[ویکی فقه] روایات زیادی از فریقین دلالت دارد که مراد از اهل بیت (علیهم السّلام) در آیه تطهیر، پنج تن «آل عبا» هستند و این مطلب حتی از عایشه و ام سلمه و سایر زنان پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) نقل شده است.
دکتر محمد تیجانی می گوید: در مدینه به مسجد النبی مشرّف شدم. در آن جا دیدم یکی از خطباء در میان عده ای از نمازگزاران نشسته، درس می دهد، در مجلس درس او شرکت نمودم. او برخی از آیات قرآن را تفسیر می کرد؛ از گفتار حاضران فهمیدم که او قاضی مدینه است، هنگامی که درس او به پایان رسید، برخاست و به راه افتاد. وقتی که خواست از مسجد خارج شود، جلو رفتم و او را متوقف کردم و پرسیدم: «استاد! لطفاً بفرمایید منظور از «اهل البیت» در این آیه کیست؟ «انّما یرید اللّه لیذهب عنکم الرّجس اهل البیت و یطهّرکم تطهیرا؛ خداوند می خواهد که پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور سازد و شما را کاملاً پاک سازد».قاضی بی درنگ پاسخ داد: «مقصود، زنان پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) است، چنان که آغاز همین آیه، خطاب به زن های پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) می باشد که می فرماید: «و قرن فی بیوتکنّ و لا تبرّجن تبرّج الجاهلیّة الاولی؛ ای همسران پیامبر! در خانه های خود بمانید و همچون زمان جاهلیت نخستین (در میان مردم) آشکار نشوید و...».گفتم: علمای شیعه می گویند: مقصود از آیه، علی (علیه السّلام) و فاطمه (سلام الله علیها) و حسن و حسین (علیهما السّلام) است.
← استدلال به ظاهر آیه
مؤلف گوید: برای تکمیل بحث می گوییم: اولاً معلوم است آیات قرآن پشت سرهم و به شکل قرآنهای مکتوب کنونی نازل نشده بلکه به مناسبت های مختلف، آیات مختلف نازل می شد و لذا ما دلیلی نداریم که آیه «تطهیر» همراه با آیات قبل و بعدش نازل شده باشد بلکه از روایات استفاده می شود که این قسمت از آیه، به طور جداگانه نازل شده و سپس در عصر پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) در کنار این آیات قرار گرفته است. به علاوه، روایات زیادی از فریقین دلالت دارد که مراد از اهل بیت (علیهم السّلام) در آیه مورد بحث، پنج تن «آل عبا» هستند و این مطلب حتی از عایشه و ام سلمه و سایر زنان پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) نقل شده است.
دکتر محمد تیجانی می گوید: در مدینه به مسجد النبی مشرّف شدم. در آن جا دیدم یکی از خطباء در میان عده ای از نمازگزاران نشسته، درس می دهد، در مجلس درس او شرکت نمودم. او برخی از آیات قرآن را تفسیر می کرد؛ از گفتار حاضران فهمیدم که او قاضی مدینه است، هنگامی که درس او به پایان رسید، برخاست و به راه افتاد. وقتی که خواست از مسجد خارج شود، جلو رفتم و او را متوقف کردم و پرسیدم: «استاد! لطفاً بفرمایید منظور از «اهل البیت» در این آیه کیست؟ «انّما یرید اللّه لیذهب عنکم الرّجس اهل البیت و یطهّرکم تطهیرا؛ خداوند می خواهد که پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور سازد و شما را کاملاً پاک سازد».قاضی بی درنگ پاسخ داد: «مقصود، زنان پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) است، چنان که آغاز همین آیه، خطاب به زن های پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) می باشد که می فرماید: «و قرن فی بیوتکنّ و لا تبرّجن تبرّج الجاهلیّة الاولی؛ ای همسران پیامبر! در خانه های خود بمانید و همچون زمان جاهلیت نخستین (در میان مردم) آشکار نشوید و...».گفتم: علمای شیعه می گویند: مقصود از آیه، علی (علیه السّلام) و فاطمه (سلام الله علیها) و حسن و حسین (علیهما السّلام) است.
← استدلال به ظاهر آیه
مؤلف گوید: برای تکمیل بحث می گوییم: اولاً معلوم است آیات قرآن پشت سرهم و به شکل قرآنهای مکتوب کنونی نازل نشده بلکه به مناسبت های مختلف، آیات مختلف نازل می شد و لذا ما دلیلی نداریم که آیه «تطهیر» همراه با آیات قبل و بعدش نازل شده باشد بلکه از روایات استفاده می شود که این قسمت از آیه، به طور جداگانه نازل شده و سپس در عصر پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) در کنار این آیات قرار گرفته است. به علاوه، روایات زیادی از فریقین دلالت دارد که مراد از اهل بیت (علیهم السّلام) در آیه مورد بحث، پنج تن «آل عبا» هستند و این مطلب حتی از عایشه و ام سلمه و سایر زنان پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) نقل شده است.
wikifeqh: مناظره_درباره_مصادیق_اهل_بیت