[ویکی نور] نقض الوشیعة أو الشیعة بین الحقائق و الأوهام، تألیف علامه سید محسن امین عاملی، با زبان عربی به رشته تحریر درآمده و در سال 1403ق - 1983 م برای چهارمین بار تجدید چاپ شده است. کتاب حاضر ردّی است بر کتاب الوشیعة، تألیف موسی جار الله که مؤلفش شبهاتی را بدون انصاف و دلیل بر شیعه وارد ساخته است.
ناشر در مقدمه کتاب جهت بیان اهمیت آن چنین می فرماید:
دکتر حکمت هاشم رئیس سابق دانشگاه دمشق خطاب به اعضای علمی دانشگاه می فرماید: کسی که کتاب را بخواند، علم بر ایمان، احاطه مؤلف بر علوم و قدرت استدلالی او پیدا می کند، مطالعه این کتاب باعث می شود که خواننده در افکار خود تجدیدنظر کرده و...
مصنف در مقدمه چنین می آورند، همه روزه نوشتجات و کتاب هایی به دست من می رسد که بوی ایجاد تفرقه، روشن کردن آتش عداوت و تازه کردن کینه ها و زخم های کهنه را دارد؛ در حالی که مؤلفان این مکتوبات به روش اهل علم برخورد نکرده و آداب مناظره را رعایت نمی کنند، گاهی شتم و سب مخالفینشان را می کنند؛ در حالی که کتاب و سنت از چنین مسائلی نهی کرده است، اینان به خاطر عاجز- بودنشان از دلیل محکم و متین از هیچ دروغی دریغ نمی کنند... و ریشه همه این ها پیروی کور کورانه اینان از سیاست های بعضی علماء درباری است که طمع در دنیا باعث شده که چنین مسائلی را مطرح کنند و روز به روز آتش به دامن تفرقه بیاندازند... نام یکی از این کتب الوشیعه فی نقد عقائد الشیعه، تألیف موسی جار الله ابن فاطمه است. او اهل ترکستان از شهرهای روسیه بوده و به تصریح خود- از متصوّفین است، بیش از 60 سال عمرش را متلبس به لباس فرنگیان بوده و به زبان عربی، فارسی و ترکی مسلّط است. او به کشورهای زیادی از قبیل ایران، عراق، افغانستان، مصر، هند و جزیرة العرب و شهرهای ترک نشین سفر کرده و در سال 1355ق کتاب الوشیعه فی نقد عقائد الشیعه را تدوین کرده است. در این کتاب بحث علمی دیده نمی شود، مگر ادعاهای بدون دلیل و متناقض و سب و شتم، عبارات بیهوده و مزخرف که مخالف اجماع مسلمین، ضروریات دین است و حال آن که مؤلفش در انگیزه تألیفش می گوید: هدف من تألیف قلوب امة شیعه و اهل سنت است.
مطالب مذکور باعث شد که ما در نقض الوشیعه و نقد آن اقدام کردیم تا موجب فریب خوانندگان و بیشتر شدن شکاف اختلافات شیعه و سنی نشود، عقائد شیعه اختلافی با اهل سنت در کلیات و جوهره اش ندارد. من این کتاب را تدوین کردم تا بگویم شیعیان مادامی که عقایدشان را ترک نکنند، اهل سنت با آنان الفت نمی گیرند، مؤلف الوشیعه نفس خود را مبرّی از هر عمل که خالص لله نباشد، می داند باید در خلوص نیّت او شک کرد، چرا که این کتاب را بدون جوابیه منتشر کرده و حال آن که بارها او از علمای تشیع در بصره، نجف و...جواب شبهات را شنیده است.
ناشر در مقدمه کتاب جهت بیان اهمیت آن چنین می فرماید:
دکتر حکمت هاشم رئیس سابق دانشگاه دمشق خطاب به اعضای علمی دانشگاه می فرماید: کسی که کتاب را بخواند، علم بر ایمان، احاطه مؤلف بر علوم و قدرت استدلالی او پیدا می کند، مطالعه این کتاب باعث می شود که خواننده در افکار خود تجدیدنظر کرده و...
مصنف در مقدمه چنین می آورند، همه روزه نوشتجات و کتاب هایی به دست من می رسد که بوی ایجاد تفرقه، روشن کردن آتش عداوت و تازه کردن کینه ها و زخم های کهنه را دارد؛ در حالی که مؤلفان این مکتوبات به روش اهل علم برخورد نکرده و آداب مناظره را رعایت نمی کنند، گاهی شتم و سب مخالفینشان را می کنند؛ در حالی که کتاب و سنت از چنین مسائلی نهی کرده است، اینان به خاطر عاجز- بودنشان از دلیل محکم و متین از هیچ دروغی دریغ نمی کنند... و ریشه همه این ها پیروی کور کورانه اینان از سیاست های بعضی علماء درباری است که طمع در دنیا باعث شده که چنین مسائلی را مطرح کنند و روز به روز آتش به دامن تفرقه بیاندازند... نام یکی از این کتب الوشیعه فی نقد عقائد الشیعه، تألیف موسی جار الله ابن فاطمه است. او اهل ترکستان از شهرهای روسیه بوده و به تصریح خود- از متصوّفین است، بیش از 60 سال عمرش را متلبس به لباس فرنگیان بوده و به زبان عربی، فارسی و ترکی مسلّط است. او به کشورهای زیادی از قبیل ایران، عراق، افغانستان، مصر، هند و جزیرة العرب و شهرهای ترک نشین سفر کرده و در سال 1355ق کتاب الوشیعه فی نقد عقائد الشیعه را تدوین کرده است. در این کتاب بحث علمی دیده نمی شود، مگر ادعاهای بدون دلیل و متناقض و سب و شتم، عبارات بیهوده و مزخرف که مخالف اجماع مسلمین، ضروریات دین است و حال آن که مؤلفش در انگیزه تألیفش می گوید: هدف من تألیف قلوب امة شیعه و اهل سنت است.
مطالب مذکور باعث شد که ما در نقض الوشیعه و نقد آن اقدام کردیم تا موجب فریب خوانندگان و بیشتر شدن شکاف اختلافات شیعه و سنی نشود، عقائد شیعه اختلافی با اهل سنت در کلیات و جوهره اش ندارد. من این کتاب را تدوین کردم تا بگویم شیعیان مادامی که عقایدشان را ترک نکنند، اهل سنت با آنان الفت نمی گیرند، مؤلف الوشیعه نفس خود را مبرّی از هر عمل که خالص لله نباشد، می داند باید در خلوص نیّت او شک کرد، چرا که این کتاب را بدون جوابیه منتشر کرده و حال آن که بارها او از علمای تشیع در بصره، نجف و...جواب شبهات را شنیده است.
wikinoor: نقض_الوشیعة
[ویکی شیعه] نقض الوشیعه (کتاب). نَقْضُ الْوَشیعَة اَوِ الشّیعَة بَیْنَ الحَقائقِ وَ الْاَوهام کتابی به زبان عربی نوشته سید محسن امین عاملی. مؤلف در این اثر به ادعاهای موسی جارالله در نقد اعتقادات شیعیان در کتاب الوشیعه پاسخ داده است. علامه امین ضمن انتقاد به جارالله در نوشتن این کتاب، تلاش می کند به همه شبهات پاسخ گوید و در ردّ سخنان او، جواب های مستدل ارئه کند.
«الوشیعه فی نقد عقائد الشیعه» عنوان کتابی است که موسی جارالله نویسنده آن به نقد و اشکال بر اعتقادات شیعه پرداخته است. او در سفر به دو کشور شیعی ایران و عراق بر اساس مطالعات قبلی و مشاهدات خویش، جزوه ای را ترتیب داده و در نجف به چاپ می رساند. این رساله، «مسائل جارالله» نام دارد و در آن بیست مسأله را به عنوان ایراد و اشکال مطرح می کند و به دست برخی علمای شیعه مانند سید حسن صدر در کاظمین می رساند. جارالله سپس در الوشیعه به بسط و تفصیل مسائل کتاب قبلی خویش پرداخته و در بررسی بعضی موضوعات، کنایه ها و تعریض هایی به جامعه شیعه، علمای آنان و حتی برخی از ائمه زده است.
موسی جارالله نویسنده و مترجم مسلمان اهل تاتارستان که در سال ۱۸۷۳م در شهر روستوف زاده شد. جارالله در زادگاه خود به مدرسه رفت و در شهر قازان به ادامه تحصیل پرداخت. وی پس از طی مراحلی از تحصیلات آکادمیک خود، این رشته ها را رها کرد و به علوم اسلامی روی آورد و برای تحقق این امر به قاهره کوچ کرد و در مدت سه سال، فقه و حدیث را فرا گرفت. موسی جارالله پس از قاهره به شهرهای دیگری در جهان اسلام سفر کرد و به دانش ها و پژوهش های خویش افزود و زبان عربی و فارسی را آموخت. طرح ایده ها و مسائل جدید در نوشته ها و کنگره های اسلامی، از او چهره ای نوگرا، متجدد و اصلاح گر ساخته است. جارالله در سال ۱۹۴۹م در قاهره از دنیا رفت و در قبرستان خدیویه دفن گردید.
«الوشیعه فی نقد عقائد الشیعه» عنوان کتابی است که موسی جارالله نویسنده آن به نقد و اشکال بر اعتقادات شیعه پرداخته است. او در سفر به دو کشور شیعی ایران و عراق بر اساس مطالعات قبلی و مشاهدات خویش، جزوه ای را ترتیب داده و در نجف به چاپ می رساند. این رساله، «مسائل جارالله» نام دارد و در آن بیست مسأله را به عنوان ایراد و اشکال مطرح می کند و به دست برخی علمای شیعه مانند سید حسن صدر در کاظمین می رساند. جارالله سپس در الوشیعه به بسط و تفصیل مسائل کتاب قبلی خویش پرداخته و در بررسی بعضی موضوعات، کنایه ها و تعریض هایی به جامعه شیعه، علمای آنان و حتی برخی از ائمه زده است.
موسی جارالله نویسنده و مترجم مسلمان اهل تاتارستان که در سال ۱۸۷۳م در شهر روستوف زاده شد. جارالله در زادگاه خود به مدرسه رفت و در شهر قازان به ادامه تحصیل پرداخت. وی پس از طی مراحلی از تحصیلات آکادمیک خود، این رشته ها را رها کرد و به علوم اسلامی روی آورد و برای تحقق این امر به قاهره کوچ کرد و در مدت سه سال، فقه و حدیث را فرا گرفت. موسی جارالله پس از قاهره به شهرهای دیگری در جهان اسلام سفر کرد و به دانش ها و پژوهش های خویش افزود و زبان عربی و فارسی را آموخت. طرح ایده ها و مسائل جدید در نوشته ها و کنگره های اسلامی، از او چهره ای نوگرا، متجدد و اصلاح گر ساخته است. جارالله در سال ۱۹۴۹م در قاهره از دنیا رفت و در قبرستان خدیویه دفن گردید.
wikishia: نقض_الوشیعة_(کتاب)