هرودوت


معنی انگلیسی:
herodotus

لغت نامه دهخدا

هرودوت. [ هَِ رُ دُ ] ( اِخ ) اگر چه او را پدر مورخین خوانده اند ولی در واقع نخستین مورخ نبوده زیرا قبل از او اشخاص دیگری از یونانیها مانند هکاته چیزهایی نوشته اند که به ما نرسیده و ظن قوی میرود که هرودوت و مورخین قرون بعد از این نوشته هااستفاده کرده اند، بی اینکه اسم مؤلف را برده باشند.هرودت از مردم هالی کارناس مستعمره یونانی آسیای صغیر بود و چون این شهر جزومستملکات ایران به شمار میرفت مورخ مذکور از تبعه ایران محسوب می شد. مدت زندگانی او را از 484 تا 425 ق. م. دانسته اند. وی سیاحت های متعدد در ممالک مشرق قدیم کرده و تحقیقات خود را راجع به احوال و تاریخ این ممالک نوشته است. نوشته های او شامل نه کتاب است و از این جهت آن را «تاریخ در نه کتاب » نامند و هر یک از کتابهای او به نام یکی از ارباب انواع یونان کهن است. بعضی از محققان تقسیم و نامگذاری آثار هرودوت رااز قرون بعد میدانند و معتقدند که تألیفات او در ابتدا تقسیماتی نداشته است زیرا وقتی که میخواهد خواننده را به مطلبی مذکور درگذشته ارجاع دهد بدون اشارت به کتاب با عبارت «حکایتی دیگر» یا «در حکایتهای دیگر» کار را به مسامحه میگذراند. ایران قدیم آبادان وپرنعمت بود و ملل دیگر و از جمله یونانیها برای سیاحت یا کار به این کشور می آمدند ولی اطلاعاتی که یک سیاح یونانی می توانست با کمک مترجم درباره تاریخ و اوضاع کشوری چون ایران به دست آورد چندان دقیق و قابل توجه نبود و این ناپختگی اطلاعات در آثار هرودوت که البته به ایران هم نیامده بود - هویداست. سنوات وقایعدرهم و ناهمآهنگ است ، در موارد زیادی داستانگویی جای تاریخ را گرفته ، داستانها هم مشوش است و علاوه بر اینها گویی روح افسانه دوستی یونانی هم آن را جلوه فوق العاده و دور از واقع داده است. نوشته های هرودوت درباره بابل و آسور هم آشفته و افسانه آمیز است. وی میگوید که مأخذ تحقیقات او کاهنان مصر و بابل بوده انداما محققان سفر او را به بابل قبول ندارند و نیز بعید میدانند که وی از کاهنان درجه اول استفاده کرده باشد. با وجود این کتابهایش از این نظر که منظره کلی مشرق قدیم را مینمایاند قابل توجه است. در ذکر ارقام نیز گاه اغراق می کند. مینویسند که هرودوت نوشته های خود را در آتن برای مردم میخوانده است و اوسیوس وقایعنگار ثقه قرن سوم میلادی ضمن گفتگو درباره سالهای 445 و 446 ق. م. میگوید: هرودوت کتاب خود را در ملأعام در آتن خواند و به افتخار بزرگی نائل شد. باتوجه به اشارات پلوتارک معلوم می شود که هرودوت مورد توجه مردم آتن بوده و آنها در برابر ستایش آتن صله هایی هم به او میداده اند. درباره این مورخ نظرات جور واجوری اظهار شده است. ارسطو او را افسانه گوی ولی خوش بیان و دارای قدرت نویسندگی دانسته است. توسیدید میگوید که او به نوشتن حقایق توجه و علاقه نداشته است. کتزیاس پزشک دربار داریوش دوم و اردشیر دوم مواردی از نوشته های او را درباره کورش بزرگ ، کمبوجیه ، داریوش وخشایارشا تکذیب کرده است. ژوزف فلاویوس مورخ یهودومان تُن مورخ مصری هم معتقد به اشتباه در روایات او هستند. سیسرون سخنور نامدار رومی او را پدر تاریخ نامیده ولی در عین حال به افسانه گویی او اشاره کرده است.اما تاریخ دانان متأخر معتقدند که او با وجود افسانه گویی از حقیقت زیاد دور و به آن بی توجه نبوده است. و بالاخره درباره هرودوت باید گفت که بیشتر کشفیات راجع به ایران قدیم مطالب نوشته های او را تأیید می کند. ( از ایران باستان پیرنیا صص 66 - 73 به اختصار ).

دانشنامه عمومی

هرودوت (دهانه). هرودوت یک دهانه برخوردی در ماه است.
این دهانه ۱۲ دهانه اقماری دارد. [ ۱]
عکس هرودوت (دهانه)
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

دانشنامه آزاد فارسی

هِرودوت (Herodotus)
هِرودوت
(یا: هِرودوتوس؛ هِرودُت) مورخ یونانی، ملقب به «پدر تاریخ». تاریخ جنگ های یونان و ایران را در نُه کتاب نوشت که با شکست ایرانیان (۴۹۰ و ۴۸۰پ م) پایان می یابد. دربارۀ اقوام، مکان ها، کاخ ها و تاریخ گذشته بسیار حاشیه روی کرده است. هرودوت در هالیکارناسوس در آسیای صغیر زاده شد و ظاهراً بیشتر عمرش را در سفر گذراند؛ اما سرانجام در توریا، در جنوب ایتالیا، اقامت کرد. نخستین نویسندۀ چیزی است که اکنون «تاریخ» تلقی می شود. او بیشتر بر منابع شفاهی تکیه داشت.

پیشنهاد کاربران

هرودوت، ( به یونانی: Ἡρόδοτος ) نخستین تاریخ نگار یونانی است که آثار او تاکنون باقی مانده است.
هرودوت نویسنده و جغرافی دان یونانی بود که به عنوان اولین مورخ شناخته می شود. در حدود سال ۴۲۵ قبل از میلاد، هرودوت اثر بزرگ خود را منتشر کرد: گزارشی طولانی از جنگ های یونان و ایران که او آن را «تاریخ» نامید. ( کلمه یونانی historie به معنای «تحقیق» است ) قبل از هرودوت، هیچ نویسنده ای چنین مطالعه منظم و کاملی در مورد گذشته انجام نداده بود و سعی نکرده بود علت و معلول وقایع آن را توضیح دهد. پس از هرودوت، تحلیل تاریخی به بخشی ضروری از زندگی فکری و سیاسی تبدیل شد.
...
[مشاهده متن کامل]

برخلاف نویسندگانی که در آغاز کتاب خویش به شرح زندگی خود می پردازند، هرودوت در ابتدای کتاب خود به این جملهٔ ساده بسنده کرده است که «هدف هرودوتِ هالیکارناسی از ارائهٔ نتایج پژوهش هایش در اینجا آن است که گذر زمان، گرد فراموشی بر کارهای آدمیان و دستاوردهای بزرگ یونانیان و بربرها ( غیریونانیان ) نَنشاند و دلایل درگیری های این دو قوم روشن شود. » اطلاعات موجود دربارهٔ زندگی وی، بسیار اندک است و همان مقدار هم عمدتاً از دو مقالهٔ دانش نامهٔ بیزانسی سودا گرفته شده است. بر پایهٔ این منبع، هرودوت در هالیکارناس زاده شده است و در سال ۴۴۴ پیش از میلاد به توریی در جنوب ایتالیای امروزی مهاجرت کرده است، و احتمالاً در همان جا نیز درگذشته باشد. از وی به عنوان پدر علم تاریخ یاد می شود.
با آنکه هرودوت اکثر عمرش را در جهان یونانی گذرانده است، ولی از آنجا که زادگاهش در نخستین سال های زندگی وی زیر استیلای ایران بوده است، با فرهنگ ایرانی نیز آشنایی داشته است. گرچه با زبان فاتحان سرزمینش آشنا نبود، ولی این فرصت برایش پیش آمد که از قوانین، مذهب و فرهنگ آن ها آگاهی یابد. این آشنایی با فرهنگ های یونان و ایران، او را با قدر و منزلت شان آشنا ساخت و سبب شد که دربارهٔ دشمنان یونان، قضاوتی منصفانه داشته باشد.
هرودوت برای نوشتن کتابش از شیوهٔ تاریخ نویسی روایی استفاده کرده است. به این معنا که از بین روایتهای مختلف، تنها روایتی را ذکر کرده که می پنداشته از دیگر روایت ها صحیح تر است؛ منبع و سرچشمهٔ این روایت ها نیز غالباً، شنیده های شفاهی او بوده اند. گرایش های سیاسی و مذهبی هرودوت در تاریخ نگری و تاریخ نگاری او دخالت داشته اند؛ چنان که گرایش او به پریکلس و آتن باعث شده تا وقایع مرتبط با آتن را به سود آتنی ها ثبت کند، و هرگاه که مطلب یا گزارشی را دربارهٔ آنچه مورد پسندش بود می شنید ولی به درستی آن باور نداشت، به تحلیلش می پرداخت ولی این ریزبینی و تحلیل ها را در مواردی که احساسات مذهبی یا ملّی او را جریحه دار کرده باشد نمی بینیم و هرجا که گزارش های او با مصلحت آتنی ها منافاتی نداشت، بی طرف بود. ولی هرگاه پای منافع آتن در میان بود، هر گزارشی، ولو سخن های بیهوده را می پذیرفت. از نظر مذهبی نیز، به خدایان و الهه های یونانی اعتقاد داشت و مشیت الهی را حاکم بر تاریخ می دانست.

هرودوتهرودوتهرودوت
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/هرودوت
بر پایهٔ این منبع، هرودوت در هالیکارناس زاده شده است و در سال ۴۴۴ پیش از میلاد به توریی در جنوب ایتالیای امروزی مهاجرت کرده است، و احتمالاً در همان جا نیز درگذشته باشد. از وی به عنوان پدر علم تاریخ یاد می شود

بپرس