لغت نامه دهخدا
دانشنامه عمومی
هرودوت (دهانه). هرودوت یک دهانه برخوردی در ماه است.
این دهانه ۱۲ دهانه اقماری دارد. [ ۱]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاین دهانه ۱۲ دهانه اقماری دارد. [ ۱]
wiki: هرودوت (دهانه)
دانشنامه آزاد فارسی
هِرودوت (Herodotus)
هِرودوت
(یا: هِرودوتوس؛ هِرودُت) مورخ یونانی، ملقب به «پدر تاریخ». تاریخ جنگ های یونان و ایران را در نُه کتاب نوشت که با شکست ایرانیان (۴۹۰ و ۴۸۰پ م) پایان می یابد. دربارۀ اقوام، مکان ها، کاخ ها و تاریخ گذشته بسیار حاشیه روی کرده است. هرودوت در هالیکارناسوس در آسیای صغیر زاده شد و ظاهراً بیشتر عمرش را در سفر گذراند؛ اما سرانجام در توریا، در جنوب ایتالیا، اقامت کرد. نخستین نویسندۀ چیزی است که اکنون «تاریخ» تلقی می شود. او بیشتر بر منابع شفاهی تکیه داشت.
هِرودوت
(یا: هِرودوتوس؛ هِرودُت) مورخ یونانی، ملقب به «پدر تاریخ». تاریخ جنگ های یونان و ایران را در نُه کتاب نوشت که با شکست ایرانیان (۴۹۰ و ۴۸۰پ م) پایان می یابد. دربارۀ اقوام، مکان ها، کاخ ها و تاریخ گذشته بسیار حاشیه روی کرده است. هرودوت در هالیکارناسوس در آسیای صغیر زاده شد و ظاهراً بیشتر عمرش را در سفر گذراند؛ اما سرانجام در توریا، در جنوب ایتالیا، اقامت کرد. نخستین نویسندۀ چیزی است که اکنون «تاریخ» تلقی می شود. او بیشتر بر منابع شفاهی تکیه داشت.
wikijoo: هرودوت
پیشنهاد کاربران
هرودوت، ( به یونانی: Ἡρόδοτος ) نخستین تاریخ نگار یونانی است که آثار او تاکنون باقی مانده است.
هرودوت نویسنده و جغرافی دان یونانی بود که به عنوان اولین مورخ شناخته می شود. در حدود سال ۴۲۵ قبل از میلاد، هرودوت اثر بزرگ خود را منتشر کرد: گزارشی طولانی از جنگ های یونان و ایران که او آن را «تاریخ» نامید. ( کلمه یونانی historie به معنای «تحقیق» است ) قبل از هرودوت، هیچ نویسنده ای چنین مطالعه منظم و کاملی در مورد گذشته انجام نداده بود و سعی نکرده بود علت و معلول وقایع آن را توضیح دهد. پس از هرودوت، تحلیل تاریخی به بخشی ضروری از زندگی فکری و سیاسی تبدیل شد.
... [مشاهده متن کامل]
برخلاف نویسندگانی که در آغاز کتاب خویش به شرح زندگی خود می پردازند، هرودوت در ابتدای کتاب خود به این جملهٔ ساده بسنده کرده است که «هدف هرودوتِ هالیکارناسی از ارائهٔ نتایج پژوهش هایش در اینجا آن است که گذر زمان، گرد فراموشی بر کارهای آدمیان و دستاوردهای بزرگ یونانیان و بربرها ( غیریونانیان ) نَنشاند و دلایل درگیری های این دو قوم روشن شود. » اطلاعات موجود دربارهٔ زندگی وی، بسیار اندک است و همان مقدار هم عمدتاً از دو مقالهٔ دانش نامهٔ بیزانسی سودا گرفته شده است. بر پایهٔ این منبع، هرودوت در هالیکارناس زاده شده است و در سال ۴۴۴ پیش از میلاد به توریی در جنوب ایتالیای امروزی مهاجرت کرده است، و احتمالاً در همان جا نیز درگذشته باشد. از وی به عنوان پدر علم تاریخ یاد می شود.
با آنکه هرودوت اکثر عمرش را در جهان یونانی گذرانده است، ولی از آنجا که زادگاهش در نخستین سال های زندگی وی زیر استیلای ایران بوده است، با فرهنگ ایرانی نیز آشنایی داشته است. گرچه با زبان فاتحان سرزمینش آشنا نبود، ولی این فرصت برایش پیش آمد که از قوانین، مذهب و فرهنگ آن ها آگاهی یابد. این آشنایی با فرهنگ های یونان و ایران، او را با قدر و منزلت شان آشنا ساخت و سبب شد که دربارهٔ دشمنان یونان، قضاوتی منصفانه داشته باشد.
هرودوت برای نوشتن کتابش از شیوهٔ تاریخ نویسی روایی استفاده کرده است. به این معنا که از بین روایتهای مختلف، تنها روایتی را ذکر کرده که می پنداشته از دیگر روایت ها صحیح تر است؛ منبع و سرچشمهٔ این روایت ها نیز غالباً، شنیده های شفاهی او بوده اند. گرایش های سیاسی و مذهبی هرودوت در تاریخ نگری و تاریخ نگاری او دخالت داشته اند؛ چنان که گرایش او به پریکلس و آتن باعث شده تا وقایع مرتبط با آتن را به سود آتنی ها ثبت کند، و هرگاه که مطلب یا گزارشی را دربارهٔ آنچه مورد پسندش بود می شنید ولی به درستی آن باور نداشت، به تحلیلش می پرداخت ولی این ریزبینی و تحلیل ها را در مواردی که احساسات مذهبی یا ملّی او را جریحه دار کرده باشد نمی بینیم و هرجا که گزارش های او با مصلحت آتنی ها منافاتی نداشت، بی طرف بود. ولی هرگاه پای منافع آتن در میان بود، هر گزارشی، ولو سخن های بیهوده را می پذیرفت. از نظر مذهبی نیز، به خدایان و الهه های یونانی اعتقاد داشت و مشیت الهی را حاکم بر تاریخ می دانست.
هرودوت نویسنده و جغرافی دان یونانی بود که به عنوان اولین مورخ شناخته می شود. در حدود سال ۴۲۵ قبل از میلاد، هرودوت اثر بزرگ خود را منتشر کرد: گزارشی طولانی از جنگ های یونان و ایران که او آن را «تاریخ» نامید. ( کلمه یونانی historie به معنای «تحقیق» است ) قبل از هرودوت، هیچ نویسنده ای چنین مطالعه منظم و کاملی در مورد گذشته انجام نداده بود و سعی نکرده بود علت و معلول وقایع آن را توضیح دهد. پس از هرودوت، تحلیل تاریخی به بخشی ضروری از زندگی فکری و سیاسی تبدیل شد.
... [مشاهده متن کامل]
برخلاف نویسندگانی که در آغاز کتاب خویش به شرح زندگی خود می پردازند، هرودوت در ابتدای کتاب خود به این جملهٔ ساده بسنده کرده است که «هدف هرودوتِ هالیکارناسی از ارائهٔ نتایج پژوهش هایش در اینجا آن است که گذر زمان، گرد فراموشی بر کارهای آدمیان و دستاوردهای بزرگ یونانیان و بربرها ( غیریونانیان ) نَنشاند و دلایل درگیری های این دو قوم روشن شود. » اطلاعات موجود دربارهٔ زندگی وی، بسیار اندک است و همان مقدار هم عمدتاً از دو مقالهٔ دانش نامهٔ بیزانسی سودا گرفته شده است. بر پایهٔ این منبع، هرودوت در هالیکارناس زاده شده است و در سال ۴۴۴ پیش از میلاد به توریی در جنوب ایتالیای امروزی مهاجرت کرده است، و احتمالاً در همان جا نیز درگذشته باشد. از وی به عنوان پدر علم تاریخ یاد می شود.
با آنکه هرودوت اکثر عمرش را در جهان یونانی گذرانده است، ولی از آنجا که زادگاهش در نخستین سال های زندگی وی زیر استیلای ایران بوده است، با فرهنگ ایرانی نیز آشنایی داشته است. گرچه با زبان فاتحان سرزمینش آشنا نبود، ولی این فرصت برایش پیش آمد که از قوانین، مذهب و فرهنگ آن ها آگاهی یابد. این آشنایی با فرهنگ های یونان و ایران، او را با قدر و منزلت شان آشنا ساخت و سبب شد که دربارهٔ دشمنان یونان، قضاوتی منصفانه داشته باشد.
هرودوت برای نوشتن کتابش از شیوهٔ تاریخ نویسی روایی استفاده کرده است. به این معنا که از بین روایتهای مختلف، تنها روایتی را ذکر کرده که می پنداشته از دیگر روایت ها صحیح تر است؛ منبع و سرچشمهٔ این روایت ها نیز غالباً، شنیده های شفاهی او بوده اند. گرایش های سیاسی و مذهبی هرودوت در تاریخ نگری و تاریخ نگاری او دخالت داشته اند؛ چنان که گرایش او به پریکلس و آتن باعث شده تا وقایع مرتبط با آتن را به سود آتنی ها ثبت کند، و هرگاه که مطلب یا گزارشی را دربارهٔ آنچه مورد پسندش بود می شنید ولی به درستی آن باور نداشت، به تحلیلش می پرداخت ولی این ریزبینی و تحلیل ها را در مواردی که احساسات مذهبی یا ملّی او را جریحه دار کرده باشد نمی بینیم و هرجا که گزارش های او با مصلحت آتنی ها منافاتی نداشت، بی طرف بود. ولی هرگاه پای منافع آتن در میان بود، هر گزارشی، ولو سخن های بیهوده را می پذیرفت. از نظر مذهبی نیز، به خدایان و الهه های یونانی اعتقاد داشت و مشیت الهی را حاکم بر تاریخ می دانست.
بر پایهٔ این منبع، هرودوت در هالیکارناس زاده شده است و در سال ۴۴۴ پیش از میلاد به توریی در جنوب ایتالیای امروزی مهاجرت کرده است، و احتمالاً در همان جا نیز درگذشته باشد. از وی به عنوان پدر علم تاریخ یاد می شود