هاویس آماندا. هاویس آماندا یک آب نما و یک مجسمه در هلسینکی مرکز فنلاند است که توسط ویله والگرن مجسمه ساز اهل این کشورساخته شده است. این اثر در سال ۱۹۰۶ در پاریس الگوبرداری شد و در مکان فعلی خود در میدان بازار در کارتینکااوپونکی در سال ۱۹۰۸ برپا شد. هاویس آماندا امروزه به عنوان یکی از مهمترین و محبوب ترین آثار هنری در هلسینکی شناخته می شود.
هاویس آماندا یکی از آثار هنر نو پاریسی والگرن است. برنز ریخته شده بر روی فواره ای ساخته شده از گرانیت قرار دارد. مجسمه یک پری دریایی است که روی جلبک دریایی ایستاده است و در حالی که از آب بلند می شود، چهار ماهی در زیر پایش آب بیرون می ریزند و چهار شیر دریایی آن را احاطه کرده اند. قصد والگرن از ساخت این مجسمه، نمادی به عنوان تولد دوباره هلسینکی بود. ارتفاع مجسمه ۱٫۹۴ متر ( ۶ فوت ۴ اینچ ) بوده و پایه ۵ متر ( ۱۶ فوت ) زیر آن است. طبق نامه های والگرن، مدل مجسمه یک زن ۱۹ ساله پاریسی به نام مارسل دلکینی بود.
خود والگرن به سادگی این اثر را مِرِنْنِیْتو ( پری دریایی ) نامید، اما روزنامه های جمعیت سوئدی - زبان فنلاند آن را هاویس آماندا نامیدند که به نام رایج تبدیل شد.
هاویس آماندا در ۲۰ سپتامبر ۱۹۰۸ رونمایی شد. این کار در ابتدا مورد انتقاد شدید به خصوص از سوی زنان قرار گرفت. چرا که برهنگی و فریبنده بودن آن نامناسب تلقی می شد. همه گروه ها به خودی خود اعتراضی به برهنگی نداشتند، اما گمان می رفت که گذاشتن آن بر روی یک پایه، آنها را از نظر شیءانگاری جنسی ضعیف جلوه داده است. برخی از گروه های مدافع حقوق زنان از ظاهر این چهره به عنوان یک فاحشه معمولی فرانسوی و فاقد بی گناهی انتقاد کردند. گفته می شود که شیرهای دریایی، با زبان های انسانی شان که آویزان است، نشان دهنده مردانی هستند که شهوت شان را دنبال می کنند. والگرن خود را پرستنده زنان می دانست. بسیاری از نخبگان فرهنگی فنلاند والگرن را یک فرد خارجی می دانستند و حتی قبل از اتمام کار او را نکوهش کرده بودند. با این حال برخی از هنرمندان تقریبا معاصر با او از جمله نقاش فنلاندی، آلبرت ادلفلت، از وی بسیار تأثیر گرفتند.
هر سال در شب والپورگیس، این مجسمه به عنوان محلی برای جشن ها در نظر گرفته می شود. دانشجویان دانشگاه های محلی طی مراسمی مفصل به نام مانتان لاکیتوس ( درپوش مانتا ) یک کلاه دانشجویی بر سر مجسمه می گذارند. [ ۱] [ ۲]





این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفهاویس آماندا یکی از آثار هنر نو پاریسی والگرن است. برنز ریخته شده بر روی فواره ای ساخته شده از گرانیت قرار دارد. مجسمه یک پری دریایی است که روی جلبک دریایی ایستاده است و در حالی که از آب بلند می شود، چهار ماهی در زیر پایش آب بیرون می ریزند و چهار شیر دریایی آن را احاطه کرده اند. قصد والگرن از ساخت این مجسمه، نمادی به عنوان تولد دوباره هلسینکی بود. ارتفاع مجسمه ۱٫۹۴ متر ( ۶ فوت ۴ اینچ ) بوده و پایه ۵ متر ( ۱۶ فوت ) زیر آن است. طبق نامه های والگرن، مدل مجسمه یک زن ۱۹ ساله پاریسی به نام مارسل دلکینی بود.
خود والگرن به سادگی این اثر را مِرِنْنِیْتو ( پری دریایی ) نامید، اما روزنامه های جمعیت سوئدی - زبان فنلاند آن را هاویس آماندا نامیدند که به نام رایج تبدیل شد.
هاویس آماندا در ۲۰ سپتامبر ۱۹۰۸ رونمایی شد. این کار در ابتدا مورد انتقاد شدید به خصوص از سوی زنان قرار گرفت. چرا که برهنگی و فریبنده بودن آن نامناسب تلقی می شد. همه گروه ها به خودی خود اعتراضی به برهنگی نداشتند، اما گمان می رفت که گذاشتن آن بر روی یک پایه، آنها را از نظر شیءانگاری جنسی ضعیف جلوه داده است. برخی از گروه های مدافع حقوق زنان از ظاهر این چهره به عنوان یک فاحشه معمولی فرانسوی و فاقد بی گناهی انتقاد کردند. گفته می شود که شیرهای دریایی، با زبان های انسانی شان که آویزان است، نشان دهنده مردانی هستند که شهوت شان را دنبال می کنند. والگرن خود را پرستنده زنان می دانست. بسیاری از نخبگان فرهنگی فنلاند والگرن را یک فرد خارجی می دانستند و حتی قبل از اتمام کار او را نکوهش کرده بودند. با این حال برخی از هنرمندان تقریبا معاصر با او از جمله نقاش فنلاندی، آلبرت ادلفلت، از وی بسیار تأثیر گرفتند.
هر سال در شب والپورگیس، این مجسمه به عنوان محلی برای جشن ها در نظر گرفته می شود. دانشجویان دانشگاه های محلی طی مراسمی مفصل به نام مانتان لاکیتوس ( درپوش مانتا ) یک کلاه دانشجویی بر سر مجسمه می گذارند. [ ۱] [ ۲]






wiki: هاویس آماندا