[ویکی فقه] به گفته خلیفه دوم اهل تسنن، دو متعه بود که در زمان رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) حلال و روا بود ولی من از آن دو نهی می کنم و مرتکبین آن دو را مجازات می کنم. خود این سخن، صرف نظر از دلائل قرآنی و روائی فراوان، بیانگر جواز متعه است. زیرا خود عمر اعتراف می کند که متعه در عصر پیغمبر (صلی الله علیه وآله وسلم)حلال بود.
در مکه معظمه بودم به کتابفروشی ای که در نزدیکی باب السلام بود، برای خریداری قرآن رفتم. در آن جا با یکی از دانشمندان باهوش اهل تسنن، ملاقات کردم. او چون دانست که من از علمای شیعه هستم، احترام شایانی از من نمود و پس سوالاتی از من پرسید. نخستین سؤال او این بود: شما شیعیان درباره این حدیث چه می گویید که پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود: «لو کان نبیّ غیری لکان عمر؛ اگر بعد از من پیامبری وجود داشت، او عمر بن خطّاب بود!! »؟گفتم: هرگز پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) چنین حدیثی را نفرموده است و این حدیث، جعل و دروغ محض است.ـ به چه دلیل؟
حدیث منزلت
ـ شما سنی ها در مورد «حدیث منزلت» چه می گویید؟ آیا این حدیث بین ما و شما از احادیث قطعیه و صحیحه است یا نه؟ که پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) به علی (علیه السّلام) فرمود: «یا علیّ انت منّی بمنزلة هارون من موسی الاّ انه لا نبیّ بعدی؛ ای علی! نسبت تو به من همانند نسبت هارون به موسی (علیه السّلام) است، جز این که بعد از من پیامبری نخواهد بود».ـ آری صحّت این حدیث در نظر ما مسلّم و قطعی است.ـ از این حدیث فهمیده می شود که اگر پیامبری بعد از پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) می آمد، او حتما علی (علیه السّلام) می بود و دروغ بودن حدیث شما از این جا معلوم می شود.او در برابر این پاسخ فروماند و سکوت نمود.
جواز ازدواج موقت
دانشمند سنی سؤالی دیگر مطرح کرد و گفت:ـ آیا این مطلب درست که شیعیان متعه (ازدواج موقت) را روا می دانند؟ـ آری.ـ به چه دلیل؟ـ به دلیل فرمایش عمر بن خطاب.ـ عجیب است. عمر قائل به حرمت متعه بود چگونه چنین ادعایی می کنید.
← جواز متعه از زبان عمر
...
در مکه معظمه بودم به کتابفروشی ای که در نزدیکی باب السلام بود، برای خریداری قرآن رفتم. در آن جا با یکی از دانشمندان باهوش اهل تسنن، ملاقات کردم. او چون دانست که من از علمای شیعه هستم، احترام شایانی از من نمود و پس سوالاتی از من پرسید. نخستین سؤال او این بود: شما شیعیان درباره این حدیث چه می گویید که پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود: «لو کان نبیّ غیری لکان عمر؛ اگر بعد از من پیامبری وجود داشت، او عمر بن خطّاب بود!! »؟گفتم: هرگز پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) چنین حدیثی را نفرموده است و این حدیث، جعل و دروغ محض است.ـ به چه دلیل؟
حدیث منزلت
ـ شما سنی ها در مورد «حدیث منزلت» چه می گویید؟ آیا این حدیث بین ما و شما از احادیث قطعیه و صحیحه است یا نه؟ که پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) به علی (علیه السّلام) فرمود: «یا علیّ انت منّی بمنزلة هارون من موسی الاّ انه لا نبیّ بعدی؛ ای علی! نسبت تو به من همانند نسبت هارون به موسی (علیه السّلام) است، جز این که بعد از من پیامبری نخواهد بود».ـ آری صحّت این حدیث در نظر ما مسلّم و قطعی است.ـ از این حدیث فهمیده می شود که اگر پیامبری بعد از پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) می آمد، او حتما علی (علیه السّلام) می بود و دروغ بودن حدیث شما از این جا معلوم می شود.او در برابر این پاسخ فروماند و سکوت نمود.
جواز ازدواج موقت
دانشمند سنی سؤالی دیگر مطرح کرد و گفت:ـ آیا این مطلب درست که شیعیان متعه (ازدواج موقت) را روا می دانند؟ـ آری.ـ به چه دلیل؟ـ به دلیل فرمایش عمر بن خطاب.ـ عجیب است. عمر قائل به حرمت متعه بود چگونه چنین ادعایی می کنید.
← جواز متعه از زبان عمر
...
wikifeqh: مناظره_درباره_جواز_متعه