روتور قفس سنجابی یا روتور قفسی ( به انگلیسی: Squirrel - cage rotor ) ، نوعی از روتور است که بیشتر در موتورهای القایی AC مورد استفاده قرار می گیرد. در شکل کلی این نوع روتور از یک استوانه که بر روی محور سوار شده تشکیل شده. استوانه روتور دارای شیارهایی طولی است که با فاصله و عمقی یکسان از هم قرار گرفته اند و با نوعی هادی که ممکن است آلومینیوم یا مس باشد پر می شوند. این شیارها در ابتدا و انتهای روتور به هم متصل هستند. شکل کلی هادی ها و طرز قرار گرفتن آنها طرح قفس هایی که برای شکار سنجاب مورد استفاده قرار می گیرد را القا می کند و نام این نوع روتورها را هم به همین ترتیب انتخاب کرده اند. برای کاهش جریان گردابی هسته این روتورها از آهن ورق ورق شده ساخته شده است.
موتورهای روتور قفسی در ردهٔ موتورهای القایی AC قرار می گیرند. به طور کلی موتورهای اِلقایی نوعی از موتورهای الکتریکی هستند که در آنها توان مورد نیاز قسمت محرک از طریق القای الکترومغناطیسی تأمین می شود.
استاتور دارای سیم پیچ هایی است که با عبور جریان AC از آنها میدان مغناطیسی دوار تولید می کنند. این میدان مغناطیسی موجب القا شدن ولتاژ در هادی های روتور می شود و این ولتاژ و با توجه به مقاومت الکتریکی هادی ها جریانی را در آنها به وجود می آورد. این جریان نیز به نوبه خود یک میدان مغناطیسی تولید می کند، حال آنکه این میدان مغناطیسی با میدان مغناطیسی تولیدکننده خود یعنی میدان استاتور مخالفت می کند. این مخالفت میدان ها موجب می شود تا روتور در جهت حرکت میدان دوار استاتور به حرکت درآید تا خطوط میدان کمتری را قطع کند. این حرکت روتور گشتاوری را حول محور روتور ایجاد می کند.
در موتورهای القایی آسنکرون همواره سرعت میدان دور استاتور با سرعت چرخش روتور اختلاف دارد و همین اختلاف سرعت شرط تولید گشتاور در این موتورهاست. این اختلاف در سرعت میدان دوار و سرعت روتور را در اصطلاح سرعت لغزش می نامند. استاتور تا زمانی می تواند در روتور ولتاژ القا کند که روتور خطوط میدان تولید شده توسط سیم پیچ استاتور را قطع کند؛ بنابراین رابطه ای بین گشتاور و لغزش در موتورهای روتور قفسی به وجود می آید که نشان می دهد بیشترین گشتاور در موتور در لحظه راه اندازی و کمترین گشتاور در موتور در حداکثر سرعت تولید می شود.
در موتورهای روتور قفسی هادی ها معمولاً با اختلاف زاویه نسبت به طول روتور قرار می گیرند. این اختلاف زاویه در هادی ها موجب کاهش نویز تولیدی و یک نواخت شدن گشتاور تولیدی موتور می شود.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفموتورهای روتور قفسی در ردهٔ موتورهای القایی AC قرار می گیرند. به طور کلی موتورهای اِلقایی نوعی از موتورهای الکتریکی هستند که در آنها توان مورد نیاز قسمت محرک از طریق القای الکترومغناطیسی تأمین می شود.
استاتور دارای سیم پیچ هایی است که با عبور جریان AC از آنها میدان مغناطیسی دوار تولید می کنند. این میدان مغناطیسی موجب القا شدن ولتاژ در هادی های روتور می شود و این ولتاژ و با توجه به مقاومت الکتریکی هادی ها جریانی را در آنها به وجود می آورد. این جریان نیز به نوبه خود یک میدان مغناطیسی تولید می کند، حال آنکه این میدان مغناطیسی با میدان مغناطیسی تولیدکننده خود یعنی میدان استاتور مخالفت می کند. این مخالفت میدان ها موجب می شود تا روتور در جهت حرکت میدان دوار استاتور به حرکت درآید تا خطوط میدان کمتری را قطع کند. این حرکت روتور گشتاوری را حول محور روتور ایجاد می کند.
در موتورهای القایی آسنکرون همواره سرعت میدان دور استاتور با سرعت چرخش روتور اختلاف دارد و همین اختلاف سرعت شرط تولید گشتاور در این موتورهاست. این اختلاف در سرعت میدان دوار و سرعت روتور را در اصطلاح سرعت لغزش می نامند. استاتور تا زمانی می تواند در روتور ولتاژ القا کند که روتور خطوط میدان تولید شده توسط سیم پیچ استاتور را قطع کند؛ بنابراین رابطه ای بین گشتاور و لغزش در موتورهای روتور قفسی به وجود می آید که نشان می دهد بیشترین گشتاور در موتور در لحظه راه اندازی و کمترین گشتاور در موتور در حداکثر سرعت تولید می شود.
در موتورهای روتور قفسی هادی ها معمولاً با اختلاف زاویه نسبت به طول روتور قرار می گیرند. این اختلاف زاویه در هادی ها موجب کاهش نویز تولیدی و یک نواخت شدن گشتاور تولیدی موتور می شود.
wiki: موتور قفس سنجابی