[ویکی فقه] در عاشورای سال ۶۱ هجری امام حسین (علیه السّلام) و یاران فداکارش در صحرای کربلا توسط عاملان یزید به شهادت رسیدند و بدین ترتیب یکی از بزرگترین فجایع بشری به وقوع پیوست سوالی که در این جا مطرح است، این که آیا دستور قتل حسین (علیه السّلام) و یارانش توسط یزید و به خواست او صورت گرفته است؟
آیا از منابع اهل سنت می توان شاهدی بر دخالت یزید در قتل سیدالشهداء (علیه السّلام) و یارانش پیدا کرد؟ به نظر می رسد هر چند در نامه یزید به ولید بن عتبه سخنی از قتل حسین (علیه السّلام) ، (در منابع اهل سنت) به میان نیامده، اما در نامه یزید به ابن زیاد که در برخی از منابع اهل سنت آمده و شواهد این امر در دیگر منابع آنان است می توان به دخالت مستقیم یزید در این امر پی برد.
عقیده شیعه
هر چند شیعیان معتقدند در همان نامه ای که یزید به فرماندار خویش در مدینه در خصوص بیعت خواهی از امام حسین (علیه السّلام) و عده ای دیگر نوشت، از او می خواهد در صورت عدم بیعت آن ها را به قتل برساند؛ اما از منابع اهل سنت به راحتی نمی توان برداشت کرد که قبل از خروج امام حسین (علیه السّلام) از مدینه دستور قتل آن حضرت، در صورت عدم بیعت صادر شده باشد.
نامه یزید در کلام یعقوبی
در تاریخ یعقوبی آمده است: یزید به عامل مدینه ولید بن عتبة بن ابی سفیان نوشت: هنگامی که نامه ام به تو رسید، حسین بن علی و عبدالله بن زبیر را احضار کن و آن دو را به بیعت بگیر، پس اگر زیر بار نرفتند آن دو را گردن بزن و سرهای آن دو را نزد من بفرست، در الفتوح نامه یزید به این صورت آمده است: از حسین بن علی (علیه السّلام) ، عبدالله بن عمر، عبدالرحمن بن ابی بکر، و عبدالله بن زبیر بیعت خواه، اگر به طوع و رغبت با من بیعت کردند، نیکو و الا به زور از ایشان بیعت بستان و هر کس از ایشان بیعت نکند، گردن او بزن و سر او نزد من بفرست.. با توجه به این که عبدالرحمن بن ابی بکر پیش از این از دنیا رفته بود، (سال وفات او ۳۰، ۳۵ و بعضا ۵۵ هجری ذکر شده است )، به قول ابن اعثم کوفی چندان نمی توان اعتماد کرد.
نامه یزید در کلام طبری
...
آیا از منابع اهل سنت می توان شاهدی بر دخالت یزید در قتل سیدالشهداء (علیه السّلام) و یارانش پیدا کرد؟ به نظر می رسد هر چند در نامه یزید به ولید بن عتبه سخنی از قتل حسین (علیه السّلام) ، (در منابع اهل سنت) به میان نیامده، اما در نامه یزید به ابن زیاد که در برخی از منابع اهل سنت آمده و شواهد این امر در دیگر منابع آنان است می توان به دخالت مستقیم یزید در این امر پی برد.
عقیده شیعه
هر چند شیعیان معتقدند در همان نامه ای که یزید به فرماندار خویش در مدینه در خصوص بیعت خواهی از امام حسین (علیه السّلام) و عده ای دیگر نوشت، از او می خواهد در صورت عدم بیعت آن ها را به قتل برساند؛ اما از منابع اهل سنت به راحتی نمی توان برداشت کرد که قبل از خروج امام حسین (علیه السّلام) از مدینه دستور قتل آن حضرت، در صورت عدم بیعت صادر شده باشد.
نامه یزید در کلام یعقوبی
در تاریخ یعقوبی آمده است: یزید به عامل مدینه ولید بن عتبة بن ابی سفیان نوشت: هنگامی که نامه ام به تو رسید، حسین بن علی و عبدالله بن زبیر را احضار کن و آن دو را به بیعت بگیر، پس اگر زیر بار نرفتند آن دو را گردن بزن و سرهای آن دو را نزد من بفرست، در الفتوح نامه یزید به این صورت آمده است: از حسین بن علی (علیه السّلام) ، عبدالله بن عمر، عبدالرحمن بن ابی بکر، و عبدالله بن زبیر بیعت خواه، اگر به طوع و رغبت با من بیعت کردند، نیکو و الا به زور از ایشان بیعت بستان و هر کس از ایشان بیعت نکند، گردن او بزن و سر او نزد من بفرست.. با توجه به این که عبدالرحمن بن ابی بکر پیش از این از دنیا رفته بود، (سال وفات او ۳۰، ۳۵ و بعضا ۵۵ هجری ذکر شده است )، به قول ابن اعثم کوفی چندان نمی توان اعتماد کرد.
نامه یزید در کلام طبری
...
wikifeqh: نقش_یزید_در_شهادت_امام_حسین