نهایه المقال فی تکمله غایه الامال

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] نهایة المقال فی تکملة غایة الآمال (کتاب). مؤلف کتاب عبدالله بن محمد حسن مامقانی است، وی از علمای علم رجال و از فقهای شیعه در قرن چهاردهم و متوفای سال ۱۳۵۱ هجری قمری می باشد.
«نهایة المقال» یکی از آثار گرانقدر فقه استدلالی در شرح کتاب بر خیارات المکاسب شیخ اعظم انصاری «قده» می باشد. این کتاب به درخواست پدر بزرگوار ایشان شیخ محمد حسن مامقانی (م ۱۳۲۳ ق) و برای تکمیل کتاب غایة الآمال وی به همان سبک تالیف شده است.

[ویکی نور] نهایه المقال فی تکمله غایه الآمال. نهایة المقال فی تکملة غایة الآمال تألیف شیخ عبدالله بن محمدحسن بن عبدالله بن محمدباقرمامقانی (م 1351 ق).
کتاب «نهایة المقال» یکی از آثار گرانقدر فقه استدلالی در شرح کتاب بر خیارات المکاسب شیخ اعظم انصاری «قده» می باشد.
این کتاب به درخواست پدر بزرگوار ایشان شیخ محمدحسن مامقانی (م 1323 ق) و برای تکمیل کتاب غایة الآمال وی به همان سبک تألیف شده است.
از آنجایی که مؤلف در این کتاب در بسیاری از موارد به نظریات پدر بزرگوارشان اشاره داشتند که گاهی آنان را پذیرفته و گاهی رد می نمایند، این کتاب آمیخته ای از نظریات مؤلف و پدر محقق وی می باشد.
این کتاب نظیر غایة الآمال با توجه به وسعت تتبع و مباحثی که به صورت مستقل مطرح شده نظیر غایة الآمال کتابی مستقل از تقریرات درس خارج مؤلف می باشد.

[ویکی فقه] نهایه المقال فی تکمله غایه الآمال (کتاب). مؤلف کتاب عبدالله بن محمد حسن مامقانی است، وی از علمای علم رجال و از فقهای شیعه در قرن چهاردهم و متوفای سال ۱۳۵۱ هجری قمری می باشد.
«نهایة المقال» یکی از آثار گرانقدر فقه استدلالی در شرح کتاب بر خیارات المکاسب شیخ اعظم انصاری «قده» می باشد. این کتاب به درخواست پدر بزرگوار ایشان شیخ محمد حسن مامقانی (م ۱۳۲۳ ق) و برای تکمیل کتاب غایة الآمال وی به همان سبک تالیف شده است.
اعتبار کتاب
از آنجایی که مؤلف در این کتاب در بسیاری از موارد به نظریات پدر بزرگوارشان اشاره داشتند که گاهی آنان را پذیرفته و گاهی رد می نمایند، این کتاب آمیخته ای از نظریات مؤلف و پدر محقق وی می باشد. این کتاب نظیر غایة الآمال با توجه به وسعت تتبع و مباحثی که به صورت مستقل مطرح شده نظیر غایة الآمال کتابی مستقل از تقریرات درس خارج مؤلف می باشد. در این کتاب تقریبا تمامی اقوال فقهای عظام از زمان شیخ صدوق تا زمان مؤلف به صورت رمز و کنایه و با اسامی مختصر مطرح شده و نظیر کتاب های « جواهر الکلام » و « مفتاح الکرامة »، دائرة المعارفی از اقوال و نظریات فقهی می باشد. در این کتاب صرفا کتاب خیارات شرح زده شده است و بعدها کتاب «القلائد الثمینة علی الرسائل الست السنیة» که شرح ۶ کتاب ملحق به مکاسب شیخ اعظم می باشد، به این کتاب ضمیمه شده است.
تاریخ تالیف
آن چنان که در مقدمۀ کتاب آمده است شروع تالیف آن از سال ۱۳۲۲ ق بوده است ولی از بحث خیار حیوان عبارت «قدس سره» و نظائر آن پس از نام پدر بزرگوار ایشان دیده می شود که نشان از وفات وی دارد. (صفحۀ ۳۴). قسمت اول کتاب که صرفا در مورد خیارات می باشد در ۲۹ شعبان المعظم سال ۱۳۲۳ ق پایان یافته است و قسمت دوم آن که از بحث ارش تا احکام قبض را در بر دارد در ۱۶ صفر سال ۱۳۲۴ ق به پایان رسیده است. مؤلف در حالی به تالیف این کتاب اشتغال داشته که مشکلات قرض و بدهی هایی که داشته و همین طور رحلت پدر بزرگوار ایشان، مشکلات زیادی را برای او ایجاد نموده که در پایان کتاب هایش به آن اشاره نموده است. وی در پایان کتاب خیارات این گونه می نویسد: انتهی الحال بی الی هنا مع ضیع الحال و اختلال الخیال بسبب عوارض الدهر الحوان التی اعظمها فقد الابوین «قدس سرهما» و کثرة الدین فمن وجد فیه خللا فلیصلحه قربة الی الله و لیعذرنی لانی کنت و الحمد لله تعالی علی کل حال و لو کان غیری علیها الحل و عجز عن تحریر صفحة واحدة.
تاریخ انتشار
...

پیشنهاد کاربران

بپرس