مکتب استکهلم (اقتصاد). مکتب استکهلم ( سوئدی: Stockholmsskolan ) یکی از مکتب ها در اندیشه های اقتصادی است. این عنوان به گروهی تا حدی سازمان یافته از اقتصاددانان اهل سوئد اشاره دارد که در دههٔ ۱۹۳۰ در استکهلم سوئد مشغول به همکاری بوده اند.
مکتب استکهلم مانند جان مینارد کینز - در اقتصاد کلان و نظریه های تقاضا و عرضه، به همان نتیجه گیری رسید. مانند کینز، آن ها هم از نوشته های ناوت ویکسل؛ یک اقتصاددان اهل سوئد که در اوایل قرن بیستم فعال بود، الهام گرفتند.
اظهار نظر ویلیام باربر در مورد کارهای گونار میردال در نظریهٔ پولی این گونه بیان شده است:
"اگر قبل از سال ۱۹۳۶ گفته ها و مشارکت او برای خوانندگان انگلیسی در دسترس می بود، این گمانه زنی جالبی است که آیا "انقلاب" در نظریهٔ رکود دهه ای اقتصادی در یک اقتصاد کلان، به " میرالاییانی"؛ به همان اندازهٔ "کینزی"، استناد داده می شد. [ ۱]
دو تن از برجسته ترین اعضای مکتب استکهلم، استادان دانشکده اقتصاد استکهلم؛ گونار میردال و برتیل اوهلین بودند. نام جنبش، «مدرسه استکهلم»، در مقاله ای از برتیل اوهلین در مجلهٔ اقتصادی با نفوذ «اکونومیک ژورنال» در سال ۱۹۳۷، بنام «چند یادداشت در مورد نظریهٔ پس انداز و سرمایه گذاری استکهلم» راه اندازی شد.
این مقاله در پاسخ به انتشار «شاهکار» کینز؛ "نظریه عمومی اشتغال، بهره و پول» بود که در سال ۱۹۳۶ منتشر شد و هدف آن جلب توجه بین المللی به یافته های تازهٔ سوئدی در این زمینه بود که بسیاری از آن ها یافته هایی بودند که پیش از مینارد کینز انتشار یافته بودند. گونار میردال با آن که از ابتدا در حمایت از محتوا و مواضع مورد اشاره در پایان نامهٔ جان مینارد کینز شرکت داشت این حمایت همیشه با حفط این باور بود که؛ آغازگر ایدهٔ استفاده از "تنظیم بودجهٔ ملی، برای سرعت بخشیدن یا کاستن از سرعت رشد اقتصادی" در سوئد، خود او و مدرسهٔ اقتصاد استکهلم بوده است.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفمکتب استکهلم مانند جان مینارد کینز - در اقتصاد کلان و نظریه های تقاضا و عرضه، به همان نتیجه گیری رسید. مانند کینز، آن ها هم از نوشته های ناوت ویکسل؛ یک اقتصاددان اهل سوئد که در اوایل قرن بیستم فعال بود، الهام گرفتند.
اظهار نظر ویلیام باربر در مورد کارهای گونار میردال در نظریهٔ پولی این گونه بیان شده است:
"اگر قبل از سال ۱۹۳۶ گفته ها و مشارکت او برای خوانندگان انگلیسی در دسترس می بود، این گمانه زنی جالبی است که آیا "انقلاب" در نظریهٔ رکود دهه ای اقتصادی در یک اقتصاد کلان، به " میرالاییانی"؛ به همان اندازهٔ "کینزی"، استناد داده می شد. [ ۱]
دو تن از برجسته ترین اعضای مکتب استکهلم، استادان دانشکده اقتصاد استکهلم؛ گونار میردال و برتیل اوهلین بودند. نام جنبش، «مدرسه استکهلم»، در مقاله ای از برتیل اوهلین در مجلهٔ اقتصادی با نفوذ «اکونومیک ژورنال» در سال ۱۹۳۷، بنام «چند یادداشت در مورد نظریهٔ پس انداز و سرمایه گذاری استکهلم» راه اندازی شد.
این مقاله در پاسخ به انتشار «شاهکار» کینز؛ "نظریه عمومی اشتغال، بهره و پول» بود که در سال ۱۹۳۶ منتشر شد و هدف آن جلب توجه بین المللی به یافته های تازهٔ سوئدی در این زمینه بود که بسیاری از آن ها یافته هایی بودند که پیش از مینارد کینز انتشار یافته بودند. گونار میردال با آن که از ابتدا در حمایت از محتوا و مواضع مورد اشاره در پایان نامهٔ جان مینارد کینز شرکت داشت این حمایت همیشه با حفط این باور بود که؛ آغازگر ایدهٔ استفاده از "تنظیم بودجهٔ ملی، برای سرعت بخشیدن یا کاستن از سرعت رشد اقتصادی" در سوئد، خود او و مدرسهٔ اقتصاد استکهلم بوده است.
wiki: مکتب استکهلم (اقتصاد)