نمایش غرش صوتی شکل ( به انگلیسی: Shaped Sonic Boom Demonstration ) ناسا، که همچنین به عنوان آزمایش بوم صوتی شکل یافته نیز شناخته می شود، یک برنامه دو ساله بود که از یک نورث روپ F - 5 E با بدنه اصلاح شده برای نشان دادن اینکه موج ضربه ای هواپیما، و بوم صوتی همراه آن، قابل شکل دهی است استفاده کرد. و در نتیجه کاهش می یابد. این برنامه یک تلاش مشترک بین مرکز تحقیقات لانگلی ناسا، مرکز تحقیقات پرواز درایدن در پایگاه نیروی هوایی ادواردز، کالیفرنیا و نورث روپ گرومن بود.
این برنامه در آن زمان ( 2003 ) [ ۱] به گسترده ترین مطالعه در مورد بوم صوتی تبدیل شد. پس از اندازه گیری ۱۳۰۰ ضبط، برخی از آنها در داخل موج ضربه ای توسط یک هواپیمای تعقیب و گریز گرفته شده اند، SSBD کاهش حدود یک سوم در بوم را نشان داد. تعدادی از این پروازها شامل هواپیمای تحقیقاتی F - 15B ناسا در بستر آزمایشی برای اندازه گیری نمای نزدیک موج ضربه ای F - 5E بود. در طول پروازها، بسیاری از الگوهای موج ضربه ای توسط F - 15B در فواصل و جهت گیری های مختلف از F - 5E اندازه گیری شد.
یک F - 5E اصلاح نشده چند ثانیه پشت سر هواپیمای نمایشی پرواز کرد تا یک اندازه گیری پایه صدای بوم را برای تأیید رونق کاهش یافته تولید شده توسط نمایشگر ارائه کند.
یک گلایدر مدرسه خلبانی آزمایشی نیروی هوایی ایالات متحده Blanik L - 23 که یک میکروفون در نوک بال چپ و یک مبدل فشار در کنار بدنه حمل می کرد، در ارتفاع پایین تر از ۱۰٬۰۰۰ فوت ( ۳٬۰۰۰ متر ) پرواز کرد. زیر مسیر F - 5E که در ۳۲٬۰۰۰ فوت ( ۹٬۸۰۰ متر ) پرواز کرد، برای ضبط بوم های صوتی در هوا. علاوه بر این، داده های بوم صوتی بر روی زمین توسط مجموعه ای از ۴۲ حسگر و دستگاه ضبط در طول ۲٫۵ مایل ( ۴٫۰ کیلومتر ) جمع آوری شد. زیر مسیر پرواز F - 5E. حسگرهای دامنه و جهت بوم توسعه یافته توسط Dryden داده های امضای بوم صوتی سطح زمین را ثبت کردند.
این نمایش در ابتدا بخشی از برنامه پلتفرم مافوق صوت آرام بود که توسط آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی ( دارپا ) تأمین مالی شد. متعاقباً، بخش سیستم های خودرو دفتر هوانوردی ناسا بودجه این پروژه را تأمین کرد. بخش سیستم های یکپارچه شرکت Northrop - Grumman در ال سگوندو، کالیفرنیا، هواپیمای F - 5E نیروی دریایی ایالات متحده را به هواپیمای SSBD تغییر داد. این هواپیما در موزه Valiant Air Command Warbird در تیتوس ویل، فلوریدا به نمایش گذاشته شده است. [ ۲]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاین برنامه در آن زمان ( 2003 ) [ ۱] به گسترده ترین مطالعه در مورد بوم صوتی تبدیل شد. پس از اندازه گیری ۱۳۰۰ ضبط، برخی از آنها در داخل موج ضربه ای توسط یک هواپیمای تعقیب و گریز گرفته شده اند، SSBD کاهش حدود یک سوم در بوم را نشان داد. تعدادی از این پروازها شامل هواپیمای تحقیقاتی F - 15B ناسا در بستر آزمایشی برای اندازه گیری نمای نزدیک موج ضربه ای F - 5E بود. در طول پروازها، بسیاری از الگوهای موج ضربه ای توسط F - 15B در فواصل و جهت گیری های مختلف از F - 5E اندازه گیری شد.
یک F - 5E اصلاح نشده چند ثانیه پشت سر هواپیمای نمایشی پرواز کرد تا یک اندازه گیری پایه صدای بوم را برای تأیید رونق کاهش یافته تولید شده توسط نمایشگر ارائه کند.
یک گلایدر مدرسه خلبانی آزمایشی نیروی هوایی ایالات متحده Blanik L - 23 که یک میکروفون در نوک بال چپ و یک مبدل فشار در کنار بدنه حمل می کرد، در ارتفاع پایین تر از ۱۰٬۰۰۰ فوت ( ۳٬۰۰۰ متر ) پرواز کرد. زیر مسیر F - 5E که در ۳۲٬۰۰۰ فوت ( ۹٬۸۰۰ متر ) پرواز کرد، برای ضبط بوم های صوتی در هوا. علاوه بر این، داده های بوم صوتی بر روی زمین توسط مجموعه ای از ۴۲ حسگر و دستگاه ضبط در طول ۲٫۵ مایل ( ۴٫۰ کیلومتر ) جمع آوری شد. زیر مسیر پرواز F - 5E. حسگرهای دامنه و جهت بوم توسعه یافته توسط Dryden داده های امضای بوم صوتی سطح زمین را ثبت کردند.
این نمایش در ابتدا بخشی از برنامه پلتفرم مافوق صوت آرام بود که توسط آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی ( دارپا ) تأمین مالی شد. متعاقباً، بخش سیستم های خودرو دفتر هوانوردی ناسا بودجه این پروژه را تأمین کرد. بخش سیستم های یکپارچه شرکت Northrop - Grumman در ال سگوندو، کالیفرنیا، هواپیمای F - 5E نیروی دریایی ایالات متحده را به هواپیمای SSBD تغییر داد. این هواپیما در موزه Valiant Air Command Warbird در تیتوس ویل، فلوریدا به نمایش گذاشته شده است. [ ۲]
wiki: نمایش شکل غرش صوتی