی را در هویت شخصی خود گنجانیده اند. افراد با شناسایی ملت خود، اعتقادات و ارزشهای ملی را از نظر شخصی معنادار می دانند و این باورها و ارزشها را در کارهای روزمره ترجمه می کنند.
دانشمند علوم سیاسی «روپرت امرسون» هویت ملی را «توده ای از مردم که احساس می کنند یک ملت هستند» تعریف هویت ملی می داند. این تعریف از هویت ملی توسط روانشناس اجتماعی، «هنری تاجفل»، که نظریه هویت اجتماعی را به همراه «جان ترنر» تدوین کرده بود، نیز تأیید شد. در این تعریف فرد هم باید توانایی شناسایی ملت را داشته باشد و هم خود را عضوی از آن بداند و احساس تعلق خاطر و دلبستگی به آن ملت را داشته باشد. این حس باعث می شود که فرد بدون آن که الزاماً سایر افراد گروه و عضو ملت را بشناسد خود را متعهد و متعلق به گروه حس کند. فرضیهٔ اصلی نظریهٔ هویت اجتماعی این است که اعضای یک گروه داخلی در پی یافتن جنبه های منفی در یک گروه خارجی هستند تا از این طریق بتوانند تصویر خود را ارتقا دهند. دیدگاه های تبعیض آمیز در بین فرهنگ ها ممکن است منجر به نژادپرستی شود و در قالب های شدید آن، نژادپرستی ممکن است منجر به نسل کشی گردد، مانند اتفاقات رخ داده در آلمان در مقابل یهودیان، در رواندا بین هوتوها و توتسی ها و اخیراً در یوگسلاوی سابق بین بوسنی ها و صرب ها.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفبه عنوان یک پدیده جمعی، هویت ملی می تواند به عنوان یک نتیجه مستقیم از حضور عناصر از «نقاط مشترک» در زندگی روزمره مردم به وجود آید مانند نمادهای ملی، زبان، تاریخ ملت، آگاهی ملی و آثار باستانی.
هویت ملی در شکل مثبت آن می تواند به مهین پرستی که با غرور ملی و احساسات مثبت به کشور مشخص می شود همراه دانست ولی در حالت افراطی به شوونیسم و برتری کشور و افراطی گری ختم شود.
هویت ملی یک ویژگی ذاتی نیست و یک نظام برساخته از روابط اجتماعی است که فرد با اتکا به «نقاط مشترک» در روابط اجتماعی با سایر مردم به آن می رسد و دامنه آن می تواند از نمادهای ملی مشترک، زبان، تاریخ ملت، پیوندهای خونی و نژادی، موسیقی، خوراک و سبک آشپزی و… باشد. تحت تأثیرات مختلف اجتماعی، افراد با اتخاذ اعتقادات، ارزشها، فرضیات و انتظاراتی که با هویت ملی فرد همسو می شوند، هویت ملی را در هویت شخصی خود گنجانیده اند. افراد با شناسایی ملت خود، اعتقادات و ارزشهای ملی را از نظر شخصی معنادار می دانند و این باورها و ارزشها را در کارهای روزمره ترجمه می کنند.
دانشمند علوم سیاسی «روپرت امرسون» هویت ملی را «توده ای از مردم که احساس می کنند یک ملت هستند» تعریف هویت ملی می داند. این تعریف از هویت ملی توسط روانشناس اجتماعی، «هنری تاجفل»، که نظریه هویت اجتماعی را به همراه «جان ترنر» تدوین کرده بود، نیز تأیید شد. در این تعریف فرد هم باید توانایی شناسایی ملت را داشته باشد و هم خود را عضوی از آن بداند و احساس تعلق خاطر و دلبستگی به آن ملت را داشته باشد. این حس باعث می شود که فرد بدون آن که الزاماً سایر افراد گروه و عضو ملت را بشناسد خود را متعهد و متعلق به گروه حس کند. فرضیهٔ اصلی نظریهٔ هویت اجتماعی این است که اعضای یک گروه داخلی در پی یافتن جنبه های منفی در یک گروه خارجی هستند تا از این طریق بتوانند تصویر خود را ارتقا دهند. دیدگاه های تبعیض آمیز در بین فرهنگ ها ممکن است منجر به نژادپرستی شود و در قالب های شدید آن، نژادپرستی ممکن است منجر به نسل کشی گردد، مانند اتفاقات رخ داده در آلمان در مقابل یهودیان، در رواندا بین هوتوها و توتسی ها و اخیراً در یوگسلاوی سابق بین بوسنی ها و صرب ها.
wiki: هویت ملی