[ویکی فقه] از جمله اشکالاتی که سلفیه (وهابیت) به سایر فرق اسلامی می گیرند آن است که نشستن کنار قبور حرام و بدعت است.
رئیس آمرین به معروف در مدینه، به یکی از دانشمندان شیعه شدیداً اعتراض کرد و گفت: شما چرا در کنار قبر ها می نشینید، با اینکه چنین کاری حرام است.
جلوس در حجر اسماعیل
دانشمند شیعی: اگر نشستن در کنار قبر ها حرام باشد، باید بگوییم که نشستن در مسجدالحرام، در کنار «حجر اسماعیل» که عده ای از پیامبران و حضرت اسماعیل (علیه السّلام) و هاجر در آنجا دفن هستند، حرام باشد، با اینکه هیچ کس چنین فتوایی نداده است.
عدم نهی پیامبر
وانگهی احادیث متعددی داریم که نشستن در کنار قبر ها اشکال ندارد؛ از جمله در کتاب صحیح بخاری که به عقیده شما همانند قرآن معتبر است، از امام علی (علیه السّلام) روایت شده است که فرمود:ما در بقیع بودیم، پیامبر (صلّی الله علیه و آله) نزد ما آمد و نشست و ما هم در اطراف او نشستیم، آن بزرگوار اشاره به قبر کرده و فرمود: «هر انسانی دارای یکی از دو مکان است، یا یک مکان در بهشت و یا یک مکان در دورخ». بر اساس این روایت، پیامبر (صلّی الله علیه و آله) در کنار قبر ها در قبرستان بقیع نشست و آن ها را که در آنجا نشسته بودند، نهی نکرد.
رئیس آمرین به معروف در مدینه، به یکی از دانشمندان شیعه شدیداً اعتراض کرد و گفت: شما چرا در کنار قبر ها می نشینید، با اینکه چنین کاری حرام است.
جلوس در حجر اسماعیل
دانشمند شیعی: اگر نشستن در کنار قبر ها حرام باشد، باید بگوییم که نشستن در مسجدالحرام، در کنار «حجر اسماعیل» که عده ای از پیامبران و حضرت اسماعیل (علیه السّلام) و هاجر در آنجا دفن هستند، حرام باشد، با اینکه هیچ کس چنین فتوایی نداده است.
عدم نهی پیامبر
وانگهی احادیث متعددی داریم که نشستن در کنار قبر ها اشکال ندارد؛ از جمله در کتاب صحیح بخاری که به عقیده شما همانند قرآن معتبر است، از امام علی (علیه السّلام) روایت شده است که فرمود:ما در بقیع بودیم، پیامبر (صلّی الله علیه و آله) نزد ما آمد و نشست و ما هم در اطراف او نشستیم، آن بزرگوار اشاره به قبر کرده و فرمود: «هر انسانی دارای یکی از دو مکان است، یا یک مکان در بهشت و یا یک مکان در دورخ». بر اساس این روایت، پیامبر (صلّی الله علیه و آله) در کنار قبر ها در قبرستان بقیع نشست و آن ها را که در آنجا نشسته بودند، نهی نکرد.
wikifeqh: نشستن_در_کنار_قبور