ناو دویچلنت ( به آلمانی: Deutschland ) یک ناو نیروی دریایی آلمان بود که در سال ۱۹۳۱ به عنوان نخستین کشتی از کلاس دویچلنت موسوم به «کشتی زره پوش»، ساخته شد و در جریان جنگ جهانی دوم در کریگسمارینه، نیروی دریایی رایش سوم به خدمت پرداخت. این ناو سال ۱۹۴۰ به لوتسوو تغییر نام داد. گاهی به صورت محاوره از این کشتی که ترکیبی از ویژگی های ناوها و نبردناوها را داشت، با عنوان «نبردناو جیبی» یاد می شود.
کار ساخت دویچلنت به عنوان یک «کشتی زره پوش»[ یادداشت ۱] و نخستین کشتی از کلاس دویچلنت سال ۱۹۲۹ آغاز شد. وزن این کشتی حدود ۲۰ درصد بیش از محدودیت وزنی ۱۰٬۰۰۰ تنی اعمال شده بر آلمان برای کشتی های جنگی بر اساس پیمان ورسای بود. بریتانیا و فرانسه هیچ اعتراض رسمی از این بابت مطرح نساختند. دویچلنت سال ۱۹۳۱ به آب انداخته شد. این کشتی از هر ناو دیگری بزرگ تر اما از نبردناوها کوچک تر بود؛ بدین شکل از دویچلنت به صورت محاوره ای با عنوان «نبردناو جیبی[ یادداشت ۲] » یاد می شد. [ ۱]
به صورت نامعمولی برای آن زمان، از هشت موتور دیزل به عنوان نیرو محرکه دویچلنت استفاده شد که یک جفت شفت پروانه را به چرخش در می آورندند و بیش از ۵۳٬۰۰۰ اسب بخار شفت تولید می کردند. این پیش ران حداکثر سرعت ۲۶ گره ( ۴۸ کیلومتر بر ساعت ) و حداکثر برد ۱۸٬۶۵۰ مایل دریایی ( ۳۴٬۵۴۰ کیلومتر ) در سرعت ۱۵ گره ( ۲۸ کیلومتر بر ساعت ) به کشتی می بخشید. [ ۲]
دویچلنت روز ۱ آوریل سال ۱۹۳۳ وارد خدمت در رایشس مارینه شد. [ ۲]
نخستین کاربرد عملیاتی دویچلنت در جریان جنگ داخلی اسپانیا صورت گرفت. این کشتی چهار مرتبه از ماه اوت سال ۱۹۳۶ تا ماه فوریه سال ۱۹۳۸ به آب های اسپانیا فرستاده شد. نخستین تجربه رزمی دویچلنت در سفر چهارم، عصر روز ۲۹ مه سال ۱۹۳۷ در نزدیکی ایبیزا اتفاق افتاد. در این حادثه کشتی آلمانی با چند ناو و ناوشکن جمهوری خواه درگیر شد. همزمان دو هواگرد نیز دویچلنت را مورد حمله قرار دادند. با وجود ناتوانی شناورهای متخاصم در آسیب زدن به آن، دو بمب پرتاب شده از هواگردها به دویچلنت برخورد کرد. بمب نخست در سمت راست قسمت میانی در نزدیکی یکی از توپ های ۱۵ سانتی متری فرود آمد که یک آتش سوزی به پا کرد و هواگرد شناسایی و یکی از قایق های کشتی را منهدم نمود. بمب دوم آسیب جدی تری به همراه داشت و با نفوذ در عرشه بالایی در قسمت برجک آ موجب یک انفجار و کشته و زخمی شدن تمامی خدمه برجک گردید. مجموعاً دویچلنت در این حادثه متحمل ۱۴۱ تن تلفات از جمله ۳۱ کشته، شد و وادار به بازگشت به ویلهلمس هافن گشت. [ ۳]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفکار ساخت دویچلنت به عنوان یک «کشتی زره پوش»[ یادداشت ۱] و نخستین کشتی از کلاس دویچلنت سال ۱۹۲۹ آغاز شد. وزن این کشتی حدود ۲۰ درصد بیش از محدودیت وزنی ۱۰٬۰۰۰ تنی اعمال شده بر آلمان برای کشتی های جنگی بر اساس پیمان ورسای بود. بریتانیا و فرانسه هیچ اعتراض رسمی از این بابت مطرح نساختند. دویچلنت سال ۱۹۳۱ به آب انداخته شد. این کشتی از هر ناو دیگری بزرگ تر اما از نبردناوها کوچک تر بود؛ بدین شکل از دویچلنت به صورت محاوره ای با عنوان «نبردناو جیبی[ یادداشت ۲] » یاد می شد. [ ۱]
به صورت نامعمولی برای آن زمان، از هشت موتور دیزل به عنوان نیرو محرکه دویچلنت استفاده شد که یک جفت شفت پروانه را به چرخش در می آورندند و بیش از ۵۳٬۰۰۰ اسب بخار شفت تولید می کردند. این پیش ران حداکثر سرعت ۲۶ گره ( ۴۸ کیلومتر بر ساعت ) و حداکثر برد ۱۸٬۶۵۰ مایل دریایی ( ۳۴٬۵۴۰ کیلومتر ) در سرعت ۱۵ گره ( ۲۸ کیلومتر بر ساعت ) به کشتی می بخشید. [ ۲]
دویچلنت روز ۱ آوریل سال ۱۹۳۳ وارد خدمت در رایشس مارینه شد. [ ۲]
نخستین کاربرد عملیاتی دویچلنت در جریان جنگ داخلی اسپانیا صورت گرفت. این کشتی چهار مرتبه از ماه اوت سال ۱۹۳۶ تا ماه فوریه سال ۱۹۳۸ به آب های اسپانیا فرستاده شد. نخستین تجربه رزمی دویچلنت در سفر چهارم، عصر روز ۲۹ مه سال ۱۹۳۷ در نزدیکی ایبیزا اتفاق افتاد. در این حادثه کشتی آلمانی با چند ناو و ناوشکن جمهوری خواه درگیر شد. همزمان دو هواگرد نیز دویچلنت را مورد حمله قرار دادند. با وجود ناتوانی شناورهای متخاصم در آسیب زدن به آن، دو بمب پرتاب شده از هواگردها به دویچلنت برخورد کرد. بمب نخست در سمت راست قسمت میانی در نزدیکی یکی از توپ های ۱۵ سانتی متری فرود آمد که یک آتش سوزی به پا کرد و هواگرد شناسایی و یکی از قایق های کشتی را منهدم نمود. بمب دوم آسیب جدی تری به همراه داشت و با نفوذ در عرشه بالایی در قسمت برجک آ موجب یک انفجار و کشته و زخمی شدن تمامی خدمه برجک گردید. مجموعاً دویچلنت در این حادثه متحمل ۱۴۱ تن تلفات از جمله ۳۱ کشته، شد و وادار به بازگشت به ویلهلمس هافن گشت. [ ۳]
wiki: ناو دویچلنت