نشان تجاری عام یا عمومی شده ( generic trademark ) ، یک علامت تجاری یا نام تجاری تعمیم یافته است که به نام عمومی یا مترادف گروهی از کالاها یا خدمات تبدیل شده است؛ معمولاً این تعمیم یافتن نام برخلاف میل صاحب نشان تجاری است.
عمومی شدن نام یک علامت تجاری زمانی شروع می شود که نزد مردم یا مخاطبان آن کالا یا خدمات، نامی که اول به یک محصول خاص اطلاق می شده تبدیل به یک اسم عمومی برای همه کالاهای مشابه آن برند اولیه شود. وقتی که کالایی با نشان تجاری خاص، سهم زیادی از بازار را از آن خود می کند و نام آن نزد مردم مشهور می شود، احتمال این که مردم از آن نام به صورت کلی برای نام بردن از همه محصولات مشابه استفاده کنند بالا می رود. در کشورهای پایبند به مالکیت فکری، پدیده عمومی شدن نام تجاری یک کالای خاص می تواند تهدیدی بر علیه مالکیت معنوی آن نشان تجاری با برند باشد و بنابراین، مالک چنین نامهای تجاری باید تلاش زیادی برای جلوگیری از به کار رفتن نام محصول خود به صورت عام صورت دهد. [ ۱] [ ۲] [ ۳]
آسپرینبا[ ۴] و ترموس[ ۵] و Band - Aid [ ۶] نمونه هایی از علائم تجاری عمومی شده در آمریکا هستند.
صنعت داروسازی حمایتهایی برای جلوگیری از عمومی شدن نام یک محصول دارویی خاص صورت می دهد. برخی داروها ( ی مخدر ) از ابتدا نام تجاری ثبت شده خاصی نداشتها ند. به عنوان مثال حتی زمانی که Lipitor تازه ارائه شده بود، نام غیرمالکیتی آن یعنی آتورواستاتین برای همه شناخته شده بود. نمونه هایی از تعمیم نامهای تجاری پیش از رواج سیستم مدرن داروهای ژنریک شامل آسپرین و هروئین است که در اصل دو نام تجاری خاص مربوط به شرکت بایر هستند. دادگاهی در آمریکا، شکایت این شرکت را در این زمینه وارد ندانست. [ ۷]
فرسایش علامت تجاری ( genericide ) یک مورد خاص از دگرگویی مربوط به علائم تجاری است. این اتفاق زمانی می افتد که که یک علامت تجاری بسیار رایج می شود به گونه ای که تبدیل به یک نام عمومی یا مشترک می شود. [ ۸]
نینتندو یک مثال از یک نام تجاری است که با موفقیت مبارزه برای عمومی نشدن علامت تجاری خود را پیش برد و به جای این اصطلاح، واژه جدید کنسول بازی در شرکتهای مختلف به کار رفت. [ ۹] [ ۱۰] یک مثال امروزی تر، کلمه 'آی پد' است که گاه برای تمام تمام رایانه های به شکل تبلت به کار می رود.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفعمومی شدن نام یک علامت تجاری زمانی شروع می شود که نزد مردم یا مخاطبان آن کالا یا خدمات، نامی که اول به یک محصول خاص اطلاق می شده تبدیل به یک اسم عمومی برای همه کالاهای مشابه آن برند اولیه شود. وقتی که کالایی با نشان تجاری خاص، سهم زیادی از بازار را از آن خود می کند و نام آن نزد مردم مشهور می شود، احتمال این که مردم از آن نام به صورت کلی برای نام بردن از همه محصولات مشابه استفاده کنند بالا می رود. در کشورهای پایبند به مالکیت فکری، پدیده عمومی شدن نام تجاری یک کالای خاص می تواند تهدیدی بر علیه مالکیت معنوی آن نشان تجاری با برند باشد و بنابراین، مالک چنین نامهای تجاری باید تلاش زیادی برای جلوگیری از به کار رفتن نام محصول خود به صورت عام صورت دهد. [ ۱] [ ۲] [ ۳]
آسپرینبا[ ۴] و ترموس[ ۵] و Band - Aid [ ۶] نمونه هایی از علائم تجاری عمومی شده در آمریکا هستند.
صنعت داروسازی حمایتهایی برای جلوگیری از عمومی شدن نام یک محصول دارویی خاص صورت می دهد. برخی داروها ( ی مخدر ) از ابتدا نام تجاری ثبت شده خاصی نداشتها ند. به عنوان مثال حتی زمانی که Lipitor تازه ارائه شده بود، نام غیرمالکیتی آن یعنی آتورواستاتین برای همه شناخته شده بود. نمونه هایی از تعمیم نامهای تجاری پیش از رواج سیستم مدرن داروهای ژنریک شامل آسپرین و هروئین است که در اصل دو نام تجاری خاص مربوط به شرکت بایر هستند. دادگاهی در آمریکا، شکایت این شرکت را در این زمینه وارد ندانست. [ ۷]
فرسایش علامت تجاری ( genericide ) یک مورد خاص از دگرگویی مربوط به علائم تجاری است. این اتفاق زمانی می افتد که که یک علامت تجاری بسیار رایج می شود به گونه ای که تبدیل به یک نام عمومی یا مشترک می شود. [ ۸]
نینتندو یک مثال از یک نام تجاری است که با موفقیت مبارزه برای عمومی نشدن علامت تجاری خود را پیش برد و به جای این اصطلاح، واژه جدید کنسول بازی در شرکتهای مختلف به کار رفت. [ ۹] [ ۱۰] یک مثال امروزی تر، کلمه 'آی پد' است که گاه برای تمام تمام رایانه های به شکل تبلت به کار می رود.
wiki: نشان تجاری عام