[ویکی نور] میزان الملوک و الطوائف و صراط المستقیم فى سلوک الخلائف تألیف جعفر بن ابى اسحاق کشفى (متوفى 1267ق)، کتابى است به زبان فارسى در موضوع سیاست و مملکت دارى.
این کتاب در سال 1246ق. نوشته شده است و هر چند انگیزه کشفى از نگارش آن چندان روشن نیست، لکن از لابلاى سخنانش به دست مى آید که وى احساس مى کرده که در روزگار خویش، جامعه از فقدان «عالمان حقانى» رنج مى برد از این رو لازم مى بیند که بخشى از عقاید و اسرار سینه خود را بازگو کند.
همچنین به نظر مى رسد این اثر و نیز اثر دیگرى از همین مؤلف به نام تحفه الملوک که در سال هاى میانى و پایانى جنگ هاى ایران و روس تألیف شده اند، به انگیزه آرام سازى و اصلاح رفتار سیاسى طبقات اجتماعى و نخبگان سیاسى آن دوره نگارش یافته باشند.
کتاب مشتمل بر مقدمه اى به قلم مصحح، آقاى عبدالوهاب فراتى، مقدمه اى به قلم مؤلف و ده باب و هر باب در برگیرنده تمهیداتى مى باشد.
این کتاب یکى از اندرزنامه هاى سیاسى دوره قاجاریه مى باشد که در آن، یک عالم شیعى به تحلیل سیاست پرداخته است.
هرچند میزان الملوک خطابى و تا حدودى تقیه آمیز است، در عین حال از اهمیت تئوریک مباحث آن کاسته نمى شود و مى تواند در مباحث فلسفه سیاسى تکمیل کننده مباحث تحفه الملوک باشد. کشفى در میزان الملوک، در ابتداى هر بابى، حکمتى را بیان مى کند و سپس براى تائید آن، به روایات و آیات متعددى استناد مى نماید و در پاره اى از موارد از تجربه و حکایات نیز سود مى جوید.
این کتاب در سال 1246ق. نوشته شده است و هر چند انگیزه کشفى از نگارش آن چندان روشن نیست، لکن از لابلاى سخنانش به دست مى آید که وى احساس مى کرده که در روزگار خویش، جامعه از فقدان «عالمان حقانى» رنج مى برد از این رو لازم مى بیند که بخشى از عقاید و اسرار سینه خود را بازگو کند.
همچنین به نظر مى رسد این اثر و نیز اثر دیگرى از همین مؤلف به نام تحفه الملوک که در سال هاى میانى و پایانى جنگ هاى ایران و روس تألیف شده اند، به انگیزه آرام سازى و اصلاح رفتار سیاسى طبقات اجتماعى و نخبگان سیاسى آن دوره نگارش یافته باشند.
کتاب مشتمل بر مقدمه اى به قلم مصحح، آقاى عبدالوهاب فراتى، مقدمه اى به قلم مؤلف و ده باب و هر باب در برگیرنده تمهیداتى مى باشد.
این کتاب یکى از اندرزنامه هاى سیاسى دوره قاجاریه مى باشد که در آن، یک عالم شیعى به تحلیل سیاست پرداخته است.
هرچند میزان الملوک خطابى و تا حدودى تقیه آمیز است، در عین حال از اهمیت تئوریک مباحث آن کاسته نمى شود و مى تواند در مباحث فلسفه سیاسى تکمیل کننده مباحث تحفه الملوک باشد. کشفى در میزان الملوک، در ابتداى هر بابى، حکمتى را بیان مى کند و سپس براى تائید آن، به روایات و آیات متعددى استناد مى نماید و در پاره اى از موارد از تجربه و حکایات نیز سود مى جوید.