نامولوژی ( به انگلیسی: Nomology ) یکی از تخصص های برندینگ است که به مطالعه اثربخشی نام ها در فرایند برندینگ پرداخته و در مواردی چون انتخاب سناریوهای معماری برند، نامسازی، وزن دهی به معیارهای ارزیابی نام برند، تحقیق نام برند، افزایش به خاطرسپاری نام برند، فرایند تغییر نام برند، کاهش هزینه های برندینگ و افزایش اثربخشی بودجه تبلیغات کاربرد دارد. [ ۱] [ ۲] [ ۳] [ ۴] [ ۵] [ ۶] [ ۷] علاوه بر برندینگ، مواردی چون آواشناسی، بهینه سازی برای موتورهای جستجو، قوانین و محدودیت های ثبت برند، [ ۸] [ ۹] کپی رایتینگ، روندشناسی، [ ۱۰] رفتارشناسی، روان شناسی و دیجیتال مارکتینگ نیز بر نامولوژی و تصمیم گیری های نامولوژی مؤثر است.
• ترکیبی از بخشی از حروف یک عبارت. مثل اینتل که برگرفته از حروف ابتدایی دو کلمهٔ Integrated Intelligence است.
• بخشی از یک کلمه. مثل سیسکو که انتهای نام شهر San Francisco است.
• استفاده از سرواژه ها با خروجی نامی که به صورت یکپارچه تلفظ می شود. مثل فیات و سایپا. ( در مقابل، نام هایی که حرف به حرف تلفظ می شوند، مثل ب ام و و آی بی ام در نامولوژی توصیه نمی شوند. [ ۴] )
• ترکیبی از دو کلمه از دو زبان مختلف. مثل دیجی کالا که ترکیب انگلیسی و فارسی است.
• استفاده از نام مؤسس به صورت خام. مثل ژیلت، سیتروئن و هاکوپیان
• استفاده از نام مؤسس بعد از نامسازی. مثل آدیداس که از نام Adi Dassler گرفته شده است.
• استفاده از نام مکان ها. مثل سانتافه، رونیز و ادوبی
معماری برند از جمله مباحث کلیدی نامولوژی است که شامل سه مدل اصلی می باشد:
مدل سبدی و ستاره ای که دو سر یک طیف بوده و درست در نقطهٔ مقابل یکدیگر قرار دارند و مدل خوشه ای که بینابین دو مدل دیگر است. [ ۱۱]
زمانی که ما برای محصولات یا خدمات مان، نام های جداگانه انتخاب کرده و مسیر برندینگ آن ها را نیز به صورت مستقل و جداگانه طی می کنیم و در نهایت مخاطب در بازار، بین برندهای ما اتصال و ارتباطی نمی بیند، در حال استفاده از مدل ستاره ای هستیم. وقتی به ستاره های آسمان نگاه می کنید اتصالی بین ستاره ها نمی بینید. هر ستاره از درخششی جداگانه و مستقل برخوردار است. شرکت پروکتر اند گمبل، مطرح ترین مثال مدل ستاره ای است. از جمله نام های تجاری این شرکت می توان به: براون، دوراسل، ژیلت، فیری، پمپرز، فیوژن، هد اند شولدرز، اورال - بی، دولچه و گابانا، پنتن، کرست، هربال اسنسز، ویکس، تاید، آریل، دانهیل، هوگو باس، عطر گوچی، عطر لاکست، عطر پوما، پرینگلز، عطر کریستینا آگیلرا، عطر آوریل لوین، عطر اسکادا اشاره کرد. این برندها مستقل از یکدیگر به بازار عرضه شده و مصرف کننده نهایی از ارتباط بین آنها آگاه نیست.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف• ترکیبی از بخشی از حروف یک عبارت. مثل اینتل که برگرفته از حروف ابتدایی دو کلمهٔ Integrated Intelligence است.
• بخشی از یک کلمه. مثل سیسکو که انتهای نام شهر San Francisco است.
• استفاده از سرواژه ها با خروجی نامی که به صورت یکپارچه تلفظ می شود. مثل فیات و سایپا. ( در مقابل، نام هایی که حرف به حرف تلفظ می شوند، مثل ب ام و و آی بی ام در نامولوژی توصیه نمی شوند. [ ۴] )
• ترکیبی از دو کلمه از دو زبان مختلف. مثل دیجی کالا که ترکیب انگلیسی و فارسی است.
• استفاده از نام مؤسس به صورت خام. مثل ژیلت، سیتروئن و هاکوپیان
• استفاده از نام مؤسس بعد از نامسازی. مثل آدیداس که از نام Adi Dassler گرفته شده است.
• استفاده از نام مکان ها. مثل سانتافه، رونیز و ادوبی
معماری برند از جمله مباحث کلیدی نامولوژی است که شامل سه مدل اصلی می باشد:
مدل سبدی و ستاره ای که دو سر یک طیف بوده و درست در نقطهٔ مقابل یکدیگر قرار دارند و مدل خوشه ای که بینابین دو مدل دیگر است. [ ۱۱]
زمانی که ما برای محصولات یا خدمات مان، نام های جداگانه انتخاب کرده و مسیر برندینگ آن ها را نیز به صورت مستقل و جداگانه طی می کنیم و در نهایت مخاطب در بازار، بین برندهای ما اتصال و ارتباطی نمی بیند، در حال استفاده از مدل ستاره ای هستیم. وقتی به ستاره های آسمان نگاه می کنید اتصالی بین ستاره ها نمی بینید. هر ستاره از درخششی جداگانه و مستقل برخوردار است. شرکت پروکتر اند گمبل، مطرح ترین مثال مدل ستاره ای است. از جمله نام های تجاری این شرکت می توان به: براون، دوراسل، ژیلت، فیری، پمپرز، فیوژن، هد اند شولدرز، اورال - بی، دولچه و گابانا، پنتن، کرست، هربال اسنسز، ویکس، تاید، آریل، دانهیل، هوگو باس، عطر گوچی، عطر لاکست، عطر پوما، پرینگلز، عطر کریستینا آگیلرا، عطر آوریل لوین، عطر اسکادا اشاره کرد. این برندها مستقل از یکدیگر به بازار عرضه شده و مصرف کننده نهایی از ارتباط بین آنها آگاه نیست.
wiki: نامولوژی