[ویکی فقه] نبأ عظیم. خبر ناگهانی ابهام انگیز بزرگ و مورد اختلاف که با آیات بعد پیوستگی دارد، همان خبر رستاخیز بزرگ است. خبر غیر منتظره ای که برای مردم مکه و عرب آن روز و همه مردم در طول تاریخ حیرت انگیز و مورد اختلاف بوده و هست، همین خبر معاد و ثواب و عقاب نهایی است.
مفسران می گویند هنگامی که پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) به رسالت مبعوث شد، مردم را به توحید و یکتاپرستی دعوت نمود، زنده شدن بعد از مرگ را به آنان خبر داد و آیات قرآن را بر آنان تلاوت نمود، مشرکان در میان خود شروع به سؤال و جواب کردند؛ یعنی از طریق انکار و تعجب از خودشان می پرسیدند که محمد چه چیز آورده و از چه سخن می گوید. این جا بود که خداوند این آیات را نازل فرمود: «عم یتساءلون• عن النبا العظیم• الذی هم فیه مختلفون»؛ آنها از چه چیز از یک دیگر سؤال می کنند؟! از خبر بزرگ و با اهمیت (رستاخیز)! همان خبری که پیوسته در آن اختلاف دارند.
مفسران می گویند هنگامی که پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) به رسالت مبعوث شد، مردم را به توحید و یکتاپرستی دعوت نمود، زنده شدن بعد از مرگ را به آنان خبر داد و آیات قرآن را بر آنان تلاوت نمود، مشرکان در میان خود شروع به سؤال و جواب کردند؛ یعنی از طریق انکار و تعجب از خودشان می پرسیدند که محمد چه چیز آورده و از چه سخن می گوید. این جا بود که خداوند این آیات را نازل فرمود: «عم یتساءلون• عن النبا العظیم• الذی هم فیه مختلفون»؛ آنها از چه چیز از یک دیگر سؤال می کنند؟! از خبر بزرگ و با اهمیت (رستاخیز)! همان خبری که پیوسته در آن اختلاف دارند.
[ویکی فقه] خبر ناگهانی ابهام انگیز بزرگ و مورد اختلاف که با آیات بعد پیوستگی دارد، همان خبر رستاخیز بزرگ است. خبر غیر منتظره ای که برای مردم مکه و عرب آن روز و همه مردم در طول تاریخ حیرت انگیز و مورد اختلاف بوده و هست، همین خبر معاد و ثواب و عقاب نهایی است.
مفسران می گویند هنگامی که پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) به رسالت مبعوث شد، مردم را به توحید و یکتاپرستی دعوت نمود، زنده شدن بعد از مرگ را به آنان خبر داد و آیات قرآن را بر آنان تلاوت نمود، مشرکان در میان خود شروع به سؤال و جواب کردند؛ یعنی از طریق انکار و تعجب از خودشان می پرسیدند که محمد چه چیز آورده و از چه سخن می گوید. این جا بود که خداوند این آیات را نازل فرمود: «عم یتساءلون• عن النبا العظیم• الذی هم فیه مختلفون»؛ آنها از چه چیز از یک دیگر سؤال می کنند؟! از خبر بزرگ و با اهمیت (رستاخیز)! همان خبری که پیوسته در آن اختلاف دارند.
← بررسی آیات ۱ تا ۳ سوره نبأ
گفتنی است، مشرکان در اصل انکار معاد متفق بودند؛ اما اختلافشان تنها در چگونگی انکار آن بود:
← عقیده اول
البته خبر از توحید و نبوت که در دعوت پیامبران (علیهم السلام) سابقه داشت و اذهان بدان آشنا بوده، نباید این گونه موجب سؤال و تحیر شود، اگر چه خبر از قیامت و مسئولیت، و عالم ملکوت در دعوت پیامبران و کتب گذشتگان آمده، و تجرد و بقای نفس در بحث های فلاسفه الهی سابقه داشته، ولی این گونه خبر به آینده انسان و مسیر او و مراحل و مواقعی که در پیش دارد، و تحول عمومی جهان و پیش آمد قیامت که با نشانی ها و خصوصیات، پیوسته در قرآن بدان بیم و نوید داده شده، سابقه نداشته و از مختصات دین اسلام و قرآن می باشد. خبر از بقا و قیامت؛ چون با حواس و وسائل عادی علمی و عقول عادی درک شدنی نیست، همیشه مورد اختلاف است؛ از این جهت شاید وصف «مختلفون» منحصر به عرب و مردم آن روز نباشد.
مراد از نبأ عظیم
...
مفسران می گویند هنگامی که پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) به رسالت مبعوث شد، مردم را به توحید و یکتاپرستی دعوت نمود، زنده شدن بعد از مرگ را به آنان خبر داد و آیات قرآن را بر آنان تلاوت نمود، مشرکان در میان خود شروع به سؤال و جواب کردند؛ یعنی از طریق انکار و تعجب از خودشان می پرسیدند که محمد چه چیز آورده و از چه سخن می گوید. این جا بود که خداوند این آیات را نازل فرمود: «عم یتساءلون• عن النبا العظیم• الذی هم فیه مختلفون»؛ آنها از چه چیز از یک دیگر سؤال می کنند؟! از خبر بزرگ و با اهمیت (رستاخیز)! همان خبری که پیوسته در آن اختلاف دارند.
← بررسی آیات ۱ تا ۳ سوره نبأ
گفتنی است، مشرکان در اصل انکار معاد متفق بودند؛ اما اختلافشان تنها در چگونگی انکار آن بود:
← عقیده اول
البته خبر از توحید و نبوت که در دعوت پیامبران (علیهم السلام) سابقه داشت و اذهان بدان آشنا بوده، نباید این گونه موجب سؤال و تحیر شود، اگر چه خبر از قیامت و مسئولیت، و عالم ملکوت در دعوت پیامبران و کتب گذشتگان آمده، و تجرد و بقای نفس در بحث های فلاسفه الهی سابقه داشته، ولی این گونه خبر به آینده انسان و مسیر او و مراحل و مواقعی که در پیش دارد، و تحول عمومی جهان و پیش آمد قیامت که با نشانی ها و خصوصیات، پیوسته در قرآن بدان بیم و نوید داده شده، سابقه نداشته و از مختصات دین اسلام و قرآن می باشد. خبر از بقا و قیامت؛ چون با حواس و وسائل عادی علمی و عقول عادی درک شدنی نیست، همیشه مورد اختلاف است؛ از این جهت شاید وصف «مختلفون» منحصر به عرب و مردم آن روز نباشد.
مراد از نبأ عظیم
...
wikifeqh: نبأ_عظیم