[ویکی فقه] مطابق حدیث منزلت به دلالت التزامی فهمیده می شود، اگر پیامبری بعد از پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) بود او حتماً علی (علیه السّلام) بود، و حدیثی که اهل تسنن در مورد پیغمبری عمر بعد از پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم)، نقل می کنند، جعل شده و دروغ محض است.
یکی از مراجع تقلید (مرحوم آیت اللّه العظمی سیّد عبدالله شیرازی «ره») می فرمود: در مکه معظّمه بودم به کتاب فروشی ای که در نزدیک باب السلام بود، برای خریداری قرآن رفتم، در آن جا با یکی از دانشمندان با هوش اهل تسنن، ملاقات کردم، او مرا شناخت (که از علمای شیعه هستم)، احترام شایانی از من نمود، و سپس سؤالاتی از من نمود، نخستین سؤال خود را چنین شروع کرد: شما درباره این حدیث چه می گوئید که پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) فرموده است: «لو کان نبیّ غیری لکان عمر؛ اگر بعد از من پیامبری وجود داشت، او عمر بن خطاب بود!! »؟گفتم: هرگز پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) چنین حدیثی را نفرموده است، و این حدیث، جعل شده و دروغ محض است.گفت: به چه دلیل؟
حدیث منزلت
گفتم: شما درباره «حدیث منزلت» چه می گوئید؟ آیا این حدیث بین ما و شما از احادیث قطعی است یا نه؟ که پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) به علی (علیه السّلام) فرمود: «یا علیّ انت منّی بمنزلة هارون من موسی الاّ انه لا نبیّ بعدی؛ ای علی! نسبت تو به من همانند نسبت هارون به موسی (علیه السّلام) است، جز این که بعد از من پیامبری نخواهد بود».گفت: آری صحّت این حدیث به نظر ما مسلّم و قطعی است.گفتم: از این حدیث (به دلالت التزامی) فهمیده می شود، اگر پیامبری بعد از پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) بود او حتماً علی (علیه السّلام) بود، روی این اساس مطابق این حدیث که مورد قبول شما است، حدیثی که اکنون نقل کردی (اگر بعد از من پیامبری بود، او عمر بود) بی اساس و دروغ محض است.او در برابر این پاسخ فرو ماند، و در حالی که حیرت زده شده بود، سکوت نمود.
یکی از مراجع تقلید (مرحوم آیت اللّه العظمی سیّد عبدالله شیرازی «ره») می فرمود: در مکه معظّمه بودم به کتاب فروشی ای که در نزدیک باب السلام بود، برای خریداری قرآن رفتم، در آن جا با یکی از دانشمندان با هوش اهل تسنن، ملاقات کردم، او مرا شناخت (که از علمای شیعه هستم)، احترام شایانی از من نمود، و سپس سؤالاتی از من نمود، نخستین سؤال خود را چنین شروع کرد: شما درباره این حدیث چه می گوئید که پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) فرموده است: «لو کان نبیّ غیری لکان عمر؛ اگر بعد از من پیامبری وجود داشت، او عمر بن خطاب بود!! »؟گفتم: هرگز پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) چنین حدیثی را نفرموده است، و این حدیث، جعل شده و دروغ محض است.گفت: به چه دلیل؟
حدیث منزلت
گفتم: شما درباره «حدیث منزلت» چه می گوئید؟ آیا این حدیث بین ما و شما از احادیث قطعی است یا نه؟ که پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) به علی (علیه السّلام) فرمود: «یا علیّ انت منّی بمنزلة هارون من موسی الاّ انه لا نبیّ بعدی؛ ای علی! نسبت تو به من همانند نسبت هارون به موسی (علیه السّلام) است، جز این که بعد از من پیامبری نخواهد بود».گفت: آری صحّت این حدیث به نظر ما مسلّم و قطعی است.گفتم: از این حدیث (به دلالت التزامی) فهمیده می شود، اگر پیامبری بعد از پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) بود او حتماً علی (علیه السّلام) بود، روی این اساس مطابق این حدیث که مورد قبول شما است، حدیثی که اکنون نقل کردی (اگر بعد از من پیامبری بود، او عمر بود) بی اساس و دروغ محض است.او در برابر این پاسخ فرو ماند، و در حالی که حیرت زده شده بود، سکوت نمود.
wikifeqh: مناظره_درباره_حدیث_ساختگی_برای_عمر