نقاشی درمانی[ ۱] شاخه ای از هنردرمانی است.
ترسیم کردن توانست خیلی زود به عنوان یک تکنیک نتیجه بخش برای تشخیص شرایط آسیب شناختی بکار رود. [ ۲] به طوری که از همین امکان تشخیص ابتدایی، به تدریج روش های منظم بسیاری به وجود آمد که امروز آن ها را آزمون نقاشی می نامند. این آزمون ها در تحلیل روانکاوانه پدید آورنده اثر نقش به سزایی دارد. در سال۱۹۲۵ نولان لوئیس به عنوان یک تحلـیل گرروانی استفاده از نقاشی آزاد را برای تحلیل رفتار بزرگسالان روان رنجور آغاز کرد. [ ۳] و این شاخهٔ تازه تأسیس بسرعت به عنوان یک پارامتر اساسی در کار روانشناسان جای مناسبی یافت. هدف نقاشی درمانی فراهم آوردن فرصتی برای افراد بود تا از طریق رنگ ها و خطوط احساسات، عواطف، نیازها و حتی دانسته های خود را آزادانه و به نحوی که مایل اند بیان کنند. [ ۴] نقاشی و سایر هنرها مانند پلی میان دنیای درون و واقعیت های بیرونی قرار می گیرند و تصویر مانند یک میانجی در فاصله این درعمل کرده و جنبه های خودآگاه و ناخودآگاه، گذشته شته، حال و آیندهٔ فرد را بازگو می کند[ ۵] . نقاشی بیش از آنکه در تشخیص اختلال های روانی بزرگسالان مفید باشد، درشناخت و درمان مشکلات کودکان سازش نیافته، پرخاشگر و بیقرارمناسب تر است و برای این گونه کودکان زمینه ای فراهم می کند تا قابلیت و خلاقیت خود را بروز دهند. روند ساختن، ترسیم و نقاشی فرایند پیچیده ای است که د در طی آن کودک اجزای گوناگونی از تجربیاتش را برای پدیدآوردن کلـیت یک اثر معـنادار مورد استفاده قرار می دهد. در این فرایند تولیدی، کودک در قالب یک اثر هنری، چیزی بیش از محصول و در واقع بخشی از خود را به ما بازمی نمایاند؛ اینکه چگونه فکر می کند، چه احساسی دارد و چگونه می بیند ؟. به هنگام ترسیم، فرد نه تنها خود را به شکل غیرکلامی، بیان می دارد و از این طریق پویایی روانی و ارتباط بین فردیش را به نمایش می گذارد بلکه تعارضات بسیار عمیق خود را نیز فرا فکن می سازد؛ بنابراین با استفاده از این ابزار می توان نخستین علائم آسیب های روانی افراد را شناسایی کرد[ ۷]
•
• ۱ - جلسات متوالی نقاشی آزاد برای دانش آموزان ترتیب داده می شود؛ بدین صورت که کلیهٔ وسایل نقاشی مانند: ماژیک، مداد، مدادرنگی، مداد شمعی، گواش، آبرنگ در رنگ های متنوع در اختیار دانش آموزان قرار گرفته و طی یک جلسه ابتدایی شیوهٔ استفاده از هر کدام از این ابزارها برای آنان تشریح و امتحان می شود. در جلسات بعدی ورقه ای سفید در اختیار هر کدام از آنان قرار گرفته و از افراد خواسته می شود تا هر موضوعی را که به آن علاقه و اشتیاق دارند به صورت کاملاً آزادانه و فارغ از دغدغه های تکنیکی و پرداختن به جزئیات، نقاشی کنند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفترسیم کردن توانست خیلی زود به عنوان یک تکنیک نتیجه بخش برای تشخیص شرایط آسیب شناختی بکار رود. [ ۲] به طوری که از همین امکان تشخیص ابتدایی، به تدریج روش های منظم بسیاری به وجود آمد که امروز آن ها را آزمون نقاشی می نامند. این آزمون ها در تحلیل روانکاوانه پدید آورنده اثر نقش به سزایی دارد. در سال۱۹۲۵ نولان لوئیس به عنوان یک تحلـیل گرروانی استفاده از نقاشی آزاد را برای تحلیل رفتار بزرگسالان روان رنجور آغاز کرد. [ ۳] و این شاخهٔ تازه تأسیس بسرعت به عنوان یک پارامتر اساسی در کار روانشناسان جای مناسبی یافت. هدف نقاشی درمانی فراهم آوردن فرصتی برای افراد بود تا از طریق رنگ ها و خطوط احساسات، عواطف، نیازها و حتی دانسته های خود را آزادانه و به نحوی که مایل اند بیان کنند. [ ۴] نقاشی و سایر هنرها مانند پلی میان دنیای درون و واقعیت های بیرونی قرار می گیرند و تصویر مانند یک میانجی در فاصله این درعمل کرده و جنبه های خودآگاه و ناخودآگاه، گذشته شته، حال و آیندهٔ فرد را بازگو می کند[ ۵] . نقاشی بیش از آنکه در تشخیص اختلال های روانی بزرگسالان مفید باشد، درشناخت و درمان مشکلات کودکان سازش نیافته، پرخاشگر و بیقرارمناسب تر است و برای این گونه کودکان زمینه ای فراهم می کند تا قابلیت و خلاقیت خود را بروز دهند. روند ساختن، ترسیم و نقاشی فرایند پیچیده ای است که د در طی آن کودک اجزای گوناگونی از تجربیاتش را برای پدیدآوردن کلـیت یک اثر معـنادار مورد استفاده قرار می دهد. در این فرایند تولیدی، کودک در قالب یک اثر هنری، چیزی بیش از محصول و در واقع بخشی از خود را به ما بازمی نمایاند؛ اینکه چگونه فکر می کند، چه احساسی دارد و چگونه می بیند ؟. به هنگام ترسیم، فرد نه تنها خود را به شکل غیرکلامی، بیان می دارد و از این طریق پویایی روانی و ارتباط بین فردیش را به نمایش می گذارد بلکه تعارضات بسیار عمیق خود را نیز فرا فکن می سازد؛ بنابراین با استفاده از این ابزار می توان نخستین علائم آسیب های روانی افراد را شناسایی کرد[ ۷]
•
• ۱ - جلسات متوالی نقاشی آزاد برای دانش آموزان ترتیب داده می شود؛ بدین صورت که کلیهٔ وسایل نقاشی مانند: ماژیک، مداد، مدادرنگی، مداد شمعی، گواش، آبرنگ در رنگ های متنوع در اختیار دانش آموزان قرار گرفته و طی یک جلسه ابتدایی شیوهٔ استفاده از هر کدام از این ابزارها برای آنان تشریح و امتحان می شود. در جلسات بعدی ورقه ای سفید در اختیار هر کدام از آنان قرار گرفته و از افراد خواسته می شود تا هر موضوعی را که به آن علاقه و اشتیاق دارند به صورت کاملاً آزادانه و فارغ از دغدغه های تکنیکی و پرداختن به جزئیات، نقاشی کنند.
wiki: نقاشی درمانی