[ویکی فقه] در کتاب های معتبر اهل سنت آمده که عمر بن خطّاب، در بعضی از احکامی که در عصر رسول خدا (صلّی اللّه علیه وآله) از احکام قطعی اسلام بود، تصرّف کرد و آن ها را تغییر داد. به این تغییرات که وی انجام داده، اجتهادات عمر در مقابل نص می گویند.
اجتهاد صحیح عبارت از آن است که صحّت دلیل حکم موضوعی، از نظر دلالت، روشن نیست، مجتهد با توجّه به قواعد اجتهاد، حکم آن موضوع را استنباط می نماید، چنین اجتهادی، از مجتهد جامع شرائط، برای مقلّدینش حجّت خواهد بود.
اجتهاد در مقابل نص
از نظر اسلام آن چه که از آیات قرآن و گفتار پیامبر (صلّی اللّه علیه وآله) صریح و روشن است، همان را باید پیروی کرد، و اگر در برابر آن، توجیهاتی کنیم و آن را «اجتهاد» بنامیم، که «اجتهاد در برابر نصّ» است، و چنین اجتهادی قطعاً باطل است، و چنین اجتهادی، همان «بدعت» است که سر از کفر و گمراهی در می آورد.اینک با توجّه به این اشاره، به مناظره زیر توجه کنید:ملکشاه سلجوقی، مجلسی تشکیل داده بود، خودش و وزیرش «خواجه نظام الملک» در آن مجلس حاضر بودند، بین یک نفر از علمای برجسته اهل تسنّن به نام «عبّاسی» با یکی از علمای برجسته شیعه به نام «علوی» در حضور علمای دیگر، این مناظره، رخ داد:علوی: در کتاب های معتبر شما آمده که عمر بن خطّاب، در بعضی از احکامی که در عصر رسول خدا (صلّی اللّه علیه وآله) از احکام قطعی اسلام بود، تصرّف کرد و آن ها را تغییر داد.عبّاسی: کدام احکام را تغییر داد.علوی: به عنوان مثال:
← نماز تراویح
۱. ↑ بخاری، محمد بن اسماعیل، صحیح بخاری، ج۲، ص۲۵۱. ۲. ↑ ابن اثیر، عزالدین علی، الکامل، ج۲، ص۳۱. ۳. ↑ زرقانی، محمد، شرح الزرقانی علی الموطا، ج۱، ص۲۸۲.
...
اجتهاد صحیح عبارت از آن است که صحّت دلیل حکم موضوعی، از نظر دلالت، روشن نیست، مجتهد با توجّه به قواعد اجتهاد، حکم آن موضوع را استنباط می نماید، چنین اجتهادی، از مجتهد جامع شرائط، برای مقلّدینش حجّت خواهد بود.
اجتهاد در مقابل نص
از نظر اسلام آن چه که از آیات قرآن و گفتار پیامبر (صلّی اللّه علیه وآله) صریح و روشن است، همان را باید پیروی کرد، و اگر در برابر آن، توجیهاتی کنیم و آن را «اجتهاد» بنامیم، که «اجتهاد در برابر نصّ» است، و چنین اجتهادی قطعاً باطل است، و چنین اجتهادی، همان «بدعت» است که سر از کفر و گمراهی در می آورد.اینک با توجّه به این اشاره، به مناظره زیر توجه کنید:ملکشاه سلجوقی، مجلسی تشکیل داده بود، خودش و وزیرش «خواجه نظام الملک» در آن مجلس حاضر بودند، بین یک نفر از علمای برجسته اهل تسنّن به نام «عبّاسی» با یکی از علمای برجسته شیعه به نام «علوی» در حضور علمای دیگر، این مناظره، رخ داد:علوی: در کتاب های معتبر شما آمده که عمر بن خطّاب، در بعضی از احکامی که در عصر رسول خدا (صلّی اللّه علیه وآله) از احکام قطعی اسلام بود، تصرّف کرد و آن ها را تغییر داد.عبّاسی: کدام احکام را تغییر داد.علوی: به عنوان مثال:
← نماز تراویح
۱. ↑ بخاری، محمد بن اسماعیل، صحیح بخاری، ج۲، ص۲۵۱. ۲. ↑ ابن اثیر، عزالدین علی، الکامل، ج۲، ص۳۱. ۳. ↑ زرقانی، محمد، شرح الزرقانی علی الموطا، ج۱، ص۲۸۲.
...
wikifeqh: مناظره_درباره_اجتهاد_در_مقابل_نص_عمر