نمایشگر سرعت هوا ابزاری است که در هواپیما برای نشان دادن سرعت هوا به خلبان بر حسب فوت بر ساعت به کار می رود.
نشانگر سرعت هوا توسط خلبان در طی تمام فازهای پرواز از جمله برخاست، صعود، کروز، نزول و فرود به منظور حفظ سرعت هوابا توجه به نوع هواپیما و شرایط عملیاتی که در کتابچه راهنمای عامل مشخص شده است، به کار می رود.
در میان ابزارهای پرواز، نشانگر سرعت هوا، علاوه بر افق مجازی به عنوان یک ابزار مرجع برای کنترل گام در طول صعود، پایین آمدن و چرخش مورد استفاده قرار می گیرد.
همچنین از نشانگر سرعت هوا برای تعیین موقعیت با استفاده از محاسبات - هنگامی که سرعت، زمان و تحمل به عنوان پارامترهای هدایتگر در غیاب ابزار کمکی نظیر NDBs, VORs or سامانه موقعیت یاب جهانی. مورد استفاده قرار می گیرند - استفاده می شود.
نشانگر سرعت هوابه عنوان علامت از یک سری رنگهای استاندارد برای باندها و خطوط در صفحه ابزار استفاده می کند. محدوده سفید محدوده نرمال سرعت عمل برای هواپیما باتغییرارتفاع برای برخاست و نشست است. محدوده سبز محدوده نرمال سرعت عمل برای هواپیمابدون تغییرات ارتفاعی است. محدوده زرد محدوده ای است که بخاطر سرعت بالای هواپیما، کنترل آن باید با احتیاط بیشتری همراه باشد.
خط قرمز VNEیا سرعت غیر مجازرا نشان می دهد. این بیشترین سرعتی است که تحت هیچ شرایطی هواپیما نباید از آن تجاوز کند. خط قرمز پس از باند زرد قرار می گیرد که ناحیه خطراست و از VNO ( حداکثر سرعت کروز ) تاVNE می باشد. باند سبز از VS1 تاVNOمی باشد. VS1 سرعت توقف با لغزنده و اهرم فرود منقبض شده است. باند سفید از VSO تا VFEقرار دارد. VSOسرعت توقف با لغزنده افزوده شده است و VFE حداکثر سرعتی است که در آن صعود یا نزول توصیه شده است
نشانگر ( نمایگر ) سرعت هواپیما به طور خاص برای مونیتورینگ سرعت هنگام راه اندازی هواپیمامهم است. به هر حال در هواپیماهای بزرگ سرعت آن می تواند با توجه به ارتفاع از سطح افق فرودگاه، وزن و دمای هواپیما متفاوت باشد به همین دلیل دامنه رنگ شده مبتنی بر ASI در هواپیماهای سبک استفاده نمی شود. در عوض دستگاه اشاره گرهای متحرکی با نام bugs دارد که این ممکن است به وسیله پیلوت ( راهنما ) از پیش تنظیم شده باشد تا سرعت مناسب مناسب را برای شرایط فعلی نشان دهد.
هواپیمای جت مانند هواپیمای با موتور پیستونی سرعت بهینه حداکثر یعنیVNOو VNE ندارد ولی در عوض حداکثر سرعت عامل VMOو حداکثر میزان سرعت ماخ MMO را دارد. به منظور مشاهده کردن هر دو محدوده خلبان هواپیمای جت الزاماً هم نشانگر سرعت هوایی و هم ماخ سنج را با هر یک از خطوط قرمز مناسب احتیاج دارد. در هواپیماهای عمومی جت: ماخ سنج با یک ابزار که شامل جفت نشانگر هم مرکز می باشد، تر کیب می شود. یکی برای نشان دادن سرعت هوایی و دیگری برای نشان دادن عدد ماخ.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفنشانگر سرعت هوا توسط خلبان در طی تمام فازهای پرواز از جمله برخاست، صعود، کروز، نزول و فرود به منظور حفظ سرعت هوابا توجه به نوع هواپیما و شرایط عملیاتی که در کتابچه راهنمای عامل مشخص شده است، به کار می رود.
در میان ابزارهای پرواز، نشانگر سرعت هوا، علاوه بر افق مجازی به عنوان یک ابزار مرجع برای کنترل گام در طول صعود، پایین آمدن و چرخش مورد استفاده قرار می گیرد.
همچنین از نشانگر سرعت هوا برای تعیین موقعیت با استفاده از محاسبات - هنگامی که سرعت، زمان و تحمل به عنوان پارامترهای هدایتگر در غیاب ابزار کمکی نظیر NDBs, VORs or سامانه موقعیت یاب جهانی. مورد استفاده قرار می گیرند - استفاده می شود.
نشانگر سرعت هوابه عنوان علامت از یک سری رنگهای استاندارد برای باندها و خطوط در صفحه ابزار استفاده می کند. محدوده سفید محدوده نرمال سرعت عمل برای هواپیما باتغییرارتفاع برای برخاست و نشست است. محدوده سبز محدوده نرمال سرعت عمل برای هواپیمابدون تغییرات ارتفاعی است. محدوده زرد محدوده ای است که بخاطر سرعت بالای هواپیما، کنترل آن باید با احتیاط بیشتری همراه باشد.
خط قرمز VNEیا سرعت غیر مجازرا نشان می دهد. این بیشترین سرعتی است که تحت هیچ شرایطی هواپیما نباید از آن تجاوز کند. خط قرمز پس از باند زرد قرار می گیرد که ناحیه خطراست و از VNO ( حداکثر سرعت کروز ) تاVNE می باشد. باند سبز از VS1 تاVNOمی باشد. VS1 سرعت توقف با لغزنده و اهرم فرود منقبض شده است. باند سفید از VSO تا VFEقرار دارد. VSOسرعت توقف با لغزنده افزوده شده است و VFE حداکثر سرعتی است که در آن صعود یا نزول توصیه شده است
نشانگر ( نمایگر ) سرعت هواپیما به طور خاص برای مونیتورینگ سرعت هنگام راه اندازی هواپیمامهم است. به هر حال در هواپیماهای بزرگ سرعت آن می تواند با توجه به ارتفاع از سطح افق فرودگاه، وزن و دمای هواپیما متفاوت باشد به همین دلیل دامنه رنگ شده مبتنی بر ASI در هواپیماهای سبک استفاده نمی شود. در عوض دستگاه اشاره گرهای متحرکی با نام bugs دارد که این ممکن است به وسیله پیلوت ( راهنما ) از پیش تنظیم شده باشد تا سرعت مناسب مناسب را برای شرایط فعلی نشان دهد.
هواپیمای جت مانند هواپیمای با موتور پیستونی سرعت بهینه حداکثر یعنیVNOو VNE ندارد ولی در عوض حداکثر سرعت عامل VMOو حداکثر میزان سرعت ماخ MMO را دارد. به منظور مشاهده کردن هر دو محدوده خلبان هواپیمای جت الزاماً هم نشانگر سرعت هوایی و هم ماخ سنج را با هر یک از خطوط قرمز مناسب احتیاج دارد. در هواپیماهای عمومی جت: ماخ سنج با یک ابزار که شامل جفت نشانگر هم مرکز می باشد، تر کیب می شود. یکی برای نشان دادن سرعت هوایی و دیگری برای نشان دادن عدد ماخ.
wiki: نمایشگر سرعت هوا