نانها

دانشنامه عمومی

نانها نقاش هندی در خدمت فرمانروایان گورکانی، اکبر و جهانگیر، بود. در اوایل دهه ۱۵۸۰ میلادی او به کارگاه درباری تعلق داشت، جایی که او یکی از هنرمندان برتر نبود، اما کمک های باکیفیتی هم در زمینه ترکیب بندی تصویرها و در رنگ بندی آثار خود و سایر طرح ها داشت. آخرین تصاویر شناخته شدهٔ او در حدود سال ۱۶۲۰ میلادی خلق شدند. نانها عموی بیشنداس، دیگر نقاش مطرح گورکانی، بود. [ ۱]
نانها در بسیاری از نسخه های خطی مصور تولید شده در عصر اکبرشاه مشارکت داشت. او در تمام جریان های موضوعی اصلی نقاشی مغول مشارکت داشته است: تصویرسازی تا داستان های ماجراجویی، شعر فارسی، آثار تاریخ سلسله و حماسه های هندو. در این مدت او در سبک های مختلفی کار کرد. در حالی که آثار اولیه او آموزش استادان ایرانی را نشان می دهد، او همچنین از تکنیک های جدیدی که از چاپ، حکاکی و گاهی نقاشی های رنگ روغن اروپایی دریافته بود، استفاده کرد.
• داراب نامه، حدود ۱۵۸۰. فول 15r، 24r، 30r، 35r، 35v، 50v. نانها برای تمام تصویرسازی ها، هم در طرح و هم در عمل حضور داشته.
• تاریخ خندان تیموری، اختصاراً تیمورنامه، حدود ۱۵۸۴. کتابخانه عمومی شرقی خدابخش، پتنا، شماره ۵۵۱، فول. 30r ( عمل ) ، ۵۵ ولت و 56r ( طرح و عمل ) ، ۱۶۵ ولت ( فقط چهره ) . [ ۲] نانها اوایل در پرتره ها، به ویژه پرتره های اکبر، جهانگیر و اجدادشان تخصص داشت؛ بنابراین او در آثار مختلف در مورد تاریخ مغول مشارکت داشته است.
• رامایانا، حدود ۱۵۸۴–۸۹. موزه مهاراجا ساوای من سینگ دوم، جیپور، ام اس، AG 1950. به گفته ورما، نانها تنها در یک تصویر از این دست نوشته نقش داشته است که در آن رنگ آمیزی به عهده او بوده است. پیش نویس مربوطه از کانها آمده است. [ ۳]
• رزم نامه، ۱۵۸۲–۸۶. جیپور، فول. ۱۱۵–۱۱۶، ۱۱۹ ( همه فقط رنگ آمیزی ) [ ۴]
• دیوان انوری، ۱۵۸۸. موزه های هنر هاروارد، موزه آرتور ام. ساکلر، شماره شی ۱۹۶۰٫۱۱۷٫۲۴۷. یک انتساب به سختی قابل رمزگشایی در زیر مینیاتور هست، که در آن چندین مورخ هنر فکر می کنند نام نانها را می شناسند. [ ۵] [ ۶]
• خمسه نظامی، ۱۵۸۵–۹۰. موزه هنر دالاس، K. 1. 2014. 18; فول کردن 15r ( طرح و عمل ) ، ۱۸۶ ولت ( چهره ) ، 227r ( چهره ) ، 230r ( طرح و عمل ) [ ۷] نقاش از پرسپکتیو جوی برای طراحی پس زمینه در جلد 15r استفاده می کند. گروه کوچکی از خانه ها در بالای ستون های متن و منظره در سمت راست بالای مینیاتور در دوردست به رنگ آبی محو می شوند. این تکنیک با تصاویر اروپایی به دربار گورکانیان رسید و قبلاً تا حدی توسط باساوان در داراب نامه ( تا 34r ) استفاده شده بود. طراحی پس زمینه تصویر نانها برای چنگیزنامه است ( ص. و ) .
• بابرنامه، حدود ۱۵۹۰. موزه ویکتوریا و آلبرت لندن، IM 276 - 1913 و 276A - ۱۹۱۳: نقشی از بابر که بر ساخت باغ وفا در نزدیکی کابل نظارت می کند. برای این دو صفحه، بیشنداس طرح زده و نانها چهره های شخصیت های مهم را کشیده. [ ۸]
• اکبرنامه ویکتوریا و آلبرت، حدود ۱۵۹۰، شماره ۱۰۴ ( چهره، ج. آ. توسط اکبر، شماره ۱۲۸ ( عمل ) و شماره ۱۴۲ ( عمل ) [ ۹]
عکس نانهاعکس نانهاعکس نانهاعکس نانهاعکس نانهاعکس نانها
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس