نقاش و مدلش نقاشی رنگ روغنی از پابلو پیکاسو است که در سال ۱۹۲۷ میلادی کشیده شده است. این نقاشی از مهم ترین آثاری است که پیکاسو پس از دوشیزگان آوینیون و پیش از گرنیکا خلق کرد. [ ۲] ارزش این نقاشی آخرین بار در هنگام امانت سپاری به سوئیس در سال ۲۰۱۰، ۱۰۰ میلیون دلار برآورد شده است. [ ۳] نقاش و مدلش اکنون در موزهٔ هنرهای معاصر تهران نگهداری می شود. [ ۴] [ ۵]
نقاش و مدلش جزو تابلوهایی بود که در دههٔ ۱۹۷۰ میلادی، زیر نظر فرح پهلوی خریداری شد. این تابلو از معامله گر سوئیسی، ارنست ریلر[ یادداشت ۱] خریداری و در سال ۱۹۷۵ ( دو سال پیش از گشایش موزهٔ هنرهای معاصر ) وارد کشور شد. از سال ۱۹۷۹ و با وقوع انقلاب در ایران این تابلو همراه با دیگر آثار ارزشمند موزهٔ هنرهای معاصر تهران، به انباری در زیرزمین موزه انتقال یافت. [ ۲]
نقاش و مدلش در سال ۲۰۰۳–۰۴ در نمایشگاهی در رم نمایش داده شد. لیویا لوی آگوستی، سفیر سوئیس، در اواخر ژوئن ۲۰۱۰ از این تابلو در موزهٔ هنرهای معاصر تهران دیدن کرد و خواستار نمایش آن در زوریخ شد؛ بنابراین نقاش و مدلش از اواخر ۲۰۱۰ تا اوایل ۲۰۱۱ در نمایشگاهی در کونستهاوس زوریخ[ یادداشت ۲] به نمایش درآمد. [ ۶]
نقاش و مدلش بر روی بوم بزرگ مربع شکلی کشیده شده است. بخش هایی از آن را سایه ای خاکستری فرا گرفته است و همین مسئله تشخیص جزئیات آن را مشکل می سازد. مدل، زنی برهنه است که در سمت چپ تابلو قرار دارد. نیمی از بدن او در سایه و نیمی در روشنایی قرار گرفته است. نقاش در سمت راست تابلو و در نوری زرد رنگ قرار گرفته است. بدن او با خط های مستقیمی نشان داده شده اند ( برخلاف خط های خمیده ای که زن را نشان می دهند ) . هنرمند تخته رنگ یو شکلش را با دست زیگ زاگی اش نگاه داشته است. سر نقاش مانند تیغه ای دندانه دار است. چشم های او در یک راستای عمودی کشیده شده اند. دست نقاش که از دهانش بیرون زده است قلمویی را نگاه داشته و بر روی بومی خالی که در مقابل سر مدلش قرار دارد مشغول کشیدن اوست. [ ۲]
↑ Ernst Beyeler ↑ Kunsthaus Zürich
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفنقاش و مدلش جزو تابلوهایی بود که در دههٔ ۱۹۷۰ میلادی، زیر نظر فرح پهلوی خریداری شد. این تابلو از معامله گر سوئیسی، ارنست ریلر[ یادداشت ۱] خریداری و در سال ۱۹۷۵ ( دو سال پیش از گشایش موزهٔ هنرهای معاصر ) وارد کشور شد. از سال ۱۹۷۹ و با وقوع انقلاب در ایران این تابلو همراه با دیگر آثار ارزشمند موزهٔ هنرهای معاصر تهران، به انباری در زیرزمین موزه انتقال یافت. [ ۲]
نقاش و مدلش در سال ۲۰۰۳–۰۴ در نمایشگاهی در رم نمایش داده شد. لیویا لوی آگوستی، سفیر سوئیس، در اواخر ژوئن ۲۰۱۰ از این تابلو در موزهٔ هنرهای معاصر تهران دیدن کرد و خواستار نمایش آن در زوریخ شد؛ بنابراین نقاش و مدلش از اواخر ۲۰۱۰ تا اوایل ۲۰۱۱ در نمایشگاهی در کونستهاوس زوریخ[ یادداشت ۲] به نمایش درآمد. [ ۶]
نقاش و مدلش بر روی بوم بزرگ مربع شکلی کشیده شده است. بخش هایی از آن را سایه ای خاکستری فرا گرفته است و همین مسئله تشخیص جزئیات آن را مشکل می سازد. مدل، زنی برهنه است که در سمت چپ تابلو قرار دارد. نیمی از بدن او در سایه و نیمی در روشنایی قرار گرفته است. نقاش در سمت راست تابلو و در نوری زرد رنگ قرار گرفته است. بدن او با خط های مستقیمی نشان داده شده اند ( برخلاف خط های خمیده ای که زن را نشان می دهند ) . هنرمند تخته رنگ یو شکلش را با دست زیگ زاگی اش نگاه داشته است. سر نقاش مانند تیغه ای دندانه دار است. چشم های او در یک راستای عمودی کشیده شده اند. دست نقاش که از دهانش بیرون زده است قلمویی را نگاه داشته و بر روی بومی خالی که در مقابل سر مدلش قرار دارد مشغول کشیدن اوست. [ ۲]
↑ Ernst Beyeler ↑ Kunsthaus Zürich
wiki: نقاش و مدلش