[ویکی فقه] از نظر کلامی چون مسلم است که خداوند دیدنی نیست، پس باید گفت که تقاضای رؤیت از طرف قوم بنی اسرائیل، از زبان حضرت موسی (علیه السلام) مطرح شده است؛ زیرا بنی اسرائیل گفتند تا خدا را به چشم خود نبینیم، ایمان نمی آوریم. و حضرت موسی (علیه السلام) را در تنگنا قرار دادند تا درخواستشان را مطرح سازد، و موسی (علیه السلام) هم به خاطر این که از خود خدا بشنوند که خدا دیدنی نیست، تقاضای ایشان را مطرح کرد.از نظر عده ای دیگر، درخواست موسی (علیه السلام) نمی تواند از طرف قوم خود باشد؛ بلکه حضرت موسی (علیه السلام) باید در مقابل قوم خود ایستادگی کند و بگوید خدا دیدنی نیست، یا اگر می خواهد که خدا برایشان این مطلب را بگوید، لازم است که این گونه با خدا مطرح کند که: خدایا من هر چه به ایشان می گویم خدا دیدنی نیست باور ندارند، خودت به ایشان بگو. اما حضرت موسی (علیه السلام) می گوید: خدایا خودت را به من نشان ده تا تو را ببینم. پس مسلم است که درخواست موسی (علیه السلام) برای خود بوده است.
پاسخ به این سؤال را از دو دیدگاه می توان مطرح نمود:
← دیدگاه کلامی
پس رؤیت و نظری که قرآن کریم درباره خداوند روا دانسته و سالکان و انسان های متکامل را به لقای آن فرا خوانده است، رؤیت و شهود قلب است و خداوند را با جان می توان مشاهده نمود، (نه در حد طبیعت با چشم ظاهر و نه در حد مثال با چشم خیال و نه در حد عقل با مفهوم ذهنی) که در حد قلب است با شهود عینی. البته درجات این شهود بسته به درجات مشاهدان متفاوت است و هر کس به اندازه هستی خویش، خداوند و جمال و جلال او را مشاهده خواهد نمود و عده ای هم که آلوده به گناه و گرفتار حجاب ها هستند، هر چند از شهود جمال و اسمای جمالیه و لطیفه حق تعالی محروم اند، ولی جلال و قهر و انتقام الاهی و اسمای جلالیه و قهریه او را خواهند دید.پرده ندارد جمال غیر صفات جلال ••• نیست بر این رخ نقاب، نیست بر این مغز پوست که اگر پرده ای هست، از سوی انسان ها است و آن جز گناه و خودبینی و تعلق به غیر خدا، چیز دیگری نیست. از امام رضا (علیه السلام) سؤال شد، چرا خدا را نمی بینیم؟ فرمود: "گناهانتان نمی گذارد". جمال یار ندارد نقاب و پرده ولی ••• غبار ره بنشان تا نظر توانی کرد اگر حجاب "مَنْ" از میان رفت و شخص به مقام فنا رسید، رؤیت و مشاهده و لقای حق، میسور خواهد شد. جان مردم هست مانند هوا ••• چون به گرد آمیخت شد پرده سمامانع آید او ز دید آفتاب ••• چون که گردش رفت شد صافی و ناببا کمال تیرگی حق واقعات ••• می نمودت تا روی راه نجات.
رؤیت تام خدا برای صالحان
البته ادراک تام و رؤیت کامل شهودی نسبت به خداوند متعال ممکن است برای "صالحان" در "دنیا" و در "قیامت" حاصل شود؛ البته در دنیا به خاطر پای بندی به بدن و توجه هرچند ضعیف و اندک به خصوصیات طبیعی و مادی و رفع حوائج آن، ممکن است این ادراک به دست نیاید؛ اما در قیامت، روح اشتغال به تدبیر بدن ندارد و آزاد است. در قیامت این حجاب ها نیز برداشته می شود و مؤمن صالح به محضر پروردگار شرف یاب می شود و ناظر جمال و جلال خداوند می گردد و به لقای پروردگار می رسد و نظر به وجه اللَّه می کند.
رد خواسته موسی از سوی خداوند
...
پاسخ به این سؤال را از دو دیدگاه می توان مطرح نمود:
← دیدگاه کلامی
پس رؤیت و نظری که قرآن کریم درباره خداوند روا دانسته و سالکان و انسان های متکامل را به لقای آن فرا خوانده است، رؤیت و شهود قلب است و خداوند را با جان می توان مشاهده نمود، (نه در حد طبیعت با چشم ظاهر و نه در حد مثال با چشم خیال و نه در حد عقل با مفهوم ذهنی) که در حد قلب است با شهود عینی. البته درجات این شهود بسته به درجات مشاهدان متفاوت است و هر کس به اندازه هستی خویش، خداوند و جمال و جلال او را مشاهده خواهد نمود و عده ای هم که آلوده به گناه و گرفتار حجاب ها هستند، هر چند از شهود جمال و اسمای جمالیه و لطیفه حق تعالی محروم اند، ولی جلال و قهر و انتقام الاهی و اسمای جلالیه و قهریه او را خواهند دید.پرده ندارد جمال غیر صفات جلال ••• نیست بر این رخ نقاب، نیست بر این مغز پوست که اگر پرده ای هست، از سوی انسان ها است و آن جز گناه و خودبینی و تعلق به غیر خدا، چیز دیگری نیست. از امام رضا (علیه السلام) سؤال شد، چرا خدا را نمی بینیم؟ فرمود: "گناهانتان نمی گذارد". جمال یار ندارد نقاب و پرده ولی ••• غبار ره بنشان تا نظر توانی کرد اگر حجاب "مَنْ" از میان رفت و شخص به مقام فنا رسید، رؤیت و مشاهده و لقای حق، میسور خواهد شد. جان مردم هست مانند هوا ••• چون به گرد آمیخت شد پرده سمامانع آید او ز دید آفتاب ••• چون که گردش رفت شد صافی و ناببا کمال تیرگی حق واقعات ••• می نمودت تا روی راه نجات.
رؤیت تام خدا برای صالحان
البته ادراک تام و رؤیت کامل شهودی نسبت به خداوند متعال ممکن است برای "صالحان" در "دنیا" و در "قیامت" حاصل شود؛ البته در دنیا به خاطر پای بندی به بدن و توجه هرچند ضعیف و اندک به خصوصیات طبیعی و مادی و رفع حوائج آن، ممکن است این ادراک به دست نیاید؛ اما در قیامت، روح اشتغال به تدبیر بدن ندارد و آزاد است. در قیامت این حجاب ها نیز برداشته می شود و مؤمن صالح به محضر پروردگار شرف یاب می شود و ناظر جمال و جلال خداوند می گردد و به لقای پروردگار می رسد و نظر به وجه اللَّه می کند.
رد خواسته موسی از سوی خداوند
...
wikifeqh: موسی_و_رؤیت_خدا