[ویکی فقه] وهابیون از زیارت خواندن با صدای بلند کنار قبر پیامبر (صلّی اللّه علیه وآله )، با وجود آنکه دلایلی بر جوازش وجود دارد، نهی کرده و از آن جلوگیری می کنند.
یکی از علمای شیعه می گفت: من با گروهی حدود پنجاه نفر، در مدینه به مسجدالنّبی (صلّی اللّه علیه وآله ) رفتیم در آنجا کنار مرقد شریف رسول خدا (صلّی اللّه علیه وآله ) به خواندن زیارت نامه، مشغول شدیم.مدیر حرم به نام «شیخ عبدالله بن صالح» نزد من آمد و به صورت اعتراض گفت: «صدای خود را در کنار مرقد شریف پیامبر (صلّی اللّه علیه وآله ) بلند نکنید».گفتم: چه مانعی دارد، مگر اشکال دارد؟
دلیل منع زیارت با صدای بلند
مدیر: خداوند در قرآن (آیه ۲ حجرات) می فرماید:«یا اَیُّ ها الَّذینَ آمَنُوا لاتَرْفَعوُا اَصْواتَکُم فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیّ وَ لاتَجْهَروُا لَهُ بِالْقَوْلِ کَجَهْرِ بَعْضِکُمْ لِبَعْضٍ اَنْ تَحْبَطَ اَعْمالُکُمُ وَاَنْتُمْ لاتَشْعُروُنَ؛ ای کسانی که ایمان آورده اید، صدای خود را فرا تر از صدای پیامبر (صلّی اللّه علیه وآله ) نکنید، و در برابر او، بلند سخن مگویید (و داد و فریاد نکنید) آن گونه که بعضی از شما در برابر بعضی می کنند، تا مبادا اعمال شما پوچ و نابود گردد، در حالی که نمی دانید».
دلیل جواز زیارت با صدای بلند
گفتم: جعفر بن محمّد (امام صادق (علیه السّلام)) در همین مکان دارای چهار هزار شاگرد بود، و هنگام تدریس، صدای خود را به سمع شاگردانش می رسانید، آیا او کار حرامی انجام می داد؟ابوبکر و عمر در همین مسجد، با صدای بلند، خطبه می خواندند و تکبیر گو ها تکبیر می گفتند، آیا کار حرامی انجام می دادند؟ و هم اکنون خطیب شما، با صدای بلند خطبه می خواند، و مکبّر ها با صدای بلند تکبیر می گویند، آیا برخلاف قرآن رفتار می کنند؟ زیرا قرآن فرموده: ای مؤمنان! «لا تَرْفَعُوا اَصْواتَکم...: صدای خود را فرا تر از صدای پیامبر (صلّی اللّه علیه وآله ) نکنید».
معنای لا ترفعو اصواتکم
...
یکی از علمای شیعه می گفت: من با گروهی حدود پنجاه نفر، در مدینه به مسجدالنّبی (صلّی اللّه علیه وآله ) رفتیم در آنجا کنار مرقد شریف رسول خدا (صلّی اللّه علیه وآله ) به خواندن زیارت نامه، مشغول شدیم.مدیر حرم به نام «شیخ عبدالله بن صالح» نزد من آمد و به صورت اعتراض گفت: «صدای خود را در کنار مرقد شریف پیامبر (صلّی اللّه علیه وآله ) بلند نکنید».گفتم: چه مانعی دارد، مگر اشکال دارد؟
دلیل منع زیارت با صدای بلند
مدیر: خداوند در قرآن (آیه ۲ حجرات) می فرماید:«یا اَیُّ ها الَّذینَ آمَنُوا لاتَرْفَعوُا اَصْواتَکُم فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیّ وَ لاتَجْهَروُا لَهُ بِالْقَوْلِ کَجَهْرِ بَعْضِکُمْ لِبَعْضٍ اَنْ تَحْبَطَ اَعْمالُکُمُ وَاَنْتُمْ لاتَشْعُروُنَ؛ ای کسانی که ایمان آورده اید، صدای خود را فرا تر از صدای پیامبر (صلّی اللّه علیه وآله ) نکنید، و در برابر او، بلند سخن مگویید (و داد و فریاد نکنید) آن گونه که بعضی از شما در برابر بعضی می کنند، تا مبادا اعمال شما پوچ و نابود گردد، در حالی که نمی دانید».
دلیل جواز زیارت با صدای بلند
گفتم: جعفر بن محمّد (امام صادق (علیه السّلام)) در همین مکان دارای چهار هزار شاگرد بود، و هنگام تدریس، صدای خود را به سمع شاگردانش می رسانید، آیا او کار حرامی انجام می داد؟ابوبکر و عمر در همین مسجد، با صدای بلند، خطبه می خواندند و تکبیر گو ها تکبیر می گفتند، آیا کار حرامی انجام می دادند؟ و هم اکنون خطیب شما، با صدای بلند خطبه می خواند، و مکبّر ها با صدای بلند تکبیر می گویند، آیا برخلاف قرآن رفتار می کنند؟ زیرا قرآن فرموده: ای مؤمنان! «لا تَرْفَعُوا اَصْواتَکم...: صدای خود را فرا تر از صدای پیامبر (صلّی اللّه علیه وآله ) نکنید».
معنای لا ترفعو اصواتکم
...
wikifeqh: مناظره_درباره_زیارت_با_صدای_بلند