[ویکی فقه] مناظره درباره حرمت شراب در قرآن. مهدی عباسی وارد مدینه شد با امام کاظم (علیه السّلام) ملاقات کرد و درباره ی حرمت شراب در قرآن و نهی آن مناظره کردند.
در یکی از سالها مهدی عباسی وارد مدینه شد و پس از زیارت قبر پیامبر (صلّی الله علیه وآله) با امام کاظم (علیه السّلام) ملاقات کرد و برای آن که به گمان خود از نظر علمی آن حضرت را آزمایش کند! بحث «خَمر» (شراب) در قرآن را پیش کشید و پرسید: «آیا شراب در قرآن مجید تحریم شده است؟» آن گاه اضافه کرد: «مردم اغلب می دانند که در قرآن از خوردن شراب نهی شده، ولی نمی دانند که معنای این نهی، حرام بودن آن است!»امام (علیه السّلام) فرمود: «بلی. این حرمت شراب در قرآن مجید صراحتاً بیان شده است.»در کجای قرآن؟آنجا که خداوند متعال خطاب به پیامبر (صلّی الله علیه وآله) می فرماید: «قُلْ اِنَّما حَرَّمَ رَبِّیَ الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ وَ الْاِثْمَ وَ الْبَغْیَ بِغَیْرِ الْحَقِّ؛ بگو پروردگار من، تنها کارهای زشت، چه آشکار و چه پنهان و نیز «اثم» (گناه) و ستم به ناحق را حرام نموده است.»آنگاه امام (علیه السّلام) پس از بیان چند موضوع دیگر که در این آیه تحریم شده، فرمود: «مقصود از کلمه «اثم» در این آیه که خداوند آن را تحریم کرده، همان شراب است، زیرا خداوند در آیه دیگری می فرماید: «یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ قُلْ فِیهِما اِثْمٌ کَبِیرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ اِثْمُهُما اَکْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما؛ از تو در مورد شراب و قمار می پرسند، بگو در آن «اثم کبیر» (گناهی بزرگ) و سودهایی برای مردم است و گناهش از سودش بیشتر است.»و «اثم» که در سوره اعراف صریحاً حرام معرفی شده در سوره بقره در مورد شراب و قمار به کار رفته است، بنابراین شراب صریحاً در قرآن مجید حرام معرّفی شده است.مهدی، سخت تحت تاثیر استدلال امام (علیه السّلام) قرار گرفت و بی اختیار رو به «علی بن یقطین» (علی بن یقطین از اصحاب امام کاظم (علیه السّلام) بود که موفق شده بود اعتماد دستگاه حکومت عباسی را به خود جلب کند و بر اساس دستورات امام (علیه السّلام) از این طریق در خدمت به شیعیان بکوشد.) کرد و گفت: «به خدا قسم این فتوا، فتوای هاشمی است!»علی بن یقطین گفت: «شکر خدا را که این علم را در شما خاندان پیامبر (صلّی الله علیه و آله) قرار داده است.» (گویا مقصود وی این بود که به حکم قرابتی که میان بنی عباس و بنی هاشم هست، علم و دانش امام کاظم (علیه السّلام) برای مهدی نیز موجب افتخار است.)
نتیجه مناظره
مهدی از این پاسخ ناراحت شد و در حالی که خشم خود را به سختی فرو می خورد گفت: «راست می گوئی ای رافضی!» (علی بن یقطین از مذهب خود تقیه می کرد و مهدی عباسی با این جمله به او فهماند من به مذهب واقعی تو یعنی تشیع پی بردم.)
در یکی از سالها مهدی عباسی وارد مدینه شد و پس از زیارت قبر پیامبر (صلّی الله علیه وآله) با امام کاظم (علیه السّلام) ملاقات کرد و برای آن که به گمان خود از نظر علمی آن حضرت را آزمایش کند! بحث «خَمر» (شراب) در قرآن را پیش کشید و پرسید: «آیا شراب در قرآن مجید تحریم شده است؟» آن گاه اضافه کرد: «مردم اغلب می دانند که در قرآن از خوردن شراب نهی شده، ولی نمی دانند که معنای این نهی، حرام بودن آن است!»امام (علیه السّلام) فرمود: «بلی. این حرمت شراب در قرآن مجید صراحتاً بیان شده است.»در کجای قرآن؟آنجا که خداوند متعال خطاب به پیامبر (صلّی الله علیه وآله) می فرماید: «قُلْ اِنَّما حَرَّمَ رَبِّیَ الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ وَ الْاِثْمَ وَ الْبَغْیَ بِغَیْرِ الْحَقِّ؛ بگو پروردگار من، تنها کارهای زشت، چه آشکار و چه پنهان و نیز «اثم» (گناه) و ستم به ناحق را حرام نموده است.»آنگاه امام (علیه السّلام) پس از بیان چند موضوع دیگر که در این آیه تحریم شده، فرمود: «مقصود از کلمه «اثم» در این آیه که خداوند آن را تحریم کرده، همان شراب است، زیرا خداوند در آیه دیگری می فرماید: «یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ قُلْ فِیهِما اِثْمٌ کَبِیرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ اِثْمُهُما اَکْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما؛ از تو در مورد شراب و قمار می پرسند، بگو در آن «اثم کبیر» (گناهی بزرگ) و سودهایی برای مردم است و گناهش از سودش بیشتر است.»و «اثم» که در سوره اعراف صریحاً حرام معرفی شده در سوره بقره در مورد شراب و قمار به کار رفته است، بنابراین شراب صریحاً در قرآن مجید حرام معرّفی شده است.مهدی، سخت تحت تاثیر استدلال امام (علیه السّلام) قرار گرفت و بی اختیار رو به «علی بن یقطین» (علی بن یقطین از اصحاب امام کاظم (علیه السّلام) بود که موفق شده بود اعتماد دستگاه حکومت عباسی را به خود جلب کند و بر اساس دستورات امام (علیه السّلام) از این طریق در خدمت به شیعیان بکوشد.) کرد و گفت: «به خدا قسم این فتوا، فتوای هاشمی است!»علی بن یقطین گفت: «شکر خدا را که این علم را در شما خاندان پیامبر (صلّی الله علیه و آله) قرار داده است.» (گویا مقصود وی این بود که به حکم قرابتی که میان بنی عباس و بنی هاشم هست، علم و دانش امام کاظم (علیه السّلام) برای مهدی نیز موجب افتخار است.)
نتیجه مناظره
مهدی از این پاسخ ناراحت شد و در حالی که خشم خود را به سختی فرو می خورد گفت: «راست می گوئی ای رافضی!» (علی بن یقطین از مذهب خود تقیه می کرد و مهدی عباسی با این جمله به او فهماند من به مذهب واقعی تو یعنی تشیع پی بردم.)
wikifeqh: مناظره_درباره_حرمت_شراب_در_قرآن