[ویکی فقه] فرقه نجدیه، پیروان نجده بن عامر حنفی هستند. آنها جاهل به فروع دین را معذور می دانند. به نظر آنها تنها گناهانی که شخص بر آنها اصرار ورزد، موجب کفر و شرک است.
بدون شک بررسی در مورد ادیان الهی ـ به خصوص دین خاتم ـ از مهم ترین مسائل تاریخی، اعتقادی محسوب می شود و دامنه این تحقیق تمام اعصار زندگانی بشر را شامل می شود؛ چراکه دین جهانی پویا و پاسخ گو به نیازها و ارزش های انسانی در گستره تمام زمان ها و مکان ها به ویژه مسائل سیاسی و اجتماعی دخالت کامل دارد و این گستردگی ایدئولوژی مکتب اسلام بر کسی پوشیده نیست؛ حتی با تعیین اساسی ترین نیاز اجتماعی یعنی معرفی رهبر امت اسلامی جا برای نزاع طمع کاران و سودجویان نگذاشته است و راه هدایت را برای عموم امت اسلامی روشن ساخته است؛ اما آسیب شناسی دینی در حوزه حکومت و سیاست نشان می دهد که تا چه حد این اصل مسلم و روشن اسلامی مظلوم مانده و علیه او به نام اسلام و برای اسلام مبارزه شده است. نگاهی کوتاه به تاریخ اسلام نشان دهنده واقعیت های تلخی می باشد که منحرفین از اصل مسلم رهبری اسلامی بر پیکره جامعه اسلامی وارد کرده اند و بر اجتماع مسلمانان مسلط شده و خون و جان و ناموس و حرمت اسلامی همگان را به خطر و هلاکت انداخته است.
فرقه نجدیه
فرقه ای آشوبگر به نام (نجدیه) متحجرترین فرقه ای که در صدر اسلام ظاهر شد و خشن ترین عمل کردی که در قالب دین بر اجتماع اسلامی سیطره پیدا کرد. ترور، خشونت، خون ریزی و جنگ از مؤلفه های شناخت این فرقه است و صاحب بدعت های متناقض می باشند. از زمانی که در لشکر امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) ساز مخالفت سر دادند و با اوامر ایشان به نزاع برخواستند تا جایی که با مکر پسران نابغه عرب که قرآن بر سر نیزه زدند و به ضلالت کشیده شدند و امام (علیه السلام) را مجبور به آتش بست و قبول تحکیم کردند. و در جریان انتخاب حَکَم از طرف امام به لجاجت، ابوموسی اشعری ساده لوح را تحمیل نمودند و در نهایت با حکم حکمین نیز مخالفت کرده و نتیجه حکم حکمین را که خود انتخاب و تحمیل نموده بودند نپذیرفتند و مستقیما با امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) وارد جنگ شدند. امامی که هدایت را از ضلالت باز شناساند؛ ولی اینان کوردل تر از آن بودند که نور هدایت را ببینند و در ظلمت غوطه ور نشوند.
عاقبت خوارج نهروان و آینده
پس از جنگ و هلاکت بسیاری از این جاهلین خشن، انصار امام علی (علیه السلام) به ایشان عرضه داشتند که خوارج تماماً هلاک شدند. امام (علیه السلام) با کلامی کوتاه به تکرار تاریخ و استمرار راه و دیدگاه و افکار و عمل کرد این گروه نادان در طول تاریخ اشاره کردند، آنگاه که فرمودند: «والله انهم نطف فی اصلاب الرجال و قرارات النسا کلما نجم منهم قرن حتی یکون آخرهم لصوصا سلابین».
بعضی از نظریات نجد بن عامر و فرقه نجدیه
...
بدون شک بررسی در مورد ادیان الهی ـ به خصوص دین خاتم ـ از مهم ترین مسائل تاریخی، اعتقادی محسوب می شود و دامنه این تحقیق تمام اعصار زندگانی بشر را شامل می شود؛ چراکه دین جهانی پویا و پاسخ گو به نیازها و ارزش های انسانی در گستره تمام زمان ها و مکان ها به ویژه مسائل سیاسی و اجتماعی دخالت کامل دارد و این گستردگی ایدئولوژی مکتب اسلام بر کسی پوشیده نیست؛ حتی با تعیین اساسی ترین نیاز اجتماعی یعنی معرفی رهبر امت اسلامی جا برای نزاع طمع کاران و سودجویان نگذاشته است و راه هدایت را برای عموم امت اسلامی روشن ساخته است؛ اما آسیب شناسی دینی در حوزه حکومت و سیاست نشان می دهد که تا چه حد این اصل مسلم و روشن اسلامی مظلوم مانده و علیه او به نام اسلام و برای اسلام مبارزه شده است. نگاهی کوتاه به تاریخ اسلام نشان دهنده واقعیت های تلخی می باشد که منحرفین از اصل مسلم رهبری اسلامی بر پیکره جامعه اسلامی وارد کرده اند و بر اجتماع مسلمانان مسلط شده و خون و جان و ناموس و حرمت اسلامی همگان را به خطر و هلاکت انداخته است.
فرقه نجدیه
فرقه ای آشوبگر به نام (نجدیه) متحجرترین فرقه ای که در صدر اسلام ظاهر شد و خشن ترین عمل کردی که در قالب دین بر اجتماع اسلامی سیطره پیدا کرد. ترور، خشونت، خون ریزی و جنگ از مؤلفه های شناخت این فرقه است و صاحب بدعت های متناقض می باشند. از زمانی که در لشکر امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) ساز مخالفت سر دادند و با اوامر ایشان به نزاع برخواستند تا جایی که با مکر پسران نابغه عرب که قرآن بر سر نیزه زدند و به ضلالت کشیده شدند و امام (علیه السلام) را مجبور به آتش بست و قبول تحکیم کردند. و در جریان انتخاب حَکَم از طرف امام به لجاجت، ابوموسی اشعری ساده لوح را تحمیل نمودند و در نهایت با حکم حکمین نیز مخالفت کرده و نتیجه حکم حکمین را که خود انتخاب و تحمیل نموده بودند نپذیرفتند و مستقیما با امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) وارد جنگ شدند. امامی که هدایت را از ضلالت باز شناساند؛ ولی اینان کوردل تر از آن بودند که نور هدایت را ببینند و در ظلمت غوطه ور نشوند.
عاقبت خوارج نهروان و آینده
پس از جنگ و هلاکت بسیاری از این جاهلین خشن، انصار امام علی (علیه السلام) به ایشان عرضه داشتند که خوارج تماماً هلاک شدند. امام (علیه السلام) با کلامی کوتاه به تکرار تاریخ و استمرار راه و دیدگاه و افکار و عمل کرد این گروه نادان در طول تاریخ اشاره کردند، آنگاه که فرمودند: «والله انهم نطف فی اصلاب الرجال و قرارات النسا کلما نجم منهم قرن حتی یکون آخرهم لصوصا سلابین».
بعضی از نظریات نجد بن عامر و فرقه نجدیه
...
wikifeqh: نجدیه