[ویکی فقه] مناط حجیت امارات به ملاک شرعی اعتبار امارات اطلاق می شود.
مراد از مناط حجیت امارات، همان میزان و پشتوانه حجیت امارات است.
حکم اولی مکلفین
از نظر اسلام حکم اولی هر مکلفی آن است که به وظایف و تکالیفی که متوجه او است، یقین پیدا کند، و حق ندارد به گمان اعتماد نماید.آیاتی از قرآن ، پیروی از ظن بما هو ظن صرف نظر از وجود دلیل قاطع بر اعتبار آن را ممنوع دانسته است: «ان الظن لا یغنی من الحق شیئا». بنا براین، اصل اولی، حرمت عمل به ظن است، اما برخی از ظن ها از این قاعده مستثنا می باشد و آن ظن هایی است که دلیل قاطع بر اعتبار آنها اقامه شده است، مانند: ظن حاصل از خبر واحد ثقه. پس مناط حجیت امارات، علم است؛ یعنی هر اماره ظنی ای که دلیل قطعی بر حجیت آن اقامه شده باشد، حجت است، و امارات هر چند خود علم آور نمی باشد، اما علمی است؛ یعنی منسوب به علم می باشد، و این مناط حجیت آنها است.
مراد از مناط حجیت امارات، همان میزان و پشتوانه حجیت امارات است.
حکم اولی مکلفین
از نظر اسلام حکم اولی هر مکلفی آن است که به وظایف و تکالیفی که متوجه او است، یقین پیدا کند، و حق ندارد به گمان اعتماد نماید.آیاتی از قرآن ، پیروی از ظن بما هو ظن صرف نظر از وجود دلیل قاطع بر اعتبار آن را ممنوع دانسته است: «ان الظن لا یغنی من الحق شیئا». بنا براین، اصل اولی، حرمت عمل به ظن است، اما برخی از ظن ها از این قاعده مستثنا می باشد و آن ظن هایی است که دلیل قاطع بر اعتبار آنها اقامه شده است، مانند: ظن حاصل از خبر واحد ثقه. پس مناط حجیت امارات، علم است؛ یعنی هر اماره ظنی ای که دلیل قطعی بر حجیت آن اقامه شده باشد، حجت است، و امارات هر چند خود علم آور نمی باشد، اما علمی است؛ یعنی منسوب به علم می باشد، و این مناط حجیت آنها است.
wikifeqh: مناط_حجیت_امارات