لغت نامه دهخدا
فرهنگ فارسی
( وحشی بافقی . چا. امیر کبیر ۱۹۹ ). یا دایره نصف النهار . ۱- دایره عظیمه ای که از قطبین فلک وسمت الراس را صد می گذرد . کواکب همواره در منتهای صعود خود از نصف النهار می گذرند دایره ساعتی . ۲- هر یک از دوایر عظیمه ای که مانند کمر بند دور کره زمین کشیده شده و از او نقطه قطبی می گذرد . توضیح نصف النهارها در روی کره زمین بیشمارند و همه مساوی باشند . یا نصف النهار مبدا . نصف النهاریست که مبدا طول جغرافیایی قرار گرفته و همه نقاط کره زمین با آن سنجیده شود مانند : نصف النهار گرینویچ که از لندن می گذرد و مبدا طول جغرافیایی است .
نیم روز . ظهر . دایره نصف النهار : دایر. نیم روز . دائره فرضی از قطبی به قطب دیگر . یا خط نصف النهار : در اسطرلاب خطی که قطع می کند خط استوائ را بر زوایای قائمه و ابتدائ آن از عروه باشد ٠
فرهنگ معین
فرهنگ عمید
فرهنگستان زبان و ادب
دانشنامه عمومی
نِصفُ النّـَهار[ ۱] یا نیمروزان دایره متناظر فرضی است که به قطب شمال و قطب جنوب می رسد و طول جغرافیایی یک نقطه را با توجه به یک پرگارهٔ نیمروزی قراردادی به عنوان مبدأ تعیین می کند. نصف النهارها دوایری فرضی هستند و از هر نقطه روی زمین یک نصف النهار می گذرد. [ ۲] نصف النهارها همگی برابرند و چون هیچ برتری نسبت به یکدیگر ندارند برای استفاده از آن ها باید یکی را به عنوان نیمروز مبدأ برگزید و بقیه را بر مبنای آن نام گذاری کرد. نصف النهار گرینویچ اکنون نصف النهار مبدأ ( نیم روزان نخستی ) است.
ایرانیان باستان گنگ دژ، مابین سیستان و خراسان قدیم در عرض سی و سه و نیم درجه شمالی از استوا را نصف النهار مبدأ ( نود درجه ) قرار دادند. این ناحیه را نیم روز گفته شده است و این ناحیه دقیقاً وسط چین و اروپا و همه سرزمین های مسکون شناخته شده آنروز است و از جانب شمال - جنوب نیز از این حیث در میانه می افتد. [ ۳] ایرج افشار تعیین مبدأ کنگ دژ را در سال ۱۷۶۷ پیش از میلاد، توسط زرتشت می داند. [ ۴] آغاز آبادانی ( ربع مسکون ) جزایر خالدات ( جزایر قناری در غرب آفریقا ) و مرز شرقی آن ماچین ( ژاپن ) و میانه آن نیمروز ( کنگ دژ ) دانسته شده است. نصف النهار مبدأ را جزایر خالدات ( یا ساحل غربی آفریقا ) یا کنگ دژ بوده است. بعضی نیز بقعه مکه را برای مبدأ نصف النهار در نظر گرفته اند. [ ۵]
حسن حسن زاده آملی در اثر خود بنام «دروس هیئت و دیگر رشته های ریاضی» دربارهٔ مبدأ طول ارض آورده است ( با اندکی تلخیص و تعدیل ) :
ابوسهل بیژن بن رستم کوهی ریاضی دان و ستاره شناس سدهٔ دهم کتابی دربارهٔ نواقص مسائل ارشمیدس نوشت و اقدام به محاسبه نصف النهار نمود. [ نیازمند منبع]
در دوره ای از شکوفایی علمی اسلام در راستای مطالعات نجوم اسلامی، نصف النهار مکه ( کعبه ) نیز به عنوان نصف النهار مبدأ قلمداد می شده است. [ نیازمند منبع]
اروپاییان تا آخر سده هفدهم میلادی، جزایر خالدات و سپس پاریس را مبدأ نصف النهارها قرار دادند. [ ۴]
در سال ۱۸۸۴، در یک توافق بین المللی تصمیم گرفته شد که نصف النهاری که از گرینویچ می گذرد، نصف النهار مبدأ ( نصف النهار صفر ) به شمار آید؛ و با انتخاب نصف النهار مبدأ بقیهٔ نصف النهارها بر اساس محل شان نسبت به نصف النهار مبدأ به نصف النهار شرقی و غربی تقسیم شدند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفایرانیان باستان گنگ دژ، مابین سیستان و خراسان قدیم در عرض سی و سه و نیم درجه شمالی از استوا را نصف النهار مبدأ ( نود درجه ) قرار دادند. این ناحیه را نیم روز گفته شده است و این ناحیه دقیقاً وسط چین و اروپا و همه سرزمین های مسکون شناخته شده آنروز است و از جانب شمال - جنوب نیز از این حیث در میانه می افتد. [ ۳] ایرج افشار تعیین مبدأ کنگ دژ را در سال ۱۷۶۷ پیش از میلاد، توسط زرتشت می داند. [ ۴] آغاز آبادانی ( ربع مسکون ) جزایر خالدات ( جزایر قناری در غرب آفریقا ) و مرز شرقی آن ماچین ( ژاپن ) و میانه آن نیمروز ( کنگ دژ ) دانسته شده است. نصف النهار مبدأ را جزایر خالدات ( یا ساحل غربی آفریقا ) یا کنگ دژ بوده است. بعضی نیز بقعه مکه را برای مبدأ نصف النهار در نظر گرفته اند. [ ۵]
حسن حسن زاده آملی در اثر خود بنام «دروس هیئت و دیگر رشته های ریاضی» دربارهٔ مبدأ طول ارض آورده است ( با اندکی تلخیص و تعدیل ) :
ابوسهل بیژن بن رستم کوهی ریاضی دان و ستاره شناس سدهٔ دهم کتابی دربارهٔ نواقص مسائل ارشمیدس نوشت و اقدام به محاسبه نصف النهار نمود. [ نیازمند منبع]
در دوره ای از شکوفایی علمی اسلام در راستای مطالعات نجوم اسلامی، نصف النهار مکه ( کعبه ) نیز به عنوان نصف النهار مبدأ قلمداد می شده است. [ نیازمند منبع]
اروپاییان تا آخر سده هفدهم میلادی، جزایر خالدات و سپس پاریس را مبدأ نصف النهارها قرار دادند. [ ۴]
در سال ۱۸۸۴، در یک توافق بین المللی تصمیم گرفته شد که نصف النهاری که از گرینویچ می گذرد، نصف النهار مبدأ ( نصف النهار صفر ) به شمار آید؛ و با انتخاب نصف النهار مبدأ بقیهٔ نصف النهارها بر اساس محل شان نسبت به نصف النهار مبدأ به نصف النهار شرقی و غربی تقسیم شدند.
wiki: نصف النهار
دانشنامه آزاد فارسی
نِصفُ النّهار (meridian)
نِصفُ النّهار
نصف دایرۀ عظیمه کرۀ زمین. این خط از هر دو قطب زمین و بنابراین از همۀ نقاطی با طول جغرافیایی برابر می گذرد. طول جغرافیایی را معمولاً از نصف النهار گرینویچ اندازه گیری می کنند. نصف النهار نجومی دایرۀ عظیمه ای است که از قطب های سماوی و سمت الرأس می گذرد.
نِصفُ النّهار
نصف دایرۀ عظیمه کرۀ زمین. این خط از هر دو قطب زمین و بنابراین از همۀ نقاطی با طول جغرافیایی برابر می گذرد. طول جغرافیایی را معمولاً از نصف النهار گرینویچ اندازه گیری می کنند. نصف النهار نجومی دایرۀ عظیمه ای است که از قطب های سماوی و سمت الرأس می گذرد.
wikijoo: نصف_النهار
مترادف ها
دایره ساعتی، نصف النهار، حلقه مدرج
پیشنهاد کاربران
ترسیم نقشه هایی مدرج به نیمروزهای ایرانی ( سیستان ) و اسلامی ( مکه ) ، گامی در راستای موجودیت تقویم های قمری و شمسی است. این کارها، در نگاه اول، دشواریهایی به وجود می آورند و نوعی ناهمسویی با نظام جهانی
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
غرب، محسوب می شوند. اما از دیگرسو، همانطور که آیینهایی چون حج و نوروز با رواج این تقویم ها از زندگی روزمره و کاربردی دور نشدند با نقشه های در مدار بومی می توان نگاه به درون و جغرافیای فرهنگی ایرانیان و مسلمانان را بهتر بازسازی کرد. تکنولوژی امروز هم بیش از گذشته قابلیت تطبیق دارد و اختلالات احتمالی را بهتر مهار خواهد نمود. اگر واقعا مبدا مختصات ایران، سیستان باشد، محروم شدن آن به معنای محرومیت کل ایران خواهد بود. باید که بیش از این، نگاه عموم ایرانیان به مبدا درگیر شود و ابتدا اهمیت آبادی دوباره آن شناخته و در فرهنگ، زمینه سازی گردد
خط یا مدار نیمروز: نیمروز مبدا در گرینویچ قرار دارد.
نیمروز.
توضیح: واژه نصف النهار در عربی، با واژه نیمروز در فرهنگ فارسی، برابری می کند. نیمروز در فرهنگ اوستایی نیز جایگاه اول و آخر ( آخرالزمانی و آخرالمکانی ) را دارد. جغرافیای اوستایی در روزگار ساسانی، آن را در مرکز سیستان که نام نیمروز بر آن نهاده شد، می شناخت و اشاره به فرهنگ حماسی سیستان در شاهنامه نیز بازتاب دارد. در جغرافیای اسلامی، کعبه در چنین جایگاهی است. با این حال، متاسفانه همه نقشه های امروزی بر مدار دهکده ای در انگلستان است. تا کنون جغرافیدانان پرمدعای ایرانی و مسلمان، نقشه هایی بر مدار نیمروز ( به عنوان یک مرکز در فرهنگ ملی ) و مکه ( به عنوان مرکز فرهنگ دینی ) ترسیم یا عرضه نکرده اند
... [مشاهده متن کامل]
توضیح: واژه نصف النهار در عربی، با واژه نیمروز در فرهنگ فارسی، برابری می کند. نیمروز در فرهنگ اوستایی نیز جایگاه اول و آخر ( آخرالزمانی و آخرالمکانی ) را دارد. جغرافیای اوستایی در روزگار ساسانی، آن را در مرکز سیستان که نام نیمروز بر آن نهاده شد، می شناخت و اشاره به فرهنگ حماسی سیستان در شاهنامه نیز بازتاب دارد. در جغرافیای اسلامی، کعبه در چنین جایگاهی است. با این حال، متاسفانه همه نقشه های امروزی بر مدار دهکده ای در انگلستان است. تا کنون جغرافیدانان پرمدعای ایرانی و مسلمان، نقشه هایی بر مدار نیمروز ( به عنوان یک مرکز در فرهنگ ملی ) و مکه ( به عنوان مرکز فرهنگ دینی ) ترسیم یا عرضه نکرده اند
... [مشاهده متن کامل]
نصف النهار: به خط های فرضی که از شمال به جنوب کشیده شده اند نصف النهار می گویند و مهمترین آنان نصف النهار مبدا است که از دهکده ی گرینویچ در نزدیکی شهر لندن انگلستان عبور می کند
این دو واژه اربی است و پارسی جایگزین این است:
نیمسچیک nimescik ( سغدی: نم مثچیک nem - meşcik )
نیمسچیک nimescik ( سغدی: نم مثچیک nem - meşcik )