موتورهای درون سوز یا موتورهای احتراق داخلی که با ICE یا موتور IC ( به انگلیسی: Internal Combustion Engine ) نشان داده می شوند، به موتورهایی گفته می شود که در آن ها آمیزه ای از سوخت و اکسنده ( معمولاً هوا یا اکسیژن ) در درون محفظه ای بسته ای به نام محفظه احتراق واکنش داده و آتش می گیرند. بر اثر احتراق ( سوختن ) گازهای داغ با دما و فشار بالا حاصل می شوند و بر اثر انبساط این گازها، پیستون موتور را به حرکت در آورده و کار انجام می دهند. [ ۱] هرچند غالباً منظور از به کار بردن اصطلاح موتورهای درون سوز، موتورهای معمول در خودروها می باشند، با این حال موتورهای موشک و انواع موتورهای جت نیز در تعریف موتورهای درون سوز جای دارند.
موتور درون سوز، یک وسیلهٔ گردنده است که در خودروها، هواگردها، قایق موتوری، موتورسیکلت ها و صنایع کاربرد دارد. بدون بهره گیری از موتورهای درون سوز، اختراع و ساخت هواپیماها ممکن نبود. تا پیش از پرواز نخستین هواپیمای جت در سال ۱۹۳۹، نیروی محرکه تمام هواپیماها در واقع توسط موتورهای درون سوز تأمین می شد. [ ۲]
نخستین موتور درون سوز چهارزمانه توسط نیکلاوس آوگوست اتو، مخترع آلمانی و مبدع موتور بنزینی در سال ۱۸۷۶ ساخته شد. [ ۲]
فناوری های استفاده شده در پیشرانه اتومبیل ها در طول تاریخ صنعت خودروسازی دچار تغییرات فراوانی شده است اما یکی از سیستم های ماندگار در این صنعت موتورهای احتراق داخلی یا درون سوز بوده است.
با گذشت زمان و حتی تولید موتورهای احتراق خارجی، هنوز می توان خودروهای درون سوزی را دید که به صورت انبوه در حال تولید هستند. پدر تمام موتورهای احتراق داخلی را می توان نیکلاوس اتو دانست که در سال ۱۸۷۶ اولین نمونه از موتورهای احتراق داخلی را اختراع کرد. [ ۳] بر اساس گفته این مهندس آلمانی، مکانیزم این موتور درون سوز از روی دستگاه بخار جیمز وات الهام گرفته شده بود. پیشرانه طراحی شده توسط اوت اتو قادر بود چهار مرحله مکش، تراکم، انفجار و تخلیه را به صورت مداوم انجام دهد. البته آن زمان موتورهای احتراق داخلی هنوز مناسب خودروها نبودند، زیرا با افزایش میزان سوخت فرم احتراق ها به انفجار تغییر می کرد و خیلی سریع موتور دچار سوختگی می شد.
سال ها بعد جوزف دی اقدام به ساخت موتور درون سوز دو مرحله ای کرد و این موتور توانست مشکل اشتعال پیشرانه چهار مرحله ای اتو را برطرف کند. موتور دو زمانه به شکل رفت و برگشت عمل می کرد . در موتور طراحی شده توسط جوزف دی، مراحل انفجار، دم و بازدم به عنوان یک مرحله و ترکیب تخلیه و تراکم به عنوان مرحله بعدی صورت می گرفت. این موضوع باعث می شد انفجار صورت گرفته جدا از فرایند تخلیه انجام شود و احتراق گسترش پیدا نکند. [ ۴]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفموتور درون سوز، یک وسیلهٔ گردنده است که در خودروها، هواگردها، قایق موتوری، موتورسیکلت ها و صنایع کاربرد دارد. بدون بهره گیری از موتورهای درون سوز، اختراع و ساخت هواپیماها ممکن نبود. تا پیش از پرواز نخستین هواپیمای جت در سال ۱۹۳۹، نیروی محرکه تمام هواپیماها در واقع توسط موتورهای درون سوز تأمین می شد. [ ۲]
نخستین موتور درون سوز چهارزمانه توسط نیکلاوس آوگوست اتو، مخترع آلمانی و مبدع موتور بنزینی در سال ۱۸۷۶ ساخته شد. [ ۲]
فناوری های استفاده شده در پیشرانه اتومبیل ها در طول تاریخ صنعت خودروسازی دچار تغییرات فراوانی شده است اما یکی از سیستم های ماندگار در این صنعت موتورهای احتراق داخلی یا درون سوز بوده است.
با گذشت زمان و حتی تولید موتورهای احتراق خارجی، هنوز می توان خودروهای درون سوزی را دید که به صورت انبوه در حال تولید هستند. پدر تمام موتورهای احتراق داخلی را می توان نیکلاوس اتو دانست که در سال ۱۸۷۶ اولین نمونه از موتورهای احتراق داخلی را اختراع کرد. [ ۳] بر اساس گفته این مهندس آلمانی، مکانیزم این موتور درون سوز از روی دستگاه بخار جیمز وات الهام گرفته شده بود. پیشرانه طراحی شده توسط اوت اتو قادر بود چهار مرحله مکش، تراکم، انفجار و تخلیه را به صورت مداوم انجام دهد. البته آن زمان موتورهای احتراق داخلی هنوز مناسب خودروها نبودند، زیرا با افزایش میزان سوخت فرم احتراق ها به انفجار تغییر می کرد و خیلی سریع موتور دچار سوختگی می شد.
سال ها بعد جوزف دی اقدام به ساخت موتور درون سوز دو مرحله ای کرد و این موتور توانست مشکل اشتعال پیشرانه چهار مرحله ای اتو را برطرف کند. موتور دو زمانه به شکل رفت و برگشت عمل می کرد . در موتور طراحی شده توسط جوزف دی، مراحل انفجار، دم و بازدم به عنوان یک مرحله و ترکیب تخلیه و تراکم به عنوان مرحله بعدی صورت می گرفت. این موضوع باعث می شد انفجار صورت گرفته جدا از فرایند تخلیه انجام شود و احتراق گسترش پیدا نکند. [ ۴]
wiki: موتور درون سوز