نورثروپ وای اف - ۲۳ ( به انگلیسی: Northrop YF - 23 ) یک هواپیمای ساختِ کارخانهٔ نورثروپ و مک دانل داگلاس در کشور ایالات متحده آمریکا است که در سال ۱۹۸۹–۹۰ ساخته شد. نخستین استفاده کنندهٔ این هواپیما نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا بوده است. این هواپیما برای نخستین بار در ۰۱۹۹۰−۰۸−۲۷ ۲۷ اوت ۱۹۹۰ مورد استفاده قرار گرفت.
نورثروپ/مکدانل داگلاس وای اف - ۲۳ یک هواپیمای جنگنده مخفی کار ( رادارگریز ) ، نسل پنجم و اثباتگر تکنولوژی طراحی شده برای نیروی هوایی ایالات متحده است. جنگنده ای که در نهایت برای رقابت در پروژه جنگنده تاکتیکی پیشرفته ( Advanced Tactical Fighter ) ایالات متحده ساخته شده بود تا برای قرارداد تولید با لاکهید وای اف ۲۲ رقابت کند. دو نمونه اولیه از وای اف ۲۳ ساخته شد، با نام های مستعار "بیوه سیاه II" و " شبح خاکستری". در دهه ۱۹۸۰، نیروی هوایی ایالات متحده به دنبال جایگزینی برای هواپیماهای جنگنده خود، به خصوص برای مقابله با جنگنده های پیشرفته سوخو ٢٧ و میگ ۲۹های نیروی هوایی شوروی بود. چندین شرکت طرح های پیشنهادی خود را ارائه دادند؛ نیروی هوایی ایالات متحده پیشنهادهایی از نورثروپ و لاکهید را انتخاب کرد. نورثروپ با مکدانل داگلاس برای توسعه وای اف ۲۳ تیمی را تشکیل داد، در حالی که لاکهید، بوئینگ و ژنرال داینامیکس وای اف ۲۲ را توسعه دادند.
طرح نورثروپ دارای پنهان کاری بیشتر ( رادارگریزتر ) ، قابلیت حمل تسلیحات بیشتر، شعاع عملیاتی بالاتر و سریعتر بود، ولی چابکی ( قابلیت مانور ) کمتری از رقیبش داشت. پس از یک فرایند توسعه و ارزیابی چهار ساله، وای اف ۲۲ در سال ۱۹۹۱ برنده شد و با عنوان لاکهید مارتین اف ۲۲ رپتور وارد چرخه تولید شد. نیروی دریایی ایالات متحده در نظر داشت از نسخه تولیدی جنگنده تاکتیکی پیشرفته ATF به عنوان مبنایی برای جایگزینی اف ۱۴ استفاده کند، اما این برنامه بعداً لغو شد. دو نمونه اولیه وای اف - ۲۳ در سال ۲۰۱۰ در موزه به نمایش گذاشته شدند.
از ویژگی های این جنگنده می توان به سطح لوزی شکل ان اشاره کرد که باعث انحراف امواج رادار می شود و همچنین سرعت ۲ ماخ بدون پس سوز اشاره کرد. طراحی بسیار دقیق بدنه و بال های الماسی و حفظ سرعت کروز بدون پس سوز تا ۲ ماخ اندکی باعث کاهش مانور پذیری ان می شد ولی طراحان یک نمونه اولیه واقعاً بی نقص را پیشنهاد دادند این طراحی به قدری هوشمندانه بود که بازتابش بسیار محدود بدنه به اپراتور رادار زمینی توسط سیستم های فوق پیشرفته ECM خنثی می شد و تقریباً هیچ اثری را از این جنگنده باقی نمی گذاشت. دو موتور برای دو مدل ساخته شده این جنگنده ساخته شد یکی YF119 ساخت پرت و ویتنی و دیگری YF120 ساخت جنرال الکتریک. دو کپی اف ۲۳ یکی بیوه سیاه و دیگری شبه خاکستری نام گرفت. مدل شبح خاکستری با وجود موتور YF120سرعت سوپر کروز ( سرعت مافوق صوت در مدت و مسافت طولانی ) بیشتری نسبت به جنگنده اف۲۲ داشت و در یک یورش کامل می توانست سرعت خود را تا ۱/۸ ماخ برساند حتی با وجود موتور ضعیف تر YF119 هم می توانست یک یورش کامل را با سرعت ۱٫۴ ماخ انجام دهد. [ ۱]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفنورثروپ/مکدانل داگلاس وای اف - ۲۳ یک هواپیمای جنگنده مخفی کار ( رادارگریز ) ، نسل پنجم و اثباتگر تکنولوژی طراحی شده برای نیروی هوایی ایالات متحده است. جنگنده ای که در نهایت برای رقابت در پروژه جنگنده تاکتیکی پیشرفته ( Advanced Tactical Fighter ) ایالات متحده ساخته شده بود تا برای قرارداد تولید با لاکهید وای اف ۲۲ رقابت کند. دو نمونه اولیه از وای اف ۲۳ ساخته شد، با نام های مستعار "بیوه سیاه II" و " شبح خاکستری". در دهه ۱۹۸۰، نیروی هوایی ایالات متحده به دنبال جایگزینی برای هواپیماهای جنگنده خود، به خصوص برای مقابله با جنگنده های پیشرفته سوخو ٢٧ و میگ ۲۹های نیروی هوایی شوروی بود. چندین شرکت طرح های پیشنهادی خود را ارائه دادند؛ نیروی هوایی ایالات متحده پیشنهادهایی از نورثروپ و لاکهید را انتخاب کرد. نورثروپ با مکدانل داگلاس برای توسعه وای اف ۲۳ تیمی را تشکیل داد، در حالی که لاکهید، بوئینگ و ژنرال داینامیکس وای اف ۲۲ را توسعه دادند.
طرح نورثروپ دارای پنهان کاری بیشتر ( رادارگریزتر ) ، قابلیت حمل تسلیحات بیشتر، شعاع عملیاتی بالاتر و سریعتر بود، ولی چابکی ( قابلیت مانور ) کمتری از رقیبش داشت. پس از یک فرایند توسعه و ارزیابی چهار ساله، وای اف ۲۲ در سال ۱۹۹۱ برنده شد و با عنوان لاکهید مارتین اف ۲۲ رپتور وارد چرخه تولید شد. نیروی دریایی ایالات متحده در نظر داشت از نسخه تولیدی جنگنده تاکتیکی پیشرفته ATF به عنوان مبنایی برای جایگزینی اف ۱۴ استفاده کند، اما این برنامه بعداً لغو شد. دو نمونه اولیه وای اف - ۲۳ در سال ۲۰۱۰ در موزه به نمایش گذاشته شدند.
از ویژگی های این جنگنده می توان به سطح لوزی شکل ان اشاره کرد که باعث انحراف امواج رادار می شود و همچنین سرعت ۲ ماخ بدون پس سوز اشاره کرد. طراحی بسیار دقیق بدنه و بال های الماسی و حفظ سرعت کروز بدون پس سوز تا ۲ ماخ اندکی باعث کاهش مانور پذیری ان می شد ولی طراحان یک نمونه اولیه واقعاً بی نقص را پیشنهاد دادند این طراحی به قدری هوشمندانه بود که بازتابش بسیار محدود بدنه به اپراتور رادار زمینی توسط سیستم های فوق پیشرفته ECM خنثی می شد و تقریباً هیچ اثری را از این جنگنده باقی نمی گذاشت. دو موتور برای دو مدل ساخته شده این جنگنده ساخته شد یکی YF119 ساخت پرت و ویتنی و دیگری YF120 ساخت جنرال الکتریک. دو کپی اف ۲۳ یکی بیوه سیاه و دیگری شبه خاکستری نام گرفت. مدل شبح خاکستری با وجود موتور YF120سرعت سوپر کروز ( سرعت مافوق صوت در مدت و مسافت طولانی ) بیشتری نسبت به جنگنده اف۲۲ داشت و در یک یورش کامل می توانست سرعت خود را تا ۱/۸ ماخ برساند حتی با وجود موتور ضعیف تر YF119 هم می توانست یک یورش کامل را با سرعت ۱٫۴ ماخ انجام دهد. [ ۱]
wiki: نورثروپ وای اف ۲۳