[ویکی فقه] هنر قرآنی. هنر در لغت به معنای «فن، صنعت، علم، معرفت، امری توام با ظرافت و ریزه کاری آن درجه از کمال که فراست و فضل را در برداشته و نمود آن صاحب هنر را برتر از دیگران بنمایاند، کیاست، زیرکی، خطر و اهمیت، لیاقت، کفایت و کمال» آامده است. هنر در مفاهیم دیگری نیز، از جمله «عشق» و «حقیقت» آمده است.
ابزارهای هنری، یکی از رساترین، بلیغ ترین و کاری ترین ابزار ابلاغ و تبلیغ پیام است. در واقع، هنر نیز یک شیوه بیان است، یک شیوه ادا کردن است، منتها این شیوه بیان از هر شیوه تبیین دیگر، رساتر، دقیق تر، نافذتر و ماندگارتر است. اگر زبان علمی یا عادی دارای این ویژگی و بیان مستقیم حقایق است، زبان هنر نیز، این ویژگی را دارا خواهد بود که بیان غیر مستقیم همین حقایق است، با این تفاوت که زبان هنر، بیانگر حقایق به صورت واقعی آن ها نیست؛ بلکه بر عنصر تخیل استوار است.به عنوان مثال، برای نشان دادن اهمیت انفاق در راه خدا، گاهی می گوییم: «هر کس برای خشنودی خدا اموال خود را انفاق کند» چند برابر آن پاداش خواهد داشت. قهراً این سخن، یک بیان واقعی یا عادی و یا علمی است.اما هنگامی که همین مفهوم را در آیه ۲۶۱ سوره بقره، مشاهده می کنیم، می بینیم، قرآن کریم این تعبیر را در قالب یک بیان «هنری» در آورده و در آن، یک رابطه جدید بین انفاق و دانه گندم به تصویر کشیده شده است: «کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می کنند، همانند بذری هستند که هفت خوشه برویاند».بنابراین قرآن کریم، برای عمق بخشیدن و محکم تر کردن مظلوم و مقصود مورد نظر در ذهن مخاطب از یک شیوه هنری سود برده است.در یک نگاه کلی، چنین می توان گفت: هر چند در قرآن کریم، به صراحت آیه ای درباره هنر و ارزش آن وارد نشده است، ولی از آن جا که دعوت قرآن کریم و اسلام به چیزهایی است که در فطرت آدمی است، میل به زیبایی و استفاده از شیوه های مختلف هنری برای جذب بیش تر از امور فطری است که در وجود انسان است و قهراً قرآن کریم می بایست، به گونه ای به زیبایی هنر و ارزش آن پرداخته باشد.
نمونه ای از آیات قرآن کریم
برخی آیات که در این زمینه وارد شده اند، عبارتند از:
← آیه ۷ سوره سجده
برخی اشکال هنری در قرآن، بدین شرح است:
هنر آهنگ
...
ابزارهای هنری، یکی از رساترین، بلیغ ترین و کاری ترین ابزار ابلاغ و تبلیغ پیام است. در واقع، هنر نیز یک شیوه بیان است، یک شیوه ادا کردن است، منتها این شیوه بیان از هر شیوه تبیین دیگر، رساتر، دقیق تر، نافذتر و ماندگارتر است. اگر زبان علمی یا عادی دارای این ویژگی و بیان مستقیم حقایق است، زبان هنر نیز، این ویژگی را دارا خواهد بود که بیان غیر مستقیم همین حقایق است، با این تفاوت که زبان هنر، بیانگر حقایق به صورت واقعی آن ها نیست؛ بلکه بر عنصر تخیل استوار است.به عنوان مثال، برای نشان دادن اهمیت انفاق در راه خدا، گاهی می گوییم: «هر کس برای خشنودی خدا اموال خود را انفاق کند» چند برابر آن پاداش خواهد داشت. قهراً این سخن، یک بیان واقعی یا عادی و یا علمی است.اما هنگامی که همین مفهوم را در آیه ۲۶۱ سوره بقره، مشاهده می کنیم، می بینیم، قرآن کریم این تعبیر را در قالب یک بیان «هنری» در آورده و در آن، یک رابطه جدید بین انفاق و دانه گندم به تصویر کشیده شده است: «کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می کنند، همانند بذری هستند که هفت خوشه برویاند».بنابراین قرآن کریم، برای عمق بخشیدن و محکم تر کردن مظلوم و مقصود مورد نظر در ذهن مخاطب از یک شیوه هنری سود برده است.در یک نگاه کلی، چنین می توان گفت: هر چند در قرآن کریم، به صراحت آیه ای درباره هنر و ارزش آن وارد نشده است، ولی از آن جا که دعوت قرآن کریم و اسلام به چیزهایی است که در فطرت آدمی است، میل به زیبایی و استفاده از شیوه های مختلف هنری برای جذب بیش تر از امور فطری است که در وجود انسان است و قهراً قرآن کریم می بایست، به گونه ای به زیبایی هنر و ارزش آن پرداخته باشد.
نمونه ای از آیات قرآن کریم
برخی آیات که در این زمینه وارد شده اند، عبارتند از:
← آیه ۷ سوره سجده
برخی اشکال هنری در قرآن، بدین شرح است:
هنر آهنگ
...
wikifeqh: هنر_قرآنی