[ویکی فقه] طرح اندیشه تکامل در جهان عرب از اواخر قرن نوزدهم آغاز شد.
طرح اندیشه تکامل در جهان عرب از اواخر قرن نوزدهم آغاز شد. در میان مجلات عربی که در این دوره منتشر می شده، مجله المقتطف در طرح آرا و نظریات در باره این موضوع بیش از هر مجله ای شهرت دارد. این مجله را در ۱۲۹۳/ ۱۸۷۶ یعقوب صروف و فارس نَمِر در بیروت پایه گذاری کردند که در ۱۳۰۲/۱۸۸۵ به قاهره انتقال یافت.
در سال اول این مجله (نزدیک به بیست سال پس از انتشار کتاب داروین)، شخصی به نام رزق اللّه برباری سه مقاله در باره منشأ انسان منتشر کرد که در آن ها به ذکر آرای لامارک و داروین پرداخته و نظریه داروین را به علت نبود مدارک کافی رد کرده است.
نظریه تکامل از دیدگاه بشاره افندی زلزل
در سال دوم سه مقاله از بشاره افندی زلزل در باره این موضوع آمده است.
زلزل در ۱۲۹۶/۱۸۷۹، کتابی با عنوان تقویم الاذهان فی علم الحیوان و الانسان و تفاوت الامم فی المدنیة و العمران در اسکندریه منتشر کرد و در آن بحث مفصّلی در باره نظریه داروین، با ذکر شواهدی دالّ بر تکامل و تأیید آن آورد. در شماره های دیگر این مجله نیز مقالات و سخنرانی هایی در نقد داروین به تصریح یا اشاره آمده است. در ۱۳۱۳/ ۱۸۹۶ ترجمه ای عربی از سخنرانی انگلیسی اسعد حداد در توصیف نظریه داروین چاپ شد. در ۱۳۲۳/۱۹۰۵ نیز ترجمه ای عربی از سخنرانی جورج داروین به عربی منتشر شد که در آن وی از اصل انتخاب طبیعی دفاع کرده است.
مشهورترین مدافع نظریه تکامل در جهان عرب
مشهورترین مدافع نظریه تکامل در جهان عرب، شبلی شُمَیِّل (متوفی ۱۳۳۵/۱۹۱۷) بود. وی سخنرانیهای لودویگ بوخنر، فیلسوف ماتریالیست آلمانی، را با عنوان تعریب لشرح بوخنر علی مذهب داروین منتشر کرد. سرکیس نیز از این کتاب با عنوان شرح بخنر (در متن، به خطا یخبر) علی مذهب داروین یاد کرده که در ۱۳۰۱/ ۱۸۸۴ در اسکندریه به چاپ رسیده است. این کتاب مخالفت هایی را بر انگیخت و افرادی به نقد شمیّل و تفسیر ماتریالیستی وی از نظریه تکامل پرداختند.
شمیّل در کتاب الحقیقة (قاهره ۱۳۰۲/ ۱۸۸۵) به این انتقادات، بویژه به نقدهای دانشمند مسیحی، ابراهیم بن عیسی حورانی (متوفی ۱۳۳۳/ ۱۹۱۵)، پاسخ گفت.
منتقدان نظریه تکامل در جهان عرب
...
طرح اندیشه تکامل در جهان عرب از اواخر قرن نوزدهم آغاز شد. در میان مجلات عربی که در این دوره منتشر می شده، مجله المقتطف در طرح آرا و نظریات در باره این موضوع بیش از هر مجله ای شهرت دارد. این مجله را در ۱۲۹۳/ ۱۸۷۶ یعقوب صروف و فارس نَمِر در بیروت پایه گذاری کردند که در ۱۳۰۲/۱۸۸۵ به قاهره انتقال یافت.
در سال اول این مجله (نزدیک به بیست سال پس از انتشار کتاب داروین)، شخصی به نام رزق اللّه برباری سه مقاله در باره منشأ انسان منتشر کرد که در آن ها به ذکر آرای لامارک و داروین پرداخته و نظریه داروین را به علت نبود مدارک کافی رد کرده است.
نظریه تکامل از دیدگاه بشاره افندی زلزل
در سال دوم سه مقاله از بشاره افندی زلزل در باره این موضوع آمده است.
زلزل در ۱۲۹۶/۱۸۷۹، کتابی با عنوان تقویم الاذهان فی علم الحیوان و الانسان و تفاوت الامم فی المدنیة و العمران در اسکندریه منتشر کرد و در آن بحث مفصّلی در باره نظریه داروین، با ذکر شواهدی دالّ بر تکامل و تأیید آن آورد. در شماره های دیگر این مجله نیز مقالات و سخنرانی هایی در نقد داروین به تصریح یا اشاره آمده است. در ۱۳۱۳/ ۱۸۹۶ ترجمه ای عربی از سخنرانی انگلیسی اسعد حداد در توصیف نظریه داروین چاپ شد. در ۱۳۲۳/۱۹۰۵ نیز ترجمه ای عربی از سخنرانی جورج داروین به عربی منتشر شد که در آن وی از اصل انتخاب طبیعی دفاع کرده است.
مشهورترین مدافع نظریه تکامل در جهان عرب
مشهورترین مدافع نظریه تکامل در جهان عرب، شبلی شُمَیِّل (متوفی ۱۳۳۵/۱۹۱۷) بود. وی سخنرانیهای لودویگ بوخنر، فیلسوف ماتریالیست آلمانی، را با عنوان تعریب لشرح بوخنر علی مذهب داروین منتشر کرد. سرکیس نیز از این کتاب با عنوان شرح بخنر (در متن، به خطا یخبر) علی مذهب داروین یاد کرده که در ۱۳۰۱/ ۱۸۸۴ در اسکندریه به چاپ رسیده است. این کتاب مخالفت هایی را بر انگیخت و افرادی به نقد شمیّل و تفسیر ماتریالیستی وی از نظریه تکامل پرداختند.
شمیّل در کتاب الحقیقة (قاهره ۱۳۰۲/ ۱۸۸۵) به این انتقادات، بویژه به نقدهای دانشمند مسیحی، ابراهیم بن عیسی حورانی (متوفی ۱۳۳۳/ ۱۹۱۵)، پاسخ گفت.
منتقدان نظریه تکامل در جهان عرب
...
wikifeqh: نظریه_تکامل_در_میان_اعراب