نِتسوکه ( به انگلیسی: Netsuke ) ( به ژاپنی: 根付 ) تندیس های کوچک و ظریفی هستند که قدمت ساخت آنها به قرن ۱۷ میلادی در ژاپن بازمی گردد. در ابتدا یک اتصال دهنده دکمه ای ساده و تراشیده شده بر روی ریسمان های یک جعبه اینرو بود، بعداً نِتسوکه به اشیای ساختاری با تزئینات منبت کاری شده تبدیل شد.
لباس های سنتی ژاپنی به نام کوسوده و کیمونو جیب نداشت. با این حال، مردانی که آنها را می پوشیدند به مکانی برای نگهداری وسایل شخصی خود مانند چپق، تنباکو، پول، مُهرها یا داروها نیاز داشتند. راه حل آنها قرار دادن چنین اشیایی در ظروف ساگِمونو ( sagemono ) بود که از بندهای اوبی ( obi ) آویزان شده بود.
این ظروف ممکن است کیسه یا سبدهای کوچک بافته شده باشد، اما محبوب ترین آنها جعبه های زیبای ساخته شده اینرو بود که توسط مهره های آجیمه بسته می شد. محفظه به هر شکل باشد، اتصال دهنده ای که بند را در بالای اوبی محکم می کند یک شیء دکمه مانند کنده کاری شده است که به آن نِتسوکه گفته می شود.
نِتسوکه مانند اینرو و آجیمه با گذشت زمان و از شدت سودگرایی به اشیایی با لیاقت هنری عالی و یک کاردستی فوق العاده تبدیل شد. این قبیل اشیا دارای سابقه طولانی هستند که جنبه های مهم فرهنگ عامیانه و زندگی ژاپنی را منعکس می کند. تولید نِتسوکه بیشترین محبوبیت را در دوره ادو در ژاپن داشت، حدود ۱۸۶۸–۱۶۱۵.
استفاده عمومی از نتسوکه و اینرو کاهش یافت زیرا لباس های ژاپنی به تدریج از دوره میجی ( ۱۹۱۱ - ۱۸۶۸ ) غربی شد. از آنجایی که در آن زمان در بین مجموعه داران غربی محبوبیت داشتند، هر چه کیفیت آثارشان بیشتر بود صادراتشان بیشتر می شد و اکنون هر چه کیفیت آثارشان بالاتر باشد، بیشتر از ژاپن در موزه ها یا مجموعه داران خصوصی در کشورهای خارجی یافت می شوند. [ ۱]
امروزه این هنر ادامه دارد و برخی از آثار مدرن می توانند قیمت های بالایی را در ایالات متحده آمریکا، ژاپن، برخی کشورهای اروپایی مانند انگلستان و جاهای دیگر داشته باشند. بازتولیدات ارزان و در عین حال ارزشمند در نمایشگاه ها و فروشگاه های سوغاتی موجود است.
آکیمونو، مجسمه های کوچک و کاملاً تزئینی، اغلب توسط همان هنرمندانی ساخته می شدند که نِتسوکه را تولید می کردند.
این اصطلاح از دو حرف ژاپنی ne + tsuke به معنی «ریشه» و «پیوستن» شکل گرفته است. در انگلیسی این کلمه ممکن است در سبک خوابیده باشد یا نباشد، در انگلیسی آمریکایی تمایل به طرفداری از انگلیسی بریتانیایی دارد. [ ۲] [ ۳]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفلباس های سنتی ژاپنی به نام کوسوده و کیمونو جیب نداشت. با این حال، مردانی که آنها را می پوشیدند به مکانی برای نگهداری وسایل شخصی خود مانند چپق، تنباکو، پول، مُهرها یا داروها نیاز داشتند. راه حل آنها قرار دادن چنین اشیایی در ظروف ساگِمونو ( sagemono ) بود که از بندهای اوبی ( obi ) آویزان شده بود.
این ظروف ممکن است کیسه یا سبدهای کوچک بافته شده باشد، اما محبوب ترین آنها جعبه های زیبای ساخته شده اینرو بود که توسط مهره های آجیمه بسته می شد. محفظه به هر شکل باشد، اتصال دهنده ای که بند را در بالای اوبی محکم می کند یک شیء دکمه مانند کنده کاری شده است که به آن نِتسوکه گفته می شود.
نِتسوکه مانند اینرو و آجیمه با گذشت زمان و از شدت سودگرایی به اشیایی با لیاقت هنری عالی و یک کاردستی فوق العاده تبدیل شد. این قبیل اشیا دارای سابقه طولانی هستند که جنبه های مهم فرهنگ عامیانه و زندگی ژاپنی را منعکس می کند. تولید نِتسوکه بیشترین محبوبیت را در دوره ادو در ژاپن داشت، حدود ۱۸۶۸–۱۶۱۵.
استفاده عمومی از نتسوکه و اینرو کاهش یافت زیرا لباس های ژاپنی به تدریج از دوره میجی ( ۱۹۱۱ - ۱۸۶۸ ) غربی شد. از آنجایی که در آن زمان در بین مجموعه داران غربی محبوبیت داشتند، هر چه کیفیت آثارشان بیشتر بود صادراتشان بیشتر می شد و اکنون هر چه کیفیت آثارشان بالاتر باشد، بیشتر از ژاپن در موزه ها یا مجموعه داران خصوصی در کشورهای خارجی یافت می شوند. [ ۱]
امروزه این هنر ادامه دارد و برخی از آثار مدرن می توانند قیمت های بالایی را در ایالات متحده آمریکا، ژاپن، برخی کشورهای اروپایی مانند انگلستان و جاهای دیگر داشته باشند. بازتولیدات ارزان و در عین حال ارزشمند در نمایشگاه ها و فروشگاه های سوغاتی موجود است.
آکیمونو، مجسمه های کوچک و کاملاً تزئینی، اغلب توسط همان هنرمندانی ساخته می شدند که نِتسوکه را تولید می کردند.
این اصطلاح از دو حرف ژاپنی ne + tsuke به معنی «ریشه» و «پیوستن» شکل گرفته است. در انگلیسی این کلمه ممکن است در سبک خوابیده باشد یا نباشد، در انگلیسی آمریکایی تمایل به طرفداری از انگلیسی بریتانیایی دارد. [ ۲] [ ۳]
wiki: نتسوکه