نمادگرایی یا سمبولیسم روسی ( به انگلیسی: Russian symbolism ) ، یک جنبش فکری و هنری بود که در پایان قرن نوزدهم و آغاز قرن بیستم غالب بود. این جنبش جدا از نمادگرایی اروپای غربی برخاسته است و بر عرفان سوفیولوژی و اآشنایی زدایی تأکید می کند. [ ۱]
تأثیرات اولیه بر جنبش صرفاً نویسندگان غربی[ ۲] مانند بریکس آنتونی پیس، پل ورلن، موریس مترلینک، استفان مالارمه، شاعران جنبش انحطاط فرانسه ( مانند استفان مالارمه، پل ورلن و شارل بودلر، اسکار ) و نمادگرایی، ژوریس کارل هویسمانس، گابریله دانونزیو، اپراهای ریشارد واگنر، درام های هنریک ایبسن یا فلسفه آرتور شوپنهاور و فردریش نیچه نبودند.
به گفته اسلاوشناس باتجربه بلژیکی امانوئل وگمانز ( کسی که از قرن هجدهم به بعد به عنوان متخصص ممتاز ادبیات و فرهنگ روسیه محسوب می شود و هنوز هم هست ) [ ۳] خود متفکران روسی تا حد زیادی به این جنبش کمک کردند. برای مثال شعر و فلسفه غیرمنطقی و عرفانی فئودور تیوتچف و ولادیمیر سولوویف یا رمان های فئودور داستایوفسکی.
مهم ترین نقاش نمادگرای روسی، میخائیل وروبل بود که با بوم معرق کاری بزرگی به نام «شیطان نشسته» ( ۱۸۰۹ ) به شهرت رسید و در حین کار بر روی فیلم پویا و بدشگون شیطان نابودشده ( ۱۹۰۲ ) دیوانه شد.
دیگر نقاشان سمبولیست مرتبط با مجله میر ایسکوستوا، ویکتور بوریسوف - موساتوف و کوزما پتروف - ودکین، پیروان پوویس دو شاوانس بودند. میخائیل نستروف، که موضوعات مذهبی را از تاریخ قرون وسطی روسیه نقاشی کرد. مستیسلاو دوبوژینسکی، با «شباحات شهری» خود، و نیکلاس رریخ، که نقاشی هایش هرمتیک یا باطنی توصیف شده است. سنت نمادگرایی روسی در اواخر دوره اتحاد جماهیر شوروی توسط کنستانتین واسیلیف که سبک او بسیار تحت تأثیر ویکتور واسنتسف، نقاش نئورومانتیک روسی و همچنین میخائیل نستروف و نیکلاس رریچ بود، تجدید شد.
مهم ترین آهنگ ساز نمادگرای الکساندر اسکریابین بود که در سمفونی شماره ۱ ( اسکریابین ) خود هنر را به عنوان نوعی دین ستود. ( ۱۹۰۲–۱۹۰۴ ) سمفونی شماره ۳ ( اسکریابین ) به دنبال بیان «تکامل روح انسان از پانتئیسم به وحدت با جهان بود». پرومته ( ۱۹۱۰ ) ، که در سال ۱۹۱۵در شهر نیویورک ارائه شد، با پیش بینی های رنگی انتخاب شده دقیق روی صفحه همراه بود.
در اجراهای ترکیبی اسکریابین از موسیقی، شعر، رقص، رنگ ها و رایحه ها استفاده می شد تا «وضع عالی و نهایی» را ایجاد کند. آندری بیه لی و واسیلی کاندینسکی ایده های مشابهی را در مورد «تلفیق صحنه ای همه هنرها» بیان کردند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفتأثیرات اولیه بر جنبش صرفاً نویسندگان غربی[ ۲] مانند بریکس آنتونی پیس، پل ورلن، موریس مترلینک، استفان مالارمه، شاعران جنبش انحطاط فرانسه ( مانند استفان مالارمه، پل ورلن و شارل بودلر، اسکار ) و نمادگرایی، ژوریس کارل هویسمانس، گابریله دانونزیو، اپراهای ریشارد واگنر، درام های هنریک ایبسن یا فلسفه آرتور شوپنهاور و فردریش نیچه نبودند.
به گفته اسلاوشناس باتجربه بلژیکی امانوئل وگمانز ( کسی که از قرن هجدهم به بعد به عنوان متخصص ممتاز ادبیات و فرهنگ روسیه محسوب می شود و هنوز هم هست ) [ ۳] خود متفکران روسی تا حد زیادی به این جنبش کمک کردند. برای مثال شعر و فلسفه غیرمنطقی و عرفانی فئودور تیوتچف و ولادیمیر سولوویف یا رمان های فئودور داستایوفسکی.
مهم ترین نقاش نمادگرای روسی، میخائیل وروبل بود که با بوم معرق کاری بزرگی به نام «شیطان نشسته» ( ۱۸۰۹ ) به شهرت رسید و در حین کار بر روی فیلم پویا و بدشگون شیطان نابودشده ( ۱۹۰۲ ) دیوانه شد.
دیگر نقاشان سمبولیست مرتبط با مجله میر ایسکوستوا، ویکتور بوریسوف - موساتوف و کوزما پتروف - ودکین، پیروان پوویس دو شاوانس بودند. میخائیل نستروف، که موضوعات مذهبی را از تاریخ قرون وسطی روسیه نقاشی کرد. مستیسلاو دوبوژینسکی، با «شباحات شهری» خود، و نیکلاس رریخ، که نقاشی هایش هرمتیک یا باطنی توصیف شده است. سنت نمادگرایی روسی در اواخر دوره اتحاد جماهیر شوروی توسط کنستانتین واسیلیف که سبک او بسیار تحت تأثیر ویکتور واسنتسف، نقاش نئورومانتیک روسی و همچنین میخائیل نستروف و نیکلاس رریچ بود، تجدید شد.
مهم ترین آهنگ ساز نمادگرای الکساندر اسکریابین بود که در سمفونی شماره ۱ ( اسکریابین ) خود هنر را به عنوان نوعی دین ستود. ( ۱۹۰۲–۱۹۰۴ ) سمفونی شماره ۳ ( اسکریابین ) به دنبال بیان «تکامل روح انسان از پانتئیسم به وحدت با جهان بود». پرومته ( ۱۹۱۰ ) ، که در سال ۱۹۱۵در شهر نیویورک ارائه شد، با پیش بینی های رنگی انتخاب شده دقیق روی صفحه همراه بود.
در اجراهای ترکیبی اسکریابین از موسیقی، شعر، رقص، رنگ ها و رایحه ها استفاده می شد تا «وضع عالی و نهایی» را ایجاد کند. آندری بیه لی و واسیلی کاندینسکی ایده های مشابهی را در مورد «تلفیق صحنه ای همه هنرها» بیان کردند.
wiki: نمادگرایی روسی