[ویکی فقه] نهایة الدرایة فی شرح الکفایة (کتاب). این کتاب (نهایة الدرایة فی شرح الکفایة)، تألیف، آیة الله العظمی شیخ محمد حسین اصفهانی غروی، مشهور به کمپانی ( ۱۲۹۶- ۱۳۶۱ ق)، است.تألیف کتاب، در دوازدهم شعبان ۱۳۳۲ ق، به پایان رسیده است و در سال ۱۳۴۳ ق؛ یعنی چند سال بعد از وفات آخوند خراسانی ( ۱۳۲۹ ق)، چاپ شده است.قسمتی از متن کتاب، در زمان حیات مرحوم آخوند خراسانی نوشته شده، زیرا در عبارت های مؤلف پس از نام آخوند، عبارات« أدام اللّه أیامه» و« مد ظلّه» و... آمده است. این عبارات، در تمام جلد اوّل دیده می شود، امّا از آن به بعد، عبارت« قدس سره»، پس از نام آخوند وجود دارد.
کتاب، در سه جلد انتشار یافته است. جلد اول، شامل مباحث موضوع علم اصول تا مجمل و مبین است.جلد دوم، شامل مباحث حجیت قطع، برائت، اشتغال و قاعده لا ضرر است.جلد سوم، مباحث استصحاب، تعادل و تراجیح، اجتهاد و تقلید، قاعده فراغ و قاعده تجاوز، أصالة الصحة و قاعده ید را در بر دارد.
کتاب، در سه جلد انتشار یافته است. جلد اول، شامل مباحث موضوع علم اصول تا مجمل و مبین است.جلد دوم، شامل مباحث حجیت قطع، برائت، اشتغال و قاعده لا ضرر است.جلد سوم، مباحث استصحاب، تعادل و تراجیح، اجتهاد و تقلید، قاعده فراغ و قاعده تجاوز، أصالة الصحة و قاعده ید را در بر دارد.
[ویکی نور] نهایه الدرایه فی شرح الکفایه (ط بیروت). نهایة الدرایة فی شرح الکفایة، تألیف، آیت الله شیخ محمدحسین اصفهانی غروی، مشهور به کمپانی(1296 - 1361ق)، است.
تألیف کتاب، در دوازدهم شعبان 1332ق، به پایان رسیده است و در سال 1343ق؛ یعنی چند سال بعد از وفات آخوند خراسانی(1329ق)، چاپ شده است.
قسمتی از متن کتاب، در زمان حیات مرحوم آخوند خراسانی نوشته شده، زیرا در عبارت های مؤلف پس از نام آخوند، عبارات «أدام اللّه أیامه» و «مد ظلّه» و... آمده است. این عبارات، در تمام جلد اوّل دیده می شود، امّا از آن به بعد، عبارت «قدس سره»، پس از نام آخوند وجود دارد.
کتاب، در سه جلد انتشار یافته است. جلد اول، شامل مباحث موضوع علم اصول تا مجمل و مبین است.
جلد دوم، شامل مباحث حجیت قطع، برائت، اشتغال و قاعده لا ضرر است.
تألیف کتاب، در دوازدهم شعبان 1332ق، به پایان رسیده است و در سال 1343ق؛ یعنی چند سال بعد از وفات آخوند خراسانی(1329ق)، چاپ شده است.
قسمتی از متن کتاب، در زمان حیات مرحوم آخوند خراسانی نوشته شده، زیرا در عبارت های مؤلف پس از نام آخوند، عبارات «أدام اللّه أیامه» و «مد ظلّه» و... آمده است. این عبارات، در تمام جلد اوّل دیده می شود، امّا از آن به بعد، عبارت «قدس سره»، پس از نام آخوند وجود دارد.
کتاب، در سه جلد انتشار یافته است. جلد اول، شامل مباحث موضوع علم اصول تا مجمل و مبین است.
جلد دوم، شامل مباحث حجیت قطع، برائت، اشتغال و قاعده لا ضرر است.
wikinoor: نهایة_الدرایة_فی_شرح_الکفایة_(ط._بیروت)
[ویکی نور] نهایه الدرایه فی شرح الکفایه (ط قم). نهایة الدرایة فی شرح الکفایة، نوشته آیت الله، شیخ محمد حسین اصفهانی غروی، مشهور به کمپانی(1296 - 1361ق)، است. این کتاب، به زبان عربی و شرحی بر «کفایة الاصول» آخوند خراسانی است.
تألیف کتاب «نهایة الدرایة»، در دوازدهم شعبان 1332ق، به پایان رسیده است.
البته قسمتی از متن «نهایة الدرایة»، در زمان حیات مرحوم آخوند خراسانی نوشته شده، زیرا در عبارت های مؤلف، پس از نام آخوند، لفظ «أدام اللّه أیامه» و «مد ظلّه» و نظایر آن آمده است. این عبارات، در تمام جلد اوّل و تا صفحه 22 جلد دوم کتاب دیده می شود، امّا از آن صفحه به بعد و در جلد سوّم نیز عبارت «قدس سره»، پس از نام آخوند وجود دارد.
گر چه تألیف کتاب، در سال 1332ق به پایان رسیده، اما در سال 1343ق؛ یعنی چند سال بعد از وفات آخوند خراسانی (1329ق)، چاپ شده است.
امتیاز طبع کتاب، به وسیله مؤلف، در نوزدهم محرم الحرام 1343ق، به حاج میرزا احمد کتاب فروش تهرانی واگذار شد.
بنا به گفته فرزند آیت الله غروی، هنگام نوشتن جلد اول«نهایة الدرایة»، ایشان با خانواده در یک اتاق زندگی می کرده اند و جلد اول کتاب، مسوّده(چرک نویس) ایشان بوده است، نه پاکنویس و شاید به همین دلیل است که بعدها حواشی به آن اضافه شده و غلطهای آن تصحیح شده است.
تألیف کتاب «نهایة الدرایة»، در دوازدهم شعبان 1332ق، به پایان رسیده است.
البته قسمتی از متن «نهایة الدرایة»، در زمان حیات مرحوم آخوند خراسانی نوشته شده، زیرا در عبارت های مؤلف، پس از نام آخوند، لفظ «أدام اللّه أیامه» و «مد ظلّه» و نظایر آن آمده است. این عبارات، در تمام جلد اوّل و تا صفحه 22 جلد دوم کتاب دیده می شود، امّا از آن صفحه به بعد و در جلد سوّم نیز عبارت «قدس سره»، پس از نام آخوند وجود دارد.
گر چه تألیف کتاب، در سال 1332ق به پایان رسیده، اما در سال 1343ق؛ یعنی چند سال بعد از وفات آخوند خراسانی (1329ق)، چاپ شده است.
امتیاز طبع کتاب، به وسیله مؤلف، در نوزدهم محرم الحرام 1343ق، به حاج میرزا احمد کتاب فروش تهرانی واگذار شد.
بنا به گفته فرزند آیت الله غروی، هنگام نوشتن جلد اول«نهایة الدرایة»، ایشان با خانواده در یک اتاق زندگی می کرده اند و جلد اول کتاب، مسوّده(چرک نویس) ایشان بوده است، نه پاکنویس و شاید به همین دلیل است که بعدها حواشی به آن اضافه شده و غلطهای آن تصحیح شده است.
wikinoor: نهایة_الدرایة_فی_شرح_الکفایة_(ط._قم)
[ویکی نور] نهایه الدرایه فی شرح الکفایه (ط. بیروت). «نهایة الدرایة فی شرح الکفایة»، تألیف، آیة الله العظمی شیخ محمد حسین اصفهانی غروی، مشهور به کمپانی(1296 - 1361ق)، است.
تألیف کتاب، در دوازدهم شعبان 1332ق، به پایان رسیده است و در سال 1343ق؛ یعنی چند سال بعد از وفات آخوند خراسانی(1329ق)، چاپ شده است.
قسمتی از متن کتاب، در زمان حیات مرحوم آخوند خراسانی نوشته شده، زیرا در عبارت های مؤلف پس از نام آخوند، عبارات«أدام اللّه أیامه» و«مد ظلّه» و... آمده است. این عبارات، در تمام جلد اوّل دیده می شود، امّا از آن به بعد، عبارت«قدس سره»، پس از نام آخوند وجود دارد.
کتاب، در سه جلد انتشار یافته است. جلد اول، شامل مباحث موضوع علم اصول تا مجمل و مبین است.
جلد دوم، شامل مباحث حجیت قطع، برائت، اشتغال و قاعده لا ضرر است.
تألیف کتاب، در دوازدهم شعبان 1332ق، به پایان رسیده است و در سال 1343ق؛ یعنی چند سال بعد از وفات آخوند خراسانی(1329ق)، چاپ شده است.
قسمتی از متن کتاب، در زمان حیات مرحوم آخوند خراسانی نوشته شده، زیرا در عبارت های مؤلف پس از نام آخوند، عبارات«أدام اللّه أیامه» و«مد ظلّه» و... آمده است. این عبارات، در تمام جلد اوّل دیده می شود، امّا از آن به بعد، عبارت«قدس سره»، پس از نام آخوند وجود دارد.
کتاب، در سه جلد انتشار یافته است. جلد اول، شامل مباحث موضوع علم اصول تا مجمل و مبین است.
جلد دوم، شامل مباحث حجیت قطع، برائت، اشتغال و قاعده لا ضرر است.
[ویکی نور] نهایه الدرایه فی شرح الکفایه (ط. قم). «نهایة الدرایة فی شرح الکفایة»، نوشته آیت الله، شیخ محمد حسین اصفهانی غروی، مشهور به کمپانی(1296 - 1361ق)، است. این کتاب، به زبان عربی و شرحی بر «کفایة الاصول» آخوند خراسانی است.
تألیف کتاب «نهایة الدرایة»، در دوازدهم شعبان 1332ق، به پایان رسیده است.
البته قسمتی از متن «نهایة الدرایة»، در زمان حیات مرحوم آخوند خراسانی نوشته شده، زیرا در عبارت های مؤلف، پس از نام آخوند، لفظ «أدام اللّه أیامه» و «مد ظلّه» و نظایر آن آمده است. این عبارات، در تمام جلد اوّل و تا صفحه 22 جلد دوم کتاب دیده می شود، امّا از آن صفحه به بعد و در جلد سوّم نیز عبارت «قدس سره»، پس از نام آخوند وجود دارد.
گر چه تألیف کتاب، در سال 1332ق به پایان رسیده، اما در سال 1343ق؛ یعنی چند سال بعد از وفات آخوند خراسانی (1329ق)، چاپ شده است.
امتیاز طبع کتاب، به وسیله مؤلف، در نوزدهم محرم الحرام 1343ق، به حاج میرزا احمد کتاب فروش تهرانی واگذار شد.
بنا به گفته فرزند آیت اللهغروی، هنگام نوشتن جلد اول«نهایة الدرایة»، ایشان با خانواده در یک اتاق زندگی می کرده اند و جلد اول کتاب، مسوّده(چرک نویس) ایشان بوده است، نه پاکنویس و شاید به همین دلیل است که بعدها حواشی به آن اضافه شده و غلطهای آن تصحیح شده است.
تألیف کتاب «نهایة الدرایة»، در دوازدهم شعبان 1332ق، به پایان رسیده است.
البته قسمتی از متن «نهایة الدرایة»، در زمان حیات مرحوم آخوند خراسانی نوشته شده، زیرا در عبارت های مؤلف، پس از نام آخوند، لفظ «أدام اللّه أیامه» و «مد ظلّه» و نظایر آن آمده است. این عبارات، در تمام جلد اوّل و تا صفحه 22 جلد دوم کتاب دیده می شود، امّا از آن صفحه به بعد و در جلد سوّم نیز عبارت «قدس سره»، پس از نام آخوند وجود دارد.
گر چه تألیف کتاب، در سال 1332ق به پایان رسیده، اما در سال 1343ق؛ یعنی چند سال بعد از وفات آخوند خراسانی (1329ق)، چاپ شده است.
امتیاز طبع کتاب، به وسیله مؤلف، در نوزدهم محرم الحرام 1343ق، به حاج میرزا احمد کتاب فروش تهرانی واگذار شد.
بنا به گفته فرزند آیت اللهغروی، هنگام نوشتن جلد اول«نهایة الدرایة»، ایشان با خانواده در یک اتاق زندگی می کرده اند و جلد اول کتاب، مسوّده(چرک نویس) ایشان بوده است، نه پاکنویس و شاید به همین دلیل است که بعدها حواشی به آن اضافه شده و غلطهای آن تصحیح شده است.
[ویکی فقه] نهایه الدرایه فی شرح الکفایه (کتاب). این کتاب (نهایة الدرایة فی شرح الکفایة)، تألیف، آیة الله العظمی شیخ محمد حسین اصفهانی غروی، مشهور به کمپانی ( ۱۲۹۶- ۱۳۶۱ ق)، است.تألیف کتاب، در دوازدهم شعبان ۱۳۳۲ ق، به پایان رسیده است و در سال ۱۳۴۳ ق؛ یعنی چند سال بعد از وفات آخوند خراسانی ( ۱۳۲۹ ق)، چاپ شده است.قسمتی از متن کتاب، در زمان حیات مرحوم آخوند خراسانی نوشته شده، زیرا در عبارت های مؤلف پس از نام آخوند، عبارات« أدام اللّه أیامه» و« مد ظلّه» و... آمده است. این عبارات، در تمام جلد اوّل دیده می شود، امّا از آن به بعد، عبارت« قدس سره»، پس از نام آخوند وجود دارد.
کتاب، در سه جلد انتشار یافته است. جلد اول، شامل مباحث موضوع علم اصول تا مجمل و مبین است.جلد دوم، شامل مباحث حجیت قطع، برائت، اشتغال و قاعده لا ضرر است.جلد سوم، مباحث استصحاب، تعادل و تراجیح، اجتهاد و تقلید، قاعده فراغ و قاعده تجاوز، أصالة الصحة و قاعده ید را در بر دارد.
گزارش محتوا
جلد اول کتاب، مسوّده( چرک نویس) شارح بوده است، نه پاک نویس و شاید به همین دلیل است که بعدها حواشی به آن اضافه شده و غلط های آن تصحیح شده است.ضمنا باید توجه داشت که بسیاری از حواشی کتاب از متن دقیق تر است و شاید به دلیل همین دقت متن و حواشی است که معدود افرادی به تدریس آن اهتمام می ورزند و یا در کتاب های خود کمتر به نظریات ایشان متعرض شده اند.مؤلف کتاب، به دلیل آشنایی با فلسفه اسلامی و تدریس آن، در اصول نیز مبانی فلسفی را به پیروی از استادش گسترش داده است. بنابراین، کتاب، دارای متنی سنگین و فشرده است و مملو از نظریات بزرگان فلسفه اسلامی نظیر صدر المتألهین، شیخ الرئیس ابو علی سینا و محقق سبزواری می باشد.مباحث عقلی کتاب، نظیر موضوع علم اصول، طلب و اراده، بحث ضد، بحث وضع، معنی حروف، تبدیل امتثال، حسن و قبح عقلی و به خصوص مبحث مشتق، آمیخته ای از اصول و فلسفه است.از طرفی بحث حجیت ظن دارای مباحث کلامی وسیعی است. مؤلف، در ابتدای ورود، این طور می فرماید:« لا بأس بعطف عنان الکلام إلی بیان حقیقة الأحکام العقلیة المتداولة فی الکتب الکلامیة و الأصولیة». در ادامه نیز، نظریات شیخ الرئیس، مرحوم لاهیجی، علامه قطب الدین و دیگر بزرگان را در حدود یازده صفحه از کتاب مطرح می فرماید و در انتها می فرماید: من به ادنی مناسبت وارد این بحث شدم.این نحوه مطرح کردن بحث های فلسفی، نشان از ذوق فلسفی و کلامی مصنف برای بررسی مباحث اصولی دارد.کتاب، تا قبل از حواشی جزء اوّل- که در جلد سوم، به چاپ رسیده است- شرح« کفایة الأصول» مرحوم آخوند است، اما از این قسمت به بعد و همین طور مباحث قاعده فراغ و تجاوز، أصالة الصحة و قاعده ید، نظریات مؤلف است.در این قسمت ها مؤلف علاوه بر مآخذ قبل، از نظریات مرحوم نایینی و مرحوم آقا رضا همدانی صاحب« تعلیقه بر رسائل» نیز استفاده کرده که نشان از تحقیقات جدید مؤلف دارد.محققین، در بسیاری موارد، از تعلیقات مؤلف، به دلیل احاطه ای که بر حواشی و تعلیقات استادش، آخوند خراسانی بر رسائل داشته، برای تبیین مطالب« کفایه» استفاده می کنند و حتی گاهی ایشان متن تعلیقه را با کتاب تصحیح می فرماید.از طرفی با توجه به دقت ایشان، گاهی با خواندن متن« نهایة الدرایة »، مطالب« کفایه»، به گونه ای دیگر درک می شود که یکی از این نمونه ها بحث ت مایز بین علوم می باشد.
← احاطه علمی مولف
۱. ↑ نهایة الدرایة فی شرح الکفایة،اصفهانی، محمد حسین ، ناشر: موسسة آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث ،مکان چاپ: بیروت ،نوبت چاپ: دوم ، سال چاپ: ۱۴۲۹ ق ، ج ۱، ص۸۲. ↑ نهایة الدرایة فی شرح الکفایة، اصفهانی، محمد حسین ، موسسة آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث ، بیروت ،چاپ دوم ، ۱۴۲۹ ق ، ج۳، ص۳۳۳
منبع
...
کتاب، در سه جلد انتشار یافته است. جلد اول، شامل مباحث موضوع علم اصول تا مجمل و مبین است.جلد دوم، شامل مباحث حجیت قطع، برائت، اشتغال و قاعده لا ضرر است.جلد سوم، مباحث استصحاب، تعادل و تراجیح، اجتهاد و تقلید، قاعده فراغ و قاعده تجاوز، أصالة الصحة و قاعده ید را در بر دارد.
گزارش محتوا
جلد اول کتاب، مسوّده( چرک نویس) شارح بوده است، نه پاک نویس و شاید به همین دلیل است که بعدها حواشی به آن اضافه شده و غلط های آن تصحیح شده است.ضمنا باید توجه داشت که بسیاری از حواشی کتاب از متن دقیق تر است و شاید به دلیل همین دقت متن و حواشی است که معدود افرادی به تدریس آن اهتمام می ورزند و یا در کتاب های خود کمتر به نظریات ایشان متعرض شده اند.مؤلف کتاب، به دلیل آشنایی با فلسفه اسلامی و تدریس آن، در اصول نیز مبانی فلسفی را به پیروی از استادش گسترش داده است. بنابراین، کتاب، دارای متنی سنگین و فشرده است و مملو از نظریات بزرگان فلسفه اسلامی نظیر صدر المتألهین، شیخ الرئیس ابو علی سینا و محقق سبزواری می باشد.مباحث عقلی کتاب، نظیر موضوع علم اصول، طلب و اراده، بحث ضد، بحث وضع، معنی حروف، تبدیل امتثال، حسن و قبح عقلی و به خصوص مبحث مشتق، آمیخته ای از اصول و فلسفه است.از طرفی بحث حجیت ظن دارای مباحث کلامی وسیعی است. مؤلف، در ابتدای ورود، این طور می فرماید:« لا بأس بعطف عنان الکلام إلی بیان حقیقة الأحکام العقلیة المتداولة فی الکتب الکلامیة و الأصولیة». در ادامه نیز، نظریات شیخ الرئیس، مرحوم لاهیجی، علامه قطب الدین و دیگر بزرگان را در حدود یازده صفحه از کتاب مطرح می فرماید و در انتها می فرماید: من به ادنی مناسبت وارد این بحث شدم.این نحوه مطرح کردن بحث های فلسفی، نشان از ذوق فلسفی و کلامی مصنف برای بررسی مباحث اصولی دارد.کتاب، تا قبل از حواشی جزء اوّل- که در جلد سوم، به چاپ رسیده است- شرح« کفایة الأصول» مرحوم آخوند است، اما از این قسمت به بعد و همین طور مباحث قاعده فراغ و تجاوز، أصالة الصحة و قاعده ید، نظریات مؤلف است.در این قسمت ها مؤلف علاوه بر مآخذ قبل، از نظریات مرحوم نایینی و مرحوم آقا رضا همدانی صاحب« تعلیقه بر رسائل» نیز استفاده کرده که نشان از تحقیقات جدید مؤلف دارد.محققین، در بسیاری موارد، از تعلیقات مؤلف، به دلیل احاطه ای که بر حواشی و تعلیقات استادش، آخوند خراسانی بر رسائل داشته، برای تبیین مطالب« کفایه» استفاده می کنند و حتی گاهی ایشان متن تعلیقه را با کتاب تصحیح می فرماید.از طرفی با توجه به دقت ایشان، گاهی با خواندن متن« نهایة الدرایة »، مطالب« کفایه»، به گونه ای دیگر درک می شود که یکی از این نمونه ها بحث ت مایز بین علوم می باشد.
← احاطه علمی مولف
۱. ↑ نهایة الدرایة فی شرح الکفایة،اصفهانی، محمد حسین ، ناشر: موسسة آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث ،مکان چاپ: بیروت ،نوبت چاپ: دوم ، سال چاپ: ۱۴۲۹ ق ، ج ۱، ص۸۲. ↑ نهایة الدرایة فی شرح الکفایة، اصفهانی، محمد حسین ، موسسة آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث ، بیروت ،چاپ دوم ، ۱۴۲۹ ق ، ج۳، ص۳۳۳
منبع
...
wikifeqh: نهایة_الدرایة_فی_شرح_الکفایة_(کتاب)