نبا عظیم

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] نبأ عظیم. خبر ناگهانی ابهام انگیز بزرگ و مورد اختلاف که با آیات بعد پیوستگی دارد، همان خبر رستاخیز بزرگ است. خبر غیر منتظره ای که برای مردم مکه و عرب آن روز و همه مردم در طول تاریخ حیرت انگیز و مورد اختلاف بوده و هست، همین خبر معاد و ثواب و عقاب نهایی است.
مفسران می گویند هنگامی که پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) به رسالت مبعوث شد، مردم را به توحید و یکتاپرستی دعوت نمود، زنده شدن بعد از مرگ را به آنان خبر داد و آیات قرآن را بر آنان تلاوت نمود، مشرکان در میان خود شروع به سؤال و جواب کردند؛ یعنی از طریق انکار و تعجب از خودشان می پرسیدند که محمد چه چیز آورده و از چه سخن می گوید. این جا بود که خداوند این آیات را نازل فرمود: «عم یتساءلون• عن النبا العظیم• الذی هم فیه مختلفون»؛ آنها از چه چیز از یک دیگر سؤال می کنند؟! از خبر بزرگ و با اهمیت (رستاخیز)! همان خبری که پیوسته در آن اختلاف دارند.

[ویکی فقه] خبر ناگهانی ابهام انگیز بزرگ و مورد اختلاف که با آیات بعد پیوستگی دارد، همان خبر رستاخیز بزرگ است. خبر غیر منتظره ای که برای مردم مکه و عرب آن روز و همه مردم در طول تاریخ حیرت انگیز و مورد اختلاف بوده و هست، همین خبر معاد و ثواب و عقاب نهایی است.
مفسران می گویند هنگامی که پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) به رسالت مبعوث شد، مردم را به توحید و یکتاپرستی دعوت نمود، زنده شدن بعد از مرگ را به آنان خبر داد و آیات قرآن را بر آنان تلاوت نمود، مشرکان در میان خود شروع به سؤال و جواب کردند؛ یعنی از طریق انکار و تعجب از خودشان می پرسیدند که محمد چه چیز آورده و از چه سخن می گوید. این جا بود که خداوند این آیات را نازل فرمود: «عم یتساءلون• عن النبا العظیم• الذی هم فیه مختلفون»؛ آنها از چه چیز از یک دیگر سؤال می کنند؟! از خبر بزرگ و با اهمیت (رستاخیز)! همان خبری که پیوسته در آن اختلاف دارند.
← بررسی آیات ۱ تا ۳ سوره نبأ
گفتنی است، مشرکان در اصل انکار معاد متفق بودند؛ اما اختلافشان تنها در چگونگی انکار آن بود:
← عقیده اول
البته خبر از توحید و نبوت که در دعوت پیامبران (علیهم السلام) سابقه داشت و اذهان بدان آشنا بوده، نباید این گونه موجب سؤال و تحیر شود، اگر چه خبر از قیامت و مسئولیت، و عالم ملکوت در دعوت پیامبران و کتب گذشتگان آمده، و تجرد و بقای نفس در بحث های فلاسفه الهی سابقه داشته، ولی این گونه خبر به آینده انسان و مسیر او و مراحل و مواقعی که در پیش دارد، و تحول عمومی جهان و پیش آمد قیامت که با نشانی ها و خصوصیات، پیوسته در قرآن بدان بیم و نوید داده شده، سابقه نداشته و از مختصات دین اسلام و قرآن می باشد. خبر از بقا و قیامت؛ چون با حواس و وسائل عادی علمی و عقول عادی درک شدنی نیست، همیشه مورد اختلاف است؛ از این جهت شاید وصف «مختلفون» منحصر به عرب و مردم آن روز نباشد.
مراد از نبأ عظیم
...

پیشنهاد کاربران

قُلْ هُوَ نَبَأٌ عَظیمٌ67أَنْتُمْ عَنْهُ مُعْرِضُونَ68 ( قرآن سوره ص )
در مورد نبأ عظیم بر طبق روایاتی که از معصوم رسیده و همچنین از ضمیر شخصی " هو" کاملا مشخص هست که منظور نه قیامت هست و نه قرآن . چون عرب هیچ گاه برای امور بی جان ضمیر شخصی هو به کار نمی برد بلکه منظور از نبأ عظیم شخص خاصی هست . نبآ عظیم در خود سوره ی نبآ هم آمده . عَمَّ یَتَساءَلُونَ1عَنِ النَّبَإِ الْعَظیمِ2الَّذی هُمْ فیهِ مُخْتَلِفُونَ 3
...
[مشاهده متن کامل]

علی در حروف ابجد : ( ع= 70 ) ( ل = 30 ) ( ی= 10 ) در جمع می شود 110
عم در حروف ابجد : ( ع= 70 ) ( م = 40 ) در جمع می شود
همچنین در اینجا هم از موصول شخصی الذی استفاده شده که مخصوص برای انسان هست .
موصول خاص شش قسم است سه تا از آن برای مونث و سه تا برای مذکر به کار می روند ( و فقط برای اشخاص ذی عقل به کار می روند . )
مذکر:
1 - مفرد : اَلّذی ( کسیکه – که
2 - مثنی : الذان - الذَّین ( دو کسی که )
3 - جمع : اَلّذین ( کسانیکه )
مونث :
1 - مفرد : اَلَّتی ( کسی که )
2 - مثنی : التان – الّتَین ( دو کی که )
3 - جمع : اَلَّاتی یا اَلَّلواتی ( کسانی که )
مآخذ :محمدی حمید ( 1371 ) زبان قرآن ( جلد اول دوره متوسطه ) ، انتشارات رودکی . صص 233 - 232.
احادیث در این مورد زیاد هست بنده به چند مورد اشاره می کنم
علی بن إبراهیم ( رحمة الله علیه ) - یَا مُحَمَّدُ ( صلی الله علیه و آله ) قُلْ هُوَ نَبَأٌ عَظِیمٌ یَعْنِی أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ( علیه السلام ) أَنْتُمْ عَنْهُ مُعْرِضُونَ.
علیّ بن ابراهیم ( ای محمّد ( صلی الله علیه و آله ) ! قُلْ هُوَ نَبَأٌ عَظِیمٌ یعنی امیرمؤمنان علی ( علیه السلام ) ، أَنتُمْ عَنْهُ مُعْرِضُونَ.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۱۴۰ بحارالأنوار، ج۳۶، ص۱/ القمی، ج۲، ص۲۴۳/ البرهان
أمیرالمؤمنین ( علیه السلام ) - قَالَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ ( علیه السلام ) عَلَی الْمِنْبَرِ أَنَا أَخُو الْمُصْطَفَی خَیْرِ الْبَشَرِ مِنْ هَاشِمٍ سَنَامُهُ الْأَکْبَرُ وَ نَبَأٌ عَظِیمٌ جَرَی بِهِ الْقَدَرُ وَ صالِحُ الْمُؤْمِنِینَ مَضَتْ بِهِ الْآیَاتُ وَ السُّوَرُ وَ إِذَا ثَبَتَ أَنَّهُ صَالِحُ الْمُؤْمِنِینَ فَیَنْبَغِی کَوْنُهُ أَصْلَحَ مِنْ جَمِیعِهِمْ بِدَلَالَهًِْ العُرْفِ وَ الِاسْتِعْمَالِ کَقَوْلِهِمْ فُلَانٌ عَالِمُ قَوْمِهِ وَ شُجَاعُ قَبِیلَتِهِ.
امام علی ( علیه السلام ) - أمیرالمؤمنین ( علیه السلام ) بر بالای منبر فرمود: �من برادر مصطفی خیر البَشَر هستم، بزرگ خاندان هاشم و آن خبر عظیمی که دست تقدیر آن را به جریان انداخته و صالح مؤمنانم که آیه ها و سوره ها را به خود اختصاص داده است�! و اگر ثابت شود که صالح المؤمنین اوست، أصلح بودنش نسبت به دیگران نیز ثابت است هم به جهت عرف وهم به جهت استعمال لفظ، زیرا وقتی می گویی فلانی دانای خود قوم است و دلاور قبیله اش، بدین معناست که در میان آن ها از این دو جهت همتا ندارد.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۱۴۲ بحارالأنوار، ج۳۶، ص 28
أمیرالمؤمنین ( علیه السلام ) - المناقب: وَ رُوِیَ أَنَّه لَمَّا هَرَبَتِ الْجَمَاعَهًُْ یَوْمَ أُحُدٍ کَانَ عَلِیٌّ یَضْرِبُ قُدَّامَهُ وَ جَبْرَئِیلُ عَنْ یَمِینِ النَّبِیِّ ( صلی الله علیه و آله ) وَ مِیکَائِیلُ عَنْ یُسَارِهِ فَنَزَلَ قُلْ هُوَ نَبَأٌ عَظِیمٌ أَنْتُمْ عَنْهُ مُعْرِضُونَ وَ کَانَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ ( علیه السلام ) یَقُولُ مَا لِلَّهِ آیَهًٌْ أَکْبَرُ مِنِّی.
امام علی ( علیه السلام ) - روایت است که چون روز اُحد آن جماعت پا به فرار گذاشتند، علی ( علیه السلام ) از روبرو، جبرئیل از سمت راست و میکائیل از سمت چپ از رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) دفاع می کردند. در این حال آیه: قُل نبأٌ عظیمٌ* أنتم عَنه مُعرضون نازل شده و هم الزمان علی ( علیه السلام ) می فرمود: خدا را آیتی بزرگ تر از من نیست!
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۱۴۲ بحارالأنوار، ج۳۶، ص
سخن آخر اینکه در زیارت نامه مولا علی ( ع ) دومین جمله این است :
السلام علیک ایها النَّبَا العظیم .

بپرس