مهندسی رایانه یا مهندسی کامپیوتر دانشی است مرکب از مباحث نرم افزاری. این رشته برخلاف مهندسی نرم افزار با طراحی و توسعه و تولید سیستم های رایانه ای در هر دو شاخهٔ سخت افزار و نرم افزار سر و کار دارد.
مهندسی رایانه شاخه ای از مهندسی است که چندین زمینهٔ موردنیاز از علوم رایانه و الکترونیک را برای توسعهٔ سخت افزار و نرم افزار رایانه ادغام می کند. مهندسان رایانه معمولاً علاوه بر مهندسی نرم افزار یا مهندسی الکترونیک رایانه در طراحی نرم افزار و سخت افزار مهارت دارند. مهندسان در طراحی بسیاری از سخت افزارها و نرم افزارهای محاسباتی، شامل طراحی ریزکنترل گرهای فردی، ریزپردازنده ها، رایانه های شخصی و ابررایانه ها و طراحی مدار مهارت دارند. این حوزه مهندسی افزون بر چگونگی کارکرد سیستم های رایانه ای، بر چگونگی کاربردی تر کردن آن نیز تمرکز دارد. [ ۱]
وظایف معمول مهندسان رایانه شامل نوشتن نرم افزار و سیستم عامل برای میکروکنترلرهای جاسازی شده، طراحی تراشه های VLSI، طراحی سنسورهای آنالوگ، طراحی صفحات مدار و طراحی سیستم های عامل رایانه است. مهندسان رایانه نیز برای تحقیقات رباتیک مناسب هستند که به شدت بر استفاده از سیستم های کنترل و نظارت بر سیستم های الکتریکی مانند موتور، ارتباطات، و سنسورهای دیجیتال متکی هستند. [ ۲]
در بسیاری از موسسات، دانشجویان مهندسی رایانه مجاز هستند تا زمینه های تحصیلات عالی را در سال های پایه و پایانی خود انتخاب کنند زیرا گستره وسیع دانش مورد استفاده در طراحی و کاربرد رایانه ها فراتر از دامنه تحصیلات تکمیلی است. سایر موسسات ممکن است نیاز به دانش آموزان مهندسی رایانه به عنوان تمرکز اصلی خود برای تکمیل یک یا دو سال مهندسی عمومی قبل از اعلان داشته باشند. [ ۳] [ ۴] [ ۵] [ ۶]
مهندسی رایانه در سال ۱۹۳۹ آغاز شد، زمانی که جان وینسنت آتناواف و کلیفورد بری از طریق فیزیک، ریاضیات و مهندسی برق الکترونیک شروع به توسعه اولین رایانه دیجیتال جهان کردند. جان وینسنت آتناواف یک استاد فیزیک و ریاضیات دانشگاه ایالتی آیووا و کلیفورد بری یک فارغ التحصیل سابق در زمینه مهندسی برق و فیزیک بود. آن ها با هم، رایانه Atanasoff - Berry را نیز به وجود آوردند که همچنین به عنوان ABC شناخته شده بود که برای تکمیل ۵ سال طول کشید. در حالی که ABC اصلی در دهه ۱۹۴۰ از بین رفته و دور انداخته شد، یک نسخه از ABC در سال ۱۹۹۷ ساخته شد[ ۷]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفمهندسی رایانه شاخه ای از مهندسی است که چندین زمینهٔ موردنیاز از علوم رایانه و الکترونیک را برای توسعهٔ سخت افزار و نرم افزار رایانه ادغام می کند. مهندسان رایانه معمولاً علاوه بر مهندسی نرم افزار یا مهندسی الکترونیک رایانه در طراحی نرم افزار و سخت افزار مهارت دارند. مهندسان در طراحی بسیاری از سخت افزارها و نرم افزارهای محاسباتی، شامل طراحی ریزکنترل گرهای فردی، ریزپردازنده ها، رایانه های شخصی و ابررایانه ها و طراحی مدار مهارت دارند. این حوزه مهندسی افزون بر چگونگی کارکرد سیستم های رایانه ای، بر چگونگی کاربردی تر کردن آن نیز تمرکز دارد. [ ۱]
وظایف معمول مهندسان رایانه شامل نوشتن نرم افزار و سیستم عامل برای میکروکنترلرهای جاسازی شده، طراحی تراشه های VLSI، طراحی سنسورهای آنالوگ، طراحی صفحات مدار و طراحی سیستم های عامل رایانه است. مهندسان رایانه نیز برای تحقیقات رباتیک مناسب هستند که به شدت بر استفاده از سیستم های کنترل و نظارت بر سیستم های الکتریکی مانند موتور، ارتباطات، و سنسورهای دیجیتال متکی هستند. [ ۲]
در بسیاری از موسسات، دانشجویان مهندسی رایانه مجاز هستند تا زمینه های تحصیلات عالی را در سال های پایه و پایانی خود انتخاب کنند زیرا گستره وسیع دانش مورد استفاده در طراحی و کاربرد رایانه ها فراتر از دامنه تحصیلات تکمیلی است. سایر موسسات ممکن است نیاز به دانش آموزان مهندسی رایانه به عنوان تمرکز اصلی خود برای تکمیل یک یا دو سال مهندسی عمومی قبل از اعلان داشته باشند. [ ۳] [ ۴] [ ۵] [ ۶]
مهندسی رایانه در سال ۱۹۳۹ آغاز شد، زمانی که جان وینسنت آتناواف و کلیفورد بری از طریق فیزیک، ریاضیات و مهندسی برق الکترونیک شروع به توسعه اولین رایانه دیجیتال جهان کردند. جان وینسنت آتناواف یک استاد فیزیک و ریاضیات دانشگاه ایالتی آیووا و کلیفورد بری یک فارغ التحصیل سابق در زمینه مهندسی برق و فیزیک بود. آن ها با هم، رایانه Atanasoff - Berry را نیز به وجود آوردند که همچنین به عنوان ABC شناخته شده بود که برای تکمیل ۵ سال طول کشید. در حالی که ABC اصلی در دهه ۱۹۴۰ از بین رفته و دور انداخته شد، یک نسخه از ABC در سال ۱۹۹۷ ساخته شد[ ۷]
wiki: مهندسی کامپیوتر