[ویکی فقه] اگر به مجموع جهان و انسان نظری آگاهانه و همراه با جهان بینی الهی بیفکنیم، خواهیم دید که برای خداوند تبارک و تعالی بندگانی است که علاوه بر نقش و هدایت تشریعی و راهنمائی بشر به سوی خدا، دارای نقش معنوی و تکوینی خاصی هستند. همه امامان معصوم (علیهم السّلام) در این ویژگی مشترک هستند، اما امام زمان (علیه السّلام) که در پشت پرده غیبت به سر می برند، چگونه این نقش را ایفا می کند؟
اگر در جهان به پدیده ها توجه نمائیم، به روشنی درمی یابیم، که همه آنها به اشیای دیگر وابسته بوده واز خود استقلالی ندارند. به عنوان مثال نوری که در لامپها مشاهده می کنیم، و از آنها بهره می بریم، و نیروی برق که تمام جهان از برکت وجود آن بهره برده و چرخ حیات را به گردش در می آورد، به وجود نیروگاه مرکزی مولد برق بستگی داشته، و بدون آن کسی از نعمت روشنایی و فوائد گوناگون دیگر آن برخوردار نخواهد شد. و همچنین اگر به انسان نظر کنیم، خواهیم دید که روح در وجود او به عنوان اساس و ریشه وجودی او نقش دارد. و پیکر بدون روح، مجسمه ای بی جان و بی تحرک است که کاری از او ساخته نیست، بلکه وجود روح است که به انسان کمک می کند تا به همراه اعضای و جوارح کارها را از پیش ببرد، یعنی وجود انسان به وجود و تحقق روح او معنا پیدا می کند.
نقش تکوینی انسانهای کامل
حال اگر به مجموع جهان و انسان نظری آگاهانه و همراه با جهان بینی الهی بیفکنیم، خواهیم دید که برای خداوند تبارک و تعالی بندگانی است که علاوه بر نقش و هدایت تشریعی و راهنمائی بشر به سوی خدا، دارای نقش معنوی و تکوینی خاصی هستند.همه امامان معصوم (علیهم السّلام) در این ویژگی مشترک هستند، لکن ممکن است تصور شود این خاصیت و ویژگی مربوط به آنانی است که در بین مردم حاضرند و در پشت پرده غیبت به سر نمی برند. اما امام زمان (علیه السّلام) که در پشت پرده غیبت به سر می برند، چگونه این نقش را ایفا می کند؟
برپایی جهان به واسطه معصومین
در پاسخ می گوئیم ما گرچه از دیدار وجود مبارک حضرت ولی عصر (عجّل الله فرجه الشریف) محروم هستیم، ولی پیوسته از وجود او منتفع می شویم. اساسا زمین و آسمان به وجود او برپاست که این مطلب به خوبی از سخنان معصومین (علیهم السّلام) استفاده می شود و ما به گوشه ای از این بیانات اشاره می کنیم که می گویند اگر امام در زمین نباشد، زمین اهل خویش را تحمل نمی کند و از خود سرکشی ویران کننده ای بروز می دهد. و آسمان و زمین به وجود او برپاست.
← روایت از امام صادق
...
اگر در جهان به پدیده ها توجه نمائیم، به روشنی درمی یابیم، که همه آنها به اشیای دیگر وابسته بوده واز خود استقلالی ندارند. به عنوان مثال نوری که در لامپها مشاهده می کنیم، و از آنها بهره می بریم، و نیروی برق که تمام جهان از برکت وجود آن بهره برده و چرخ حیات را به گردش در می آورد، به وجود نیروگاه مرکزی مولد برق بستگی داشته، و بدون آن کسی از نعمت روشنایی و فوائد گوناگون دیگر آن برخوردار نخواهد شد. و همچنین اگر به انسان نظر کنیم، خواهیم دید که روح در وجود او به عنوان اساس و ریشه وجودی او نقش دارد. و پیکر بدون روح، مجسمه ای بی جان و بی تحرک است که کاری از او ساخته نیست، بلکه وجود روح است که به انسان کمک می کند تا به همراه اعضای و جوارح کارها را از پیش ببرد، یعنی وجود انسان به وجود و تحقق روح او معنا پیدا می کند.
نقش تکوینی انسانهای کامل
حال اگر به مجموع جهان و انسان نظری آگاهانه و همراه با جهان بینی الهی بیفکنیم، خواهیم دید که برای خداوند تبارک و تعالی بندگانی است که علاوه بر نقش و هدایت تشریعی و راهنمائی بشر به سوی خدا، دارای نقش معنوی و تکوینی خاصی هستند.همه امامان معصوم (علیهم السّلام) در این ویژگی مشترک هستند، لکن ممکن است تصور شود این خاصیت و ویژگی مربوط به آنانی است که در بین مردم حاضرند و در پشت پرده غیبت به سر نمی برند. اما امام زمان (علیه السّلام) که در پشت پرده غیبت به سر می برند، چگونه این نقش را ایفا می کند؟
برپایی جهان به واسطه معصومین
در پاسخ می گوئیم ما گرچه از دیدار وجود مبارک حضرت ولی عصر (عجّل الله فرجه الشریف) محروم هستیم، ولی پیوسته از وجود او منتفع می شویم. اساسا زمین و آسمان به وجود او برپاست که این مطلب به خوبی از سخنان معصومین (علیهم السّلام) استفاده می شود و ما به گوشه ای از این بیانات اشاره می کنیم که می گویند اگر امام در زمین نباشد، زمین اهل خویش را تحمل نمی کند و از خود سرکشی ویران کننده ای بروز می دهد. و آسمان و زمین به وجود او برپاست.
← روایت از امام صادق
...
wikifeqh: نقش_تکوینی_حضرت_مهدی