هویت. [ هَُ وی ی َ ] ( ع اِ ) هُویّة. رجوع به هُویّة شود. هویة. [ هََ وی ی َ ] ( ع ص ) چاه دورتک. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ) ( آنندراج ). ج ، هوایا. ( از اقرب الموارد ). هویة. [ هََ ی َ ] ( ع ص ) مؤنث هَوی. زن صاحب هوی یعنی دوست دارنده. ( از اقرب الموارد ). رجوع به هوی شود. هویة. [ هَُ وی ی َ ] ( ع اِ ) هویت. عبارت است از تشخص و همین معنی میان حکیمان و متکلمان مشهور است. ( کشاف اصطلاحات الفنون ). || هویة گاه بر وجود خارجی اطلاق میگردد. ( کشاف اصطلاحات الفنون ). || هویة گاه بر ماهیت با تشخص اطلاق میگردد که عبارت است از حقیقت جزئیه. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ). || ( اصطلاح صوفیه ) هویه مرتبه ٔذات بحت را گویند و مرتبه احدیت و لاهوت اشارت است از آن. در انسان کامل گوید: هویت حق تعالی عین او است که ممکن نیست ظهور آن. هویت از لفظ هو گرفته شده که اشاره به غایب است و آن درباره خدای تعالی اشاره است به کنه ذات او به اعتبار اسماء و صفات او با اشعار به غیبوبت آن. ( کشاف اصطلاحات الفنون ) : ان الهویة عین ذات الواحد و من المحال ظهورها فی شاهد فکأنها نعت و قد وقعت علی شان البطون و ما له من جاحد.
( از کشاف اصطلاحات الفنون ).
و رجوع به تعریفات سیدجرجانی و هویت شود.
فرهنگ فارسی
حقیقت شی یاشخص که مشتمل برصفات جوهری اوباشد، شخصیت، ذات، هستی ووجود، منسوب به هو، شناسنامه ۱- ذات باری تعالی . ۲- هستی وجود. ۳- آنچه موجب شناسائی شخص باشد. یا ورق. هویت .شناسامه ۴- هویت عبارت از حقیقت جزئیه است یعنی هرگاه ماهیت با تشخص لحاظ واعتبارشود هویت گویند و گاه هویت بمعنی وجودخارجی است ومرادت شخیص است و هویت گاه بالذات و گاه بالعرض است .
فرهنگ معین
(هُ و یَّ ) [ ع . هویة ] (اِ. ) شخصیت ، ذات ، حقیقت چیز.
فرهنگ عمید
۱. آنچه از نام، نام خانوادگی، نام پدر و ویژگی های دیگر که شخص بدان ها شناخته می شود. ۲. حقیقت شیء یا شخص که مشتمل بر صفات جوهری او باشد، شخصیت، ذات. ۲. هستی، وجود.
زبان و ادب'>
فرهنگستان زبان و ادب
{identity} [روان شناسی] نقش اجتماعی فرد و درک او از این نقش که نوعاً در نوجوانی پیدا می شود
دانشنامه عمومی
هویت (آلبوم تیری تی). هویت ( انگلیسی: Identity ) دومین آلبوم استودیویی گروه آر اند بیآمریکاییتیری تی است. این آلبوم ابتدا به صورت مستقل منتشر شد و سپس از طریق وارنر میوزیک منتشر شد. این آلبوم دو تک آهنگ شامل روی تو گیر کرده و «درخواستِ جنسی» و ریمیکس ترودوکس برای «درخواستِ جنسی» شامل پسر عموی آن ها دیالز بود. در آلمان، این آلبوم دوباره با عنوان درخواستِ جنسی تغییر نام داد. [ ۱] ↑ 3T - Identity, retrieved 2023 - 02 - 15 • آلبوم های تیری تی • آلبوم های ۲۰۰۴ ( میلادی ) • آلبوم ها • مقاله های دارای شرح مختصر • شرح مختصر متفاوت با ویکی داده • جعبه های اطلاعات موسیقی دارای پودمان:String errors • مقاله های دارای میکروفرمت اچ اودیو • صفحه هایی که از جعبه اطلاعات آلبوم با پارامترهای نامعلوم استفاده می کنند
هویت (رمان). هویت ( فرانسوی:L'Identité ) رمانی از میلان کوندرا نویسنده اهل چک است. این رمان نخستین بار در سال ۱۹۹۸ و به زبان فرانسوی منتشر شد. کوندرا در سال ۱۹۷۵ به فرانسه مهاجرت کرد. هویت به کلی در فرانسه اتفاق می افتد و دومین رمان او به فرانسه است. پیش از این او تمام رمان های خود را به زبان چک می نوشت. رمان حول محور رابطهٔ شانتال و شریک عاطفی جوان ترش، ژان - مارک می چرخد. پیچیدگی های رابطهٔ میان آنها و تاثیری که روی هویتشان می گذارد، کوندرا را به سمت تفکرات فلسفی در باب هویت، نه تنها در مفهوم خود - محور آن و بلکه در مفهوم تاثیری که دیگران و روابطشان در شکل گیری هویت فرد دارد، سوق داده است. رمان حول محور رابطهٔ صمیمانهٔ شانتال و ژان - مارک می گردد و در هر فصل داستان از منظر یکی از این دو روایت می شود. داستان با شانتال شروع می شود که در هتلی در ساحل نرماندی در انتظار است تا شریک عاطفی اش روز بعد از راه برسد. وقتی او می رسد، کمی کشمکش دارند تا یکدیگر را پیدا کنند و یکدیگر را با فرد دیگری در ساحل اشتباه می گیرند که از نزدیک شباهت بسیار کمی به آنها دارد. در حین دیدار، شانتال بخاطر رویای مختصرا جنسی ای که دیده است، غمگین است. او همچنین در سال در پدرها و کودکان فرومی رود. این موضوع در داستان بسیار به کرات اتفاق می افتد و مرگ فرزند او از شریک عاطفی قبلی اش را تداعی می کند. ژان مارک از او می پرسد که چرا غمگین است و اینطور جواب می دهد: «مردها دیگر به من نگاه نمی کنند. »[ ۱] در این نقطه، اتفاق حیاتی داستان رقم می خورد؛ چرا که شانتال چیزی از هویت خود بروز می دهد که با آنچه ژان - مارک از هویت او در ذهن داشته است، مغایرت دارد و لذا هویت ژان - مارک را نیز برای خودش دستخوش تزلزل می کند. شانتال بعدها نامه های عاشقانه ای دریافت می کند که گستاخانه مخل رابطهٔ عاطفی او می شود و باعث می شود او به فکر فرو برود که از دید دیگران چگونه به نظر می رسد. همچنین باعث می شود او مدام فکر کند که کسی او را تماشا می کند. او این نامه ها را در لباس های خود مخفی می کند و چیزی درمورد آنها به ژان - مارک نمی گوید. از منظر ژان - مارک، او نخستین نامه را برای از بین بردن این حس شانتال که هیچ مردی به او توجه ندارد، می نویسد. اما کم کم اینکه شانتال موضوع نامه ها را از او مخفی می کند و تغییر رفتار می دهد، باعث حسادت او می شود و همین مساله روابط آنها و تلقی آنها را از هویتشان دستخوش دگرگونی می کند.
هویت (فیلم ۲۰۰۳). هویت ( به انگلیسی: Identity ) فیلم روانشناسانه، رازآلود و جنایی محصول سال ۲۰۰۳ کشور ایالت متحده آمریکا است. این فیلم از ساخته های جیمز منگولد کارگردان آمریکایی می باشد که همسرش یعنی کتی کانرد تهیه کنندگی آن را بر عهده داشته است. مایکل کانی فیلم نامه را نوشته است. در این فیلم بازیگرانی چون جان کیوساک، آماندا پیت، آلفرد مولینا، کلیا دووال و ری لیوتا به ایفای نقش پرداخته اند. مالکوم ریورز مرد زندانی مبتلا به اختلال چند شخصیتی است که به جرم ارتکاب به چندین قتل، محکوم به اعدام است و در شب قبل از اجرای حکم به درخواست روانشناس او ( مالیک ) جلسه ای برای ارائه آخرین دفاعیاتش ترتیب داده می شود. روانشناس او سعی دارد تا به حاضران در جلسه و قضات نشان دهد که قتلهای مالکوم به طور ناآگاهانه و به دلیل شرایط روحی و روانی خاص او صورت گرفته است. آنچه که مالکوم برای حضار تعریف می کند ماجرای شبی بارانیست که در آن ۱۰ شخصیت داستان فیلم شامل یک بازیگر زن و رانندهاش، یک پلیس و زندانیاش، یک دختر جوان، یک خانوادهٔ سه نفره ( زن و مرد و یک پسر بچه ۱۰ ساله ) و یک زوج جوان به دلیل شرایط بد جوی در یک مهمانسرا در حومه شهر توقف می کنند و به همراه صاحب مهمانسرا جمعی ۱۱ نفره را تشکیل می دهند. کلیه راه های ارتباطی مهمانسرا به دلیل شرایط بد جوی با خارج قطع شده است. ناگهان با کشته شدن یکی از آنان اوضاع بهم می ریزد. پس از مدتی کوتاه نفر بعدی هم کشته می شود. قاتل برای هر جسد، شمارهای می گذارد و این یعنی اینکه هر یک از آن ها می تواند قربانی بعدی ماجرا باشد. از اینرو یک فضای بی اعتمادی و رعب و وحشت در میان سایر افراد باقی مانده ایجاد می شود. فضایی که حتی مخاطب نیز آن را به روشنی لمس می کند. بین برخی از افرد ائتلاف هایی جهت پیدا کردن قاتل اصلی درمی گیرد اما قاتل اصلی همچنان ناپیدا است. افراد باقی مانده یکی پس از دیگری کشته می شوند و سرانجام تنها کسی که زنده می ماند دختر جوان فیلم است؛ یعنی تا این لحظه سایر شخصیت های خطرناک منفک شده از مالکوم به قتل رسیده اند. دکتر مالیک با استناد به این امر، برای حاضرین در جلسه چنین استنباط می کند از آنجایی که مالکوم در حال حاضر به یک وحدت و یکپارچگی شخصیتی دست یافته و نسبت به سایر شخصیت های وجودی خویش بینش لازم را پیدا کرده است از اینرو نمی تواند دیگر خطری برای سایرین دربرداشته و به سطح آگاهی رسیده است؛ بنابراین با اعلام رأی بخشودگی از سوی قضات حاضر در جلسه، جهت انتقال و بستری شدن در یک مرکز روانپزشکی به دکتر مالیک سپرده می شود. اما در طول مسیر انتقال به مرکز روانپزشکی در حالیکه به نظر می رسد همه چیز به خوبی و خوشی به پایان رسیده و در ماشینی که زندانی به همراه دکترش عازم محل مذکور است ناگهان مالکوم، دستبندش را دور گردن دکتر مالیک حلقه کرده و وی را خفه می کند و تازه اینجاست که مخاطب متوجه می شود شخصیت قاتل در ذهن مالکوم همان پسربچه ۱۰ ساله است.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف
دانشنامه آزاد فارسی
هُویَّت اصطلاحی در فلسفه، روان شناسی و علوم اجتماعی، مشتق از «هو» عربی به معنی «او». در معنی نخست فلسفی، برخی آن را با وحدت وجود مترادف گرفته اند، برخی آن را لفظی مراد کرده اند که دال بر ذات شیء است، برخی گفته اند هویت همان تشخص یا به تعبیری وجود خارجی است، برخی آن را با حقیقت مطلق همسان دانسته، و برخی آن چیزی را که در همۀ موجودات ساری است، هویت نامیده اند. در تقسیم بندی دیگر، هویت به معنای نخست فلسفی آن به چهار بخش تقسیم می شود؛ هویت عددی، مانند این جمله که «شیخ الرئیس همان ابن سینا است»؛ هویت شخصی که وحدت شخص است با چیزی شبیه آن؛ هویت کیفی یا نوعی که عبارت است از اتحاد صفت دو موضوع که به رغم اختلاف زمانی و مکانی در کیفیت مشترک باشند؛ و هویت منطقی که عبارت است از رابطۀ منطقی میان دو شیء متحد که آن را در منطق صوری با علامت (=) نشان می دهند و مراد از آن تساوی در مقدار است. هویت در معنای دوم فلسفی آن با «این همانی» یا «همانستی» مترادف است؛ بدین معنی که هر چیزی در تعریف «همان» است. هویت را در این معنی با عبارت «ب=ب» نشان می دهند. سه شرط منطقی برای اصل این همانی برشمرده اند: ۱. معنای تصور شده ثابت و محدود باشد و تغییر نپذیرد؛ ۲. این که حقیقت و کذب در هر زمان و مکانی معنی خود را حفظ کند؛ ۳. این که حقیقت هر موجودی عین ذات آن باشد. به فلسفۀ شلینگ عنوان «فلسفۀ این همانی» داده اند. شلینگ به وحدت طبیعت و فکر و وحدت آرمان و واقعیت قائل بود. هویت در روان شناسی عبارت است از تصور شخص از خود و حس استمرار وجود، به ویژه در قابلیت تفکیک شخص از دیگران، در عین تعامل با آنان. اصطلاح هویت در علوم اجتماعی عبارت است از تعلق خود به محدوده یا مقوله ای تعریف شده؛ مثلاً تعلقات دینی (هویت دینی)، تعلقات ملی (هویت ملی)، تعلقات قومی (هویت قومی) و تعلقات شغلی (هویت شغلی).
کلیدواژه ی هویت، با توجه به ذات حرف ( ه ) در این کلمه که یک ذات لطیف بدون درگیری از ابزارهای زبان که همراه با انرژی حرارتی در هنگام صدور آوا از انتهایی ترین محل ایجاد آوا صادر می شود کلماتی را ایجاد می کند که بُعد لطافت و انرژی را در خود دارند مثل حرارت هوا حاره حریم حرمت و. . . ... [مشاهده متن کامل]
و تفاوت هویت با ماهیت در تفاوت حروف و کلمات مثل تفاوت خورشید و ماه می باشد. مثل خورشید که یک جوشش نور و گرمای درونی دارد و ماه که از خود نوری ندارد ولی منعکس کننده نور خورشید در آسمان شب می باشد. در واقع ماه کلام خورشید است در آسمان شب. یک چنین تشبیهی در کلمات اینطور می شود مطرح کرد که حروف مثل خورشید و کلمات مانند ماه که منعکس کننده نور حروف هستند. در واقع با یک چنین تشبیهی اینطور می شود برداشت نمود که خداوند متعال با کلماتش دارد به ما انسانها که مانند دانه ای نهفته در خاک هستیم می گوید که اینجا یعنی دنیا ظلمتکده است باید قد کشید به عالمی متعالی تر عالمی که خورشید دارد نور دارد. در واقع ماهیت کلمات از هویت حروف کلمات است که باعث ایجاد نوردهی در کلمات می شود. به طور خلاصه هویت یک مقوله جوشش از درون و ماهیت یک مقوله انعکاسی و بازتابی می باشد. اصطلاح هُوییّه هم که ابزار لحیم کاری در صنعت برق می باشد به صورت کاربردی مُؤید این مفهوم می باشد. البته ترجمه هویت برای کلمه ی identity از اون جهت است که کلمه ی identity یک مقوله درونی تحت عنوان ایده پردازی و ایدئولوژی می باشد.
هویت:اُواِیَت.
هویت، فارسی است ، "هُ وَ"هُوَت. آنت. وِنَت"
هویت ( به هندی: Astitva ) فیلمی محصول سال ۲۰۰۰ و به کارگردانی ماهش مانجرکار است. در این فیلم بازیگرانی همچون تابو، ساچین خدکار، موهنیش باهل، راویندرا مانکانی، اسمیتا جایکار، نامراتا شیرودکار ایفای نقش کرده اند.
هویت یا خلق و خو ( به انگلیسی: Temper ) فیلمی هندی محصول سال ۲۰۱۵ و به کارگردانی پوری جاگاناد است. در این فیلم بازیگرانی همچون ان. تی راما رائو جونیور، کجال آگاروال، پراکاش راج، مدهوریما، کوتا سرینیواسا راو، ساپتاگیری، سونیا آگراوال و نورا فتحی ایفای نقش کرده اند.
با بررسی واژگانی همچون {زِنده، زندگی، زندگانی} در می یابیم که {زِند} بنِ گذشته یک کارواژه است، پس آن کارواژه باید {زِندَن} باشد با بن کنونی {زِن/زَن} برابر این کارواژه {زِندِه بودن} است. میتوان از کارواژه برای ساخت واژگان برای {موجود، وجود داشتن، وجود، هویت} بکار برد. ... [مشاهده متن کامل]
برای واژه {موجود} میتوان با افزودن پسوندِ {ار} به بن کنونی {زِندَن}، واژه سازی کرد که واژه {زِنار، زَنار} ساخته میشود. برای واژه {وجود داشتن} میتوان از همین {زِندَن} بکار برد. برای {هُویت} میتوان از بن گذشته {زِندَن} به همراه پَسوَندِ {ا} که نِشانگرِ {اندازه یک چیز، سَنجه یک چیز} است، بکار برد که واژه {زِندا/زَندا} ساخته میشود. . . . خودتان نیز میتوانید با افزودن پسوند و پیشوند واژه سازی کنید. بِدرود!
کیبود
هویت : کارکرد شی ء یا موجود
۱. شناسه، کیستی ۲. چیستی
نخست باید ریشه ی واژه ی هویت بررسی بشود تا سپس همسنگ پارسی برایش بیاوریم: هویّت: هو ( ضمیر غایب ) ، یّت ( پسوند مصدرساز چون: ایرانیّت، خریّت، نگرانیّت، احمقیّت، ابلهیّت. ) پس هویت یعنی: اویی، او بودن، کیستی. ... [مشاهده متن کامل]
در فلسفه هویت در برابر ماهیت است: ( هویت: اویی ) ، ( ماهیت: چیستی ) من دیوانه ی زبان شیرین پارسیم. . .
تمامیت فرد
همانطور که هر فردی ، شناسنامه و ویژگی هایی دارد که �هویت� یا ��کیستی�� او را نشان میدهند ، هر کشوری نیز هویت دارد
ناسنامە بە کوردی
هویت واژه عربی است وبهترین واژه فارسی چیستی ونهادینه است
میشه بجای هویت از واژه فارسی آرتمن استفاده کرد آرتمن= اندیشه مقدس یا منش مقدس آر= مقدس من= نفس، منش، روان، اندیشه
ماهیت = بیان ذات هویت= شرح صفت
هویت یعنی : نام ، نام پدر مادر نام خانوادگی و . . .
کیستی، چیستی، خودانگاری
واقعیت وجود هر چیز
هویت ( Idenitity ) : [اصطلاح جامعه شناسی] در معنای جامعه شناختی این مفهوم نظر گافمن چنین است :کوشش فرد به منظور تحقق یکتایی خویشتن است در شرایطی که در حال شکل دادن به رفتار خویش است بدینسان به نظر گافمن فرد بین من در شرایط موجود و من واقعی قرار دارد که از این قرارند: ... [مشاهده متن کامل]
من در شرایط موجود ( Virtual self ) : فرد در چارچوب شرایطی است که در درون آن جای یافته است . منی اسن منبعث از پایگاه اجتماعی نقشهای محول و . . . . . . . . . . . . . .
اول باید واژه ی هویت ریشه یابی شود تا برابر پارسی برایش ساخت ولی همتاهای هویت= هبود، چبود و چیستی و. . . است
نیاوند، نیاک، پیش نمود
فربودش/فربودی/ فرهستش/ فرستش/ فرستی یکی از دوستان "بودش" را به جای هویت پیشنهاد داده، از نگاه من هرچند زیباست؛ اما آن مفهوم نهفته در واژه ی هویت را نمی رساند. من آن را با پیشوند فر آمیختم تا هم به زیباییش افزوده شود و هم همگی معنای نهفته در هویت را درونش داشته باشد؛ تا نگاه دوستان چه باشد. همچنین است واژه ی فر هستش که می توان با کوتاه کردن آن به واژه فرستش و فرستی رسید. همانا هویت به چه بودن و چیستی و نیز به کی بودن و کیستی پیکانه دارد که واژه های پیشنهادی به روشنی آنها را در بر دارند. / سپاس ... [مشاهده متن کامل]