[ویکی فقه] منشأ دین از دیدگاه اسلامی. منشأ دین از موضوعات مهمّ فلسفه دین و حوزه دین پژوهی است.
علمای دینی بر آن اند که دین پدیده ای است بیرون از وجود انسان و منشأ آن، خداوند و وحی آسمانی است. بنابر جهان بینی اسلامی، برای فهم منشأ دین، سه مقدّمه لازم است:۱. خداوند، انسان را بیهوده نیافریده و هدف او تکامل انسان است.۲. تکامل انسان در دینداری است.۳. خداوند- بنابر قاعده لطف- راه تکامل را بر او پوشیده نمی دارد.از این سه مقدمه برمی آید که خداوند انسان را از دین بهره مند می سازد و به عبارتی دیگر، منشأ دین، خداوند است. او بر اساس حکمت، عدالت و رحمت و از گذر وحی، حقایق دینی را به انسان می رساند تا او را به کمال راستین راه نماید.
علمای دینی بر آن اند که دین پدیده ای است بیرون از وجود انسان و منشأ آن، خداوند و وحی آسمانی است. بنابر جهان بینی اسلامی، برای فهم منشأ دین، سه مقدّمه لازم است:۱. خداوند، انسان را بیهوده نیافریده و هدف او تکامل انسان است.۲. تکامل انسان در دینداری است.۳. خداوند- بنابر قاعده لطف- راه تکامل را بر او پوشیده نمی دارد.از این سه مقدمه برمی آید که خداوند انسان را از دین بهره مند می سازد و به عبارتی دیگر، منشأ دین، خداوند است. او بر اساس حکمت، عدالت و رحمت و از گذر وحی، حقایق دینی را به انسان می رساند تا او را به کمال راستین راه نماید.
[ویکی فقه] منشأ دین از موضوعات مهمّ فلسفه دین و حوزه دین پژوهی است.
علمای دینی بر آن اند که دین پدیده ای است بیرون از وجود انسان و منشأ آن، خداوند و وحی آسمانی است. بنابر جهان بینی اسلامی، برای فهم منشأ دین، سه مقدّمه لازم است:۱. خداوند، انسان را بیهوده نیافریده و هدف او تکامل انسان است.۲. تکامل انسان در دینداری است.۳. خداوند- بنابر قاعده لطف- راه تکامل را بر او پوشیده نمی دارد.از این سه مقدمه برمی آید که خداوند انسان را از دین بهره مند می سازد و به عبارتی دیگر، منشأ دین، خداوند است. او بر اساس حکمت، عدالت و رحمت و از گذر وحی، حقایق دینی را به انسان می رساند تا او را به کمال راستین راه نماید.
علت دینداری انسان
پاسخ به این مسئله را در دو عرصه باید پی جست:====اعتقادی====بنابر آیات قرآنی و روایات اسلامی، علّت دین گرایی انسان، فطرت و خرد او است. ====عملی====انسان در عمل دینی، در پی رضای خداوند است و خوشنودی پروردگار خویش را می جوید. از آموزه های اسلامی برمی آید که عوامل روانی، اقتصادی و اجتماعی علّت اصلی گرایش انسان به دین نیستند؛ بلکه اینها زمینه ساز- یا علل معدّه- به شمار می روند. خداوند، افزون بر هدایت فطری، حسّی و عقلی، برای سعادت انسان هدایت دینی را نیز به خدمت گمارده است. پس دین، از ناحیه الهی برای بشر پدید آمده است.
نقد منشاء دین از دیدگاه های غیر اسلامی
منشأ دین بنابر دیدگاه های دیگر عوامل جامعه شناختی، روان شناختی و اقتصادی دارد و بدین سان می توان چند دیدگاه عمده دیگر را نیز در این باره برشمرد که مهم ترین آنها عبارت اند:
← دیدگاه جامعه شناختی
...
علمای دینی بر آن اند که دین پدیده ای است بیرون از وجود انسان و منشأ آن، خداوند و وحی آسمانی است. بنابر جهان بینی اسلامی، برای فهم منشأ دین، سه مقدّمه لازم است:۱. خداوند، انسان را بیهوده نیافریده و هدف او تکامل انسان است.۲. تکامل انسان در دینداری است.۳. خداوند- بنابر قاعده لطف- راه تکامل را بر او پوشیده نمی دارد.از این سه مقدمه برمی آید که خداوند انسان را از دین بهره مند می سازد و به عبارتی دیگر، منشأ دین، خداوند است. او بر اساس حکمت، عدالت و رحمت و از گذر وحی، حقایق دینی را به انسان می رساند تا او را به کمال راستین راه نماید.
علت دینداری انسان
پاسخ به این مسئله را در دو عرصه باید پی جست:====اعتقادی====بنابر آیات قرآنی و روایات اسلامی، علّت دین گرایی انسان، فطرت و خرد او است. ====عملی====انسان در عمل دینی، در پی رضای خداوند است و خوشنودی پروردگار خویش را می جوید. از آموزه های اسلامی برمی آید که عوامل روانی، اقتصادی و اجتماعی علّت اصلی گرایش انسان به دین نیستند؛ بلکه اینها زمینه ساز- یا علل معدّه- به شمار می روند. خداوند، افزون بر هدایت فطری، حسّی و عقلی، برای سعادت انسان هدایت دینی را نیز به خدمت گمارده است. پس دین، از ناحیه الهی برای بشر پدید آمده است.
نقد منشاء دین از دیدگاه های غیر اسلامی
منشأ دین بنابر دیدگاه های دیگر عوامل جامعه شناختی، روان شناختی و اقتصادی دارد و بدین سان می توان چند دیدگاه عمده دیگر را نیز در این باره برشمرد که مهم ترین آنها عبارت اند:
← دیدگاه جامعه شناختی
...
wikifeqh: منشأ_دین_از_دیدگاه_اسلامی