نسخ قران به سنت

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] نسخ قرآن به سنت. نسخ حکمی قرآنی به وسیله سنّت معصومین (علیهم السلام) را نسخ قرآن به سنت گویند. این بحث در اصول فقه کاربرد دارد.
نسخ قرآن به سنت، به این معنا است که حکمی از قرآن کریم به وسیله سنتی از معصومین (علیهم السلام) نسخ می گردد.در جواز نسخ قرآن به سنت متواتر و قطعی اختلاف است و کسانی که آن را ممکن دانسته اند، می گویند چنین نسخی صورت نگرفته، اگر چه محال نیست.هم چنین در جواز نسخ قرآن کریم به سنت و خبر واحد اختلاف وجود دارد و اکثریت قریب به اتفاق علمای اسلام آن را جایز نمی دانند، و کسانی که آن را جایز می دانند، به وقوع آن در نسخ بخشی از آیه وصیت که شامل وصیت برای والدین و اقرباء نیز می شود به حدیث نقل شده از پیامبر (صلی الله علیه وآله) مبنی بر «اَلا لاوصیة لوارث» استدلال نموده اند.
اقسام
یکی از اقسام نسخ قرآن، نسخ قرآن به سنّت است، که دو قسم دارد:۱. نسخ قرآن به خبر واحد ؛۲. نسخ قرآن به خبر متواتر .
← توضیح
مخالفان نسخ قرآن به سنّت متواتر نیز به ادلّه عقلی و نقلی استناد کرده اند؛ مانند:۱. سنّت، فرع قرآن است و حجیت و اعتبارش با قرآن ثابت شده است. با این فرض، چگونه ممکن است فرع بر اصل پیشی بگیرد و آن را نسخ کند؟!۲. قرآن از جهات مختلفی از سنّت قوی تر است؛ از جمله این که الفاظ قرآن معجزه ، و مسّ قرآن بدون طهارت حرام است؛ حال چگونه اضعف می تواند اقوا را از بین ببرد؟!۳. نپذیرفتن نسخ قرآن با سنّت متواتر موجب صیانت قرآن از طعن طعنه زنندگان می شود؛۴. به شهادت آیاتی از قرآن، نسخ قرآن به سنّت جایز نیست؛ مانند:ا. آیه ۱۰۶ سوره بقره:(مَا نَنسَخْ مِنْ آیَةٍ اَوْ نُنسِهَا نَاْتِ بِخَیْرٍ مِّنْهَا اَوْ مِثْلِهَا...). این آیه، نسخ قرآن را منسوب به خدا می داند؛ بنابراین، تنها قرآن می تواند ناسخ باشد، نه چیز دیگر؛ ب. آیه ۴۴ سوره نحل :(... وَاَنزَلْنَا اِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ اِلَیْهِمْ...) که سنّت را مبیّن قرآن معرفی کرده است، نه ناسخ آن؛ ج. آیه ۱۰۱ سوره نحل:(وَاِذَا بَدَّلْنَا آیَةً مَّکَانَ آیَةٍ وَاللّهُ اَعْلَمُ بِمَا یُنَزِّلُ...) که تبدیل آیه را تنها به آیه معرفی کرده است، نه به سنّت و امثال آن.
ادله موافقان نسخ قرآن به سنّت متواتر
...

[ویکی فقه] نسخ قرآن به سنت (علوم قرآنی). نسخ حکم شرعی قرآنی با خبر معصوم علیه السّلام را نسخ قرآن به سنت گویند.
یکی از اقسام نسخ قرآن، نسخ قرآن به سنّت است، که دو قسم دارد:۱. نسخ قرآن به خبر واحد ؛۲. نسخ قرآن به خبر متواتر .
توضیح
گروهی از دانشمندان اهل سنّت ، نسخ قرآن به خبر واحد را پذیرفته اند؛ اما بیشتر محققان، این نسخ را انکار کرده اند. درباره نسخ قرآن با خبر متواتر نیز اختلاف نظر هست؛ گروهی با این استدلال که سنّت نیز همانند آیات قرآن از سوی خدا است و فرقی میان کتاب و سنت در تشریع نیست و نیز با استناد به مواردی از نسخ قرآن به سنت متواتر، آن را پذیرفته اند. از نمونه های نسخ قرآن به سنّت متواتر، آیه ۱۸۰ سوره بقره درباره وصیت و نیز آیه ۲ سوره نور درباره حکم شلاق درباره زنان باکره و غیر باکره است.
ادلّه مخالفان نسخ قرآن به سنّت متواتر
مخالفان نسخ قرآن به سنّت متواتر نیز به ادلّه عقلی و نقلی استناد کرده اند؛ مانند:۱. سنّت، فرع قرآن است و حجیت و اعتبارش با قرآن ثابت شده است. با این فرض، چگونه ممکن است فرع بر اصل پیشی بگیرد و آن را نسخ کند؟!۲. قرآن از جهات مختلفی از سنّت قوی تر است؛ از جمله این که الفاظ قرآن معجزه ، و مسّ قرآن بدون طهارت حرام است؛ حال چگونه اضعف می تواند اقوا را از بین ببرد؟!۳. نپذیرفتن نسخ قرآن با سنّت متواتر موجب صیانت قرآن از طعن طعنه زنندگان می شود؛۴. به شهادت آیاتی از قرآن، نسخ قرآن به سنّت جایز نیست؛ مانند:ا. آیه ۱۰۶ سوره بقره:(مَا نَنسَخْ مِنْ آیَةٍ اَوْ نُنسِهَا نَاْتِ بِخَیْرٍ مِّنْهَا اَوْ مِثْلِهَا...). این آیه، نسخ قرآن را منسوب به خدا می داند؛ بنابراین، تنها قرآن می تواند ناسخ باشد، نه چیز دیگر؛ ب. آیه ۴۴ سوره نحل :(... وَاَنزَلْنَا اِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ اِلَیْهِمْ...) که سنّت را مبیّن قرآن معرفی کرده است، نه ناسخ آن؛ ج. آیه ۱۰۱ سوره نحل:(وَاِذَا بَدَّلْنَا آیَةً مَّکَانَ آیَةٍ وَاللّهُ اَعْلَمُ بِمَا یُنَزِّلُ...) که تبدیل آیه را تنها به آیه معرفی کرده است، نه به سنّت و امثال آن.
ادله موافقان نسخ قرآن به سنّت متواتر
...

پیشنهاد کاربران

بپرس