[ویکی فقه] نسخ آتش بس. مقصود از نسخ آتش بس بررسی استدلال به آیاتی است که در نسخ قرارداد متارکه جنگ در مدّت محدود دخیل می باشند.
شماری از مفسّران گفته اند: آیات ناظر به صلح و آتش بس ، مربوط به زمانی است که مسلمانان در ضعف به سر می برده اند؛ بنابراین، با آیاتی نظیر: «و قتلوا المُشرِکینَ کافّةً»، «فَاقتُلوا المُشرکین حَیثُ وَجَدتُموهُم» یا «وَ قتِلوهم حتّی لاتَکونَ فِتنةٌ» و ... نسخ شده است. ،
← توجیه نسخ
در مقابل، شماری از قرآن پژوهان معتقدند که آیات آتش بس ، نسخ نشده است؛ زیرااوّلا آیه «فَاقتلُوا المُشرِکینَ حَیثُ وَجَدتُموهم» در سال نهم هجری نازل شد و پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) پس از آن، با اهل نجران پیمان صلح و آتش بس برقرار کرد؛ ثانیاً همان مصلحتی که باعث شده مسلمانان در مرحله دوم از مراحل سه گانه جهاد، به پذیرش آتش بس در مقابل پیشنهاد دشمنان مأمور شوند، ممکن است در سایر زمان ها برای مسلمانان پیش آید و پذیرش آتش بس به واقع مصلحت آنان را در پی داشته باشد؛ البتّه تشخیص این مصلحتِ نوآمد، برعهده امام و پیشوای مسلمانان است.
شماری از مفسّران گفته اند: آیات ناظر به صلح و آتش بس ، مربوط به زمانی است که مسلمانان در ضعف به سر می برده اند؛ بنابراین، با آیاتی نظیر: «و قتلوا المُشرِکینَ کافّةً»، «فَاقتُلوا المُشرکین حَیثُ وَجَدتُموهُم» یا «وَ قتِلوهم حتّی لاتَکونَ فِتنةٌ» و ... نسخ شده است. ،
← توجیه نسخ
در مقابل، شماری از قرآن پژوهان معتقدند که آیات آتش بس ، نسخ نشده است؛ زیرااوّلا آیه «فَاقتلُوا المُشرِکینَ حَیثُ وَجَدتُموهم» در سال نهم هجری نازل شد و پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) پس از آن، با اهل نجران پیمان صلح و آتش بس برقرار کرد؛ ثانیاً همان مصلحتی که باعث شده مسلمانان در مرحله دوم از مراحل سه گانه جهاد، به پذیرش آتش بس در مقابل پیشنهاد دشمنان مأمور شوند، ممکن است در سایر زمان ها برای مسلمانان پیش آید و پذیرش آتش بس به واقع مصلحت آنان را در پی داشته باشد؛ البتّه تشخیص این مصلحتِ نوآمد، برعهده امام و پیشوای مسلمانان است.
wikifeqh: نسخ_آتش بس