بنزینی، ( به انگلیسی: Petrol engine ) گونه ای موتور درون سوز است که در آن از چرخه اتو برای تولید توان استفاده می شود. فرق اصلی آن با دیگر موتورها استفاده از جرقه شمع برای اشتعال است. [ ۱]
به طور کلی موتورهای درون سوز بر مبنای دفعات توان در هر دور چرخش موتور به دو دسته کلی موتورهای دو زمانه و موتورهای چهار زمانه تقسیم می شوند. موتورهای دوزمانه از لحاظ ساختاری ساده ترند اما موتورهای چهارزمانه کارایی بیشتری دارند.
نخستین قدم مهم برای توسعه موتورهای چهارزمانه در اواسط قرن نوزدهم میلادی انجام گرفت. در این زمان یک مهندس فرانسوی به نام بودور شا چهار اصل اساسی را برای کار کردن موتورهای احتراقی ارائه کرد. که در واقع توسعه این اصول و به کارگیری آن ها باعث ساخته شدن موتورهای چهارزمانه گردید. این اصول به قرار زیرند:
• محفظه احتراق باید کوچکترین نسبت سطح به حجم ممکن را داشته باشد.
• فرایند انبساط باید تا حد ممکن سریع انجام شود.
• تراکم در ابتدای مرحله انبساط باید تا حد امکان زیاد باشد.
• کورس انبساط می بایست تا حد امکان زیاد باشد.
پس از تلاش های فراوانی که برای محقق کردن این اصول در ساخت موتورها انجام گرفت در سال ۱۸۷۶ یک مهندس آلمانی به نام نیکلاوس گاوست اتو توانست موتوری را به ثبت برساند که همان چرخه چهارزمانه را به کار می بست. این چهار عمل عبارتند از:
• مرحله مکش
• مرحله تراکم
• مرحله توان
• مرحله تخلیه
که در بیشتر موتورهای امروزی به کار می روند.
موتورهای چهارزمانه خود گروهی از موتورهای درون سوز هستند. موتورهای درون سوز برای کار کردن به یک سری قطعات و سامانه ها نیازمندند. نظیر سامانه سوخت رسانی، بدنه موتور، سامانه سوپاپ ها، سامانه خنک کننده و … اما موتورهای چهارزمانه دارای سازوکارهایی می باشند که انجام چهار مرحله مکش، تراکم، توان و تخلیه را به صورت مجزا ممکن می سازد ( در موتورهای دوزمانه مراحل مکش و توان و تخلیه و تراکم با هم انجام می شوند ) این سازوکارها عبارتند از:
• سامانه سوخت رسانی و تنظیم سوخت
• سامانه سوپاپ ها
• مانیفولد هوا و مانیفولد دود
• سامانه زمان بندی اشتعال
پیستون از نقطه بالایی سیلندر شروع به حرکت رو به پایین می کند، سوپاپ هوا باز می شوند، پیستون پایین می رود و اجازه می دهد با مکشی که ایجاد می کند مخلوط سوخت و هوا سیلندر را پر کند. این مرحله تنفس یک سیلندر درون موتور چهارزمانه درونسوز است. مقدار کمی سوخت احتیاج است تا هوا مخلوط شده در این مرحله وارد موتور گردد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفبه طور کلی موتورهای درون سوز بر مبنای دفعات توان در هر دور چرخش موتور به دو دسته کلی موتورهای دو زمانه و موتورهای چهار زمانه تقسیم می شوند. موتورهای دوزمانه از لحاظ ساختاری ساده ترند اما موتورهای چهارزمانه کارایی بیشتری دارند.
نخستین قدم مهم برای توسعه موتورهای چهارزمانه در اواسط قرن نوزدهم میلادی انجام گرفت. در این زمان یک مهندس فرانسوی به نام بودور شا چهار اصل اساسی را برای کار کردن موتورهای احتراقی ارائه کرد. که در واقع توسعه این اصول و به کارگیری آن ها باعث ساخته شدن موتورهای چهارزمانه گردید. این اصول به قرار زیرند:
• محفظه احتراق باید کوچکترین نسبت سطح به حجم ممکن را داشته باشد.
• فرایند انبساط باید تا حد ممکن سریع انجام شود.
• تراکم در ابتدای مرحله انبساط باید تا حد امکان زیاد باشد.
• کورس انبساط می بایست تا حد امکان زیاد باشد.
پس از تلاش های فراوانی که برای محقق کردن این اصول در ساخت موتورها انجام گرفت در سال ۱۸۷۶ یک مهندس آلمانی به نام نیکلاوس گاوست اتو توانست موتوری را به ثبت برساند که همان چرخه چهارزمانه را به کار می بست. این چهار عمل عبارتند از:
• مرحله مکش
• مرحله تراکم
• مرحله توان
• مرحله تخلیه
که در بیشتر موتورهای امروزی به کار می روند.
موتورهای چهارزمانه خود گروهی از موتورهای درون سوز هستند. موتورهای درون سوز برای کار کردن به یک سری قطعات و سامانه ها نیازمندند. نظیر سامانه سوخت رسانی، بدنه موتور، سامانه سوپاپ ها، سامانه خنک کننده و … اما موتورهای چهارزمانه دارای سازوکارهایی می باشند که انجام چهار مرحله مکش، تراکم، توان و تخلیه را به صورت مجزا ممکن می سازد ( در موتورهای دوزمانه مراحل مکش و توان و تخلیه و تراکم با هم انجام می شوند ) این سازوکارها عبارتند از:
• سامانه سوخت رسانی و تنظیم سوخت
• سامانه سوپاپ ها
• مانیفولد هوا و مانیفولد دود
• سامانه زمان بندی اشتعال
پیستون از نقطه بالایی سیلندر شروع به حرکت رو به پایین می کند، سوپاپ هوا باز می شوند، پیستون پایین می رود و اجازه می دهد با مکشی که ایجاد می کند مخلوط سوخت و هوا سیلندر را پر کند. این مرحله تنفس یک سیلندر درون موتور چهارزمانه درونسوز است. مقدار کمی سوخت احتیاج است تا هوا مخلوط شده در این مرحله وارد موتور گردد.
wiki: موتور بنزینی