نظریه بنگاه

دانشنامه عمومی

نظریه بنگاه ( به انگلیسی:theory of the firm ) ، شامل تعدادی نظریه اقتصادی است که ماهیت بنگاه، شرکت یا کورپوریشن را توضیح و پیش بینی می کند و شامل موجودیت بنگاه، رفتار بنگاه، ساختار بنگاه و رابطه بنگاه با بازار می شود. [ ۱] بنگاه ها محرک های کلیدی در اقتصاد هستند و کالاها و خدمات را در ازای پرداخت های پولی و پاداش ارائه می کنند. ساختار سازمانی، انگیزه ها، بهره وری کارکنان و اطلاعات همگی بر عملکرد موفقیت آمیز یک بنگاه در اقتصاد و درون خود بنگاه تأثیر می گذارد. [ ۲] نظریه های اصلی اقتصادی مانند نظریه هزینه تراکنش، اقتصاد مدیریتی و نظریه رفتاری شرکت امکان تحلیل عمیق در انواع مختلف بنگاه و مدیریت را فراهم می کند.
بطور کلی ، نظریه بنگاه به دنبال پاسخ به این سؤالات است:
• وجود داشتن. چرا بنگاه ها به وجود می آیند؟ چرا همه معاملات در اقتصاد از طریق بازار انجام نمی شود؟
• مرزها . چرا مرز میان بنگاه ها و بازار در رابطه با اندازه و تنوع محصول بدین صورت وجود دارد؟ کدام معاملات به صورت داخلی انجام می شود و کدام معامله در بازار انجام می شود؟
• سازمان. چرا ساختار بنگاه ها به گونه ای خاص است، به عنوان مثال به عنوان سلسله مراتبی یا عدم تمرکز؟ رابطه متقابل روابط رسمی و غیر رسمی چیست؟
• ناهمگونی اقدامات/عملکردهای بنگاه. چه چیزی باعث اعمال و عملکرد متفاوت بنگاه ها می شود؟
• شواهد و مدارک. چه آزمون هایی برای تئوری های مربوطه بنگاه وجود دارد؟[ ۳]
عکس نظریه بنگاه
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس