[ویکی نور] من هدی القرآن. من هدی القرآن، اثر سید محمدتقی مدرسی، فرزند سید محمدکاظم حسینی خراسانی مدرس حائری، از اندیشمندان و محققان و نویسندگان شیعه عصر حاضر است.
این کتاب به زبان عربی، دارای 18 مجلد و تفسیری کامل و شامل همه آیات قرآن است که به روش تحلیلی و تربیتی تألیف یافته، در آن به مسائل اجتماعی تأکید شده و مفسر به نیازها و پرسش های جدید عصر توجه داشته و به گونه ای به مناسبت تفسیر آیات، مطرح ساخته است.
مؤلف در مقدمه خود می گوید: «در این تفسیر بر تفکر و تدبر مستقیم در آیات، تکیه ورزیدیم؛ یعنی همان روش دریافت و فهم مستقیم از آیات و بازگشت به خود قرآن، طبق روشی که پیامبر(ص) و ائمه(ع) به ما آموزش داده اند که همان تفسیر قرآن به وسیله خود قرآن می باشد. تفسیر من، الهاماتی است که از این تدبر دریافت داشته ام و در آن کوشش خواهم کرد که واقعیت های خارجی را به آیات قرآن ارتباط دهم، که هدف از تفسیر قرآن همین است؛ زیرا قرآن همچون خورشید فروزنده ای است که هر روز با تابش تازه بر جهانی نو، نورافشانی می کند».
در ادامه، مفسر محترم می نویسد: «مدعی آن نیستم که در اینجا معانی سخن خدا را به صورت کامل بیان خواهم کرد، بلکه در آن می کوشم که تنها بینش ها و بصیرت هایی را که شخصا در ضمن تدبر در قرآن بدانها دست یافته ام، بر روی کاغذ بیاورم».
مفسر محترم در مقدمه خود یادآور می شود که: «ثبت این تفسیر در دو مرحله انجام گرفته است:
الف)- از آغاز قرآن تا سوره نحل، تفسیر را با دست خود می نوشتم؛ بدین گونه که به مسجد یا جایگاه آرام بخشی پناه می بردم و همراه با خود قرآن و قلم و کاغذ می بردم، به تلاوت دسته ای از آیات وابسته به یکدیگر و تدبر در معانی و مفاهیم آنها می پرداختم، ابتدا خلاصه افکار آشکارشده را ثبت می کردم و بعد از آن به تدبر در آیه آیه می پرداختم و تأملات خویش را با تفصیل بیشتر به نگارش درمی آوردم. در این بخش روش موجزنویسی را برگزیده بودم.
این کتاب به زبان عربی، دارای 18 مجلد و تفسیری کامل و شامل همه آیات قرآن است که به روش تحلیلی و تربیتی تألیف یافته، در آن به مسائل اجتماعی تأکید شده و مفسر به نیازها و پرسش های جدید عصر توجه داشته و به گونه ای به مناسبت تفسیر آیات، مطرح ساخته است.
مؤلف در مقدمه خود می گوید: «در این تفسیر بر تفکر و تدبر مستقیم در آیات، تکیه ورزیدیم؛ یعنی همان روش دریافت و فهم مستقیم از آیات و بازگشت به خود قرآن، طبق روشی که پیامبر(ص) و ائمه(ع) به ما آموزش داده اند که همان تفسیر قرآن به وسیله خود قرآن می باشد. تفسیر من، الهاماتی است که از این تدبر دریافت داشته ام و در آن کوشش خواهم کرد که واقعیت های خارجی را به آیات قرآن ارتباط دهم، که هدف از تفسیر قرآن همین است؛ زیرا قرآن همچون خورشید فروزنده ای است که هر روز با تابش تازه بر جهانی نو، نورافشانی می کند».
در ادامه، مفسر محترم می نویسد: «مدعی آن نیستم که در اینجا معانی سخن خدا را به صورت کامل بیان خواهم کرد، بلکه در آن می کوشم که تنها بینش ها و بصیرت هایی را که شخصا در ضمن تدبر در قرآن بدانها دست یافته ام، بر روی کاغذ بیاورم».
مفسر محترم در مقدمه خود یادآور می شود که: «ثبت این تفسیر در دو مرحله انجام گرفته است:
الف)- از آغاز قرآن تا سوره نحل، تفسیر را با دست خود می نوشتم؛ بدین گونه که به مسجد یا جایگاه آرام بخشی پناه می بردم و همراه با خود قرآن و قلم و کاغذ می بردم، به تلاوت دسته ای از آیات وابسته به یکدیگر و تدبر در معانی و مفاهیم آنها می پرداختم، ابتدا خلاصه افکار آشکارشده را ثبت می کردم و بعد از آن به تدبر در آیه آیه می پرداختم و تأملات خویش را با تفصیل بیشتر به نگارش درمی آوردم. در این بخش روش موجزنویسی را برگزیده بودم.
wikinoor: من_هدی_القرآن
[ویکی فقه] من هدی القرآن (کتاب). مؤلف تفسیر «من هدی القرآن» عالم جلیل القدر استاد سید محمد تقی مدرسی فرزند سید محمد کاظم حسینی خراسانی مدرس حائری از اندیشمندان و محققان و نویسندگان شیعه عصر حاضر است.
این کتاب به زبان عربی دارای ۱۸ مجلد و تفسیری کامل، و شامل همه آیات قرآن است که به روش تحلیلی و تربیتی تالیف یافته، در آن به مسائل اجتماعی تاکید شده، و مفسر به نیازها و پرسشهای جدید عصر توجه داشته و به گونه ای به مناسبت تفسیر آیات مطرح ساخته است. مؤلف در مقدمه خود می گوید: «در این تفسیر بر تفکر و تدبر مستقیم در آیات، تکیه ورزیدیم یعنی همان روش دریافت و فهم مستقیم از آیات و بازگشت به خود قرآن، طبق روشی که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم و ائمه علیه السّلام به ما آموزش داده اند که همان تفسیر قرآن بوسیله خود قرآن می باشد. تفسیر من الهاماتی است که از این تدبر دریافت داشته ام. و در آن کوشش خواهم کرد که واقعیتهای خارجی را به آیات قرآن ارتباط دهم، که هدف از تفسیر قرآن همین است. زیرا قرآن همچون خورشید فروزنده ای است که هر روز با تابش تازه بر جهانی نو، نورافشانی می کند.» در ادامه مفسر محترم می نویسد: «مدعی آن نیستم که در این جا معانی سخن خدا را به صورت کامل بیان خواهم کرد، بلکه در آن می کوشم، که تنها، بینشها و بصیرت هایی را که شخصا در ضمن تدبر در قرآن بدانها دست یافته ام، بر روی کاغذ بیاورم.»
مراحل تدوین تفسیر
مفسر محترم در مقدمه خود یادآور می شود که «ثبت این تفسیر در دو مرحله انجام گرفته است. الف) از آغاز قرآن تا سوره نحل، تفسیر را با دست خود می نوشتم، بدین گونه که به مسجد یا جایگاه آرامبخشی پناه می بردم و همراه با خود قرآن و قلم و کاغذ می بردم، به تلاوت دسته ای از آیات وابسته به یکدیگر و تدبر در معانی و مفاهیم آنها می پرداختم، ابتدا خلاصه افکار آشکار شده را ثبت می کردم، و بعد از آن به تدبر در آیه، آیه می پرداختم و تاملات خویش را با تفصیل بیشتر به نگارش درمی آوردم. در این بخش روش موجز نویسی را برگزیده بودم. ب) پس از سه سال احساس کردم که باید در کار تسریع دهم، و روش تدریس را در تفسیر پیش گرفتم که بر نوار ثبت می شد و سپس به صورت نوشته درمی آمد، و تغییراتی در آن می دادم و از سوره نحل تا آخر قرآن بر این منوال بود. (حاصل کار حدود ۵۰۰ نوار کاست در تفسیر قرآن شده است.) تفاوتها بین این دو نیمه آشکار است، در نیمه اول، بنابر فشردگی کلمات و ایجاز بود و در نیمه دوم بر شرح و تفصیل بیشتر.» ایشان ضمن نکاتی در مقدمه ۵ صفحه ای خود یادآور می شوند که: ۱- قرآن بطونی دارد و ادعا ندارم که حتی به بطن اول هم، دست پیدا کرده باشم. ۲- روش تدبر در آیات پیش از رجوع به تفاسیر بوده است، و بندرت به آنها مراجعه کرده ام. ۳- پس از اتمام تفسیر، به بعضی از برادران پیشنهاد کردم که معانی مفردات قرآن را از تفسیر مجمع البیان (که آن را در میان تفسیرهای معتبر، کاملترین آنها می دانم.) استخراج کنند و چنین کردند و این معانی را به صورت منظم پیش از تفسیر، آورده ام تا فایده، کاملتر شود. ۴- مصحف شناخته شده در جهان اسلام را ملاک قرار دادم.
روش کلی مفسر
این تفسیر بر تبیین مفاهیم آیات و بیان مقاصد و اهداف والای آن و درمان موفق و مفید دردهای جامعه متکی است. مطالب به طور دسته بندی ارائه شده و کمتر به بحثهای فنی و آکادمیک تفاسیر سنتی گرایش پیدا کرده است. بدین جهت بحثی از اسباب نزول، قراءات، و اعراب کلمات، مطرح نشده است. بلکه هدف او حتی در ذکر برخی روایات، بیان آیات و تبیین روش تربیتی و اخلاقی قرآن برای فهم آن است. روش کلی ایشان در ابتدای سور با ذکر نام و فضیلت سوره ها آغاز می گردد که با نقل روایاتی از تفاسیر روایی مانند عیاشی و... همراه است. تحت عنوان «زمینه کلی سوره» مباحثی را که در آن به آنها پرداخته می شود بازگو می نماید.
← ساختار مطالب
...
این کتاب به زبان عربی دارای ۱۸ مجلد و تفسیری کامل، و شامل همه آیات قرآن است که به روش تحلیلی و تربیتی تالیف یافته، در آن به مسائل اجتماعی تاکید شده، و مفسر به نیازها و پرسشهای جدید عصر توجه داشته و به گونه ای به مناسبت تفسیر آیات مطرح ساخته است. مؤلف در مقدمه خود می گوید: «در این تفسیر بر تفکر و تدبر مستقیم در آیات، تکیه ورزیدیم یعنی همان روش دریافت و فهم مستقیم از آیات و بازگشت به خود قرآن، طبق روشی که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم و ائمه علیه السّلام به ما آموزش داده اند که همان تفسیر قرآن بوسیله خود قرآن می باشد. تفسیر من الهاماتی است که از این تدبر دریافت داشته ام. و در آن کوشش خواهم کرد که واقعیتهای خارجی را به آیات قرآن ارتباط دهم، که هدف از تفسیر قرآن همین است. زیرا قرآن همچون خورشید فروزنده ای است که هر روز با تابش تازه بر جهانی نو، نورافشانی می کند.» در ادامه مفسر محترم می نویسد: «مدعی آن نیستم که در این جا معانی سخن خدا را به صورت کامل بیان خواهم کرد، بلکه در آن می کوشم، که تنها، بینشها و بصیرت هایی را که شخصا در ضمن تدبر در قرآن بدانها دست یافته ام، بر روی کاغذ بیاورم.»
مراحل تدوین تفسیر
مفسر محترم در مقدمه خود یادآور می شود که «ثبت این تفسیر در دو مرحله انجام گرفته است. الف) از آغاز قرآن تا سوره نحل، تفسیر را با دست خود می نوشتم، بدین گونه که به مسجد یا جایگاه آرامبخشی پناه می بردم و همراه با خود قرآن و قلم و کاغذ می بردم، به تلاوت دسته ای از آیات وابسته به یکدیگر و تدبر در معانی و مفاهیم آنها می پرداختم، ابتدا خلاصه افکار آشکار شده را ثبت می کردم، و بعد از آن به تدبر در آیه، آیه می پرداختم و تاملات خویش را با تفصیل بیشتر به نگارش درمی آوردم. در این بخش روش موجز نویسی را برگزیده بودم. ب) پس از سه سال احساس کردم که باید در کار تسریع دهم، و روش تدریس را در تفسیر پیش گرفتم که بر نوار ثبت می شد و سپس به صورت نوشته درمی آمد، و تغییراتی در آن می دادم و از سوره نحل تا آخر قرآن بر این منوال بود. (حاصل کار حدود ۵۰۰ نوار کاست در تفسیر قرآن شده است.) تفاوتها بین این دو نیمه آشکار است، در نیمه اول، بنابر فشردگی کلمات و ایجاز بود و در نیمه دوم بر شرح و تفصیل بیشتر.» ایشان ضمن نکاتی در مقدمه ۵ صفحه ای خود یادآور می شوند که: ۱- قرآن بطونی دارد و ادعا ندارم که حتی به بطن اول هم، دست پیدا کرده باشم. ۲- روش تدبر در آیات پیش از رجوع به تفاسیر بوده است، و بندرت به آنها مراجعه کرده ام. ۳- پس از اتمام تفسیر، به بعضی از برادران پیشنهاد کردم که معانی مفردات قرآن را از تفسیر مجمع البیان (که آن را در میان تفسیرهای معتبر، کاملترین آنها می دانم.) استخراج کنند و چنین کردند و این معانی را به صورت منظم پیش از تفسیر، آورده ام تا فایده، کاملتر شود. ۴- مصحف شناخته شده در جهان اسلام را ملاک قرار دادم.
روش کلی مفسر
این تفسیر بر تبیین مفاهیم آیات و بیان مقاصد و اهداف والای آن و درمان موفق و مفید دردهای جامعه متکی است. مطالب به طور دسته بندی ارائه شده و کمتر به بحثهای فنی و آکادمیک تفاسیر سنتی گرایش پیدا کرده است. بدین جهت بحثی از اسباب نزول، قراءات، و اعراب کلمات، مطرح نشده است. بلکه هدف او حتی در ذکر برخی روایات، بیان آیات و تبیین روش تربیتی و اخلاقی قرآن برای فهم آن است. روش کلی ایشان در ابتدای سور با ذکر نام و فضیلت سوره ها آغاز می گردد که با نقل روایاتی از تفاسیر روایی مانند عیاشی و... همراه است. تحت عنوان «زمینه کلی سوره» مباحثی را که در آن به آنها پرداخته می شود بازگو می نماید.
← ساختار مطالب
...
wikifeqh: من_هدی_القرآن_(کتاب)
[ویکی شیعه] من هدی القرآن (کتاب). مِنْ هُدَی القُرْآن کتابی تفسیری به زبان عربی اثر سید محمد تقی مدرسی از عالمان شیعه در قرن حاضر است. این تفسیر در ۱۸ جلد چاپ شده و شامل همه آیات قرآن است. سبک تفسیر، تربیتی و تحلیلی است و مفسر، ایده های اصیل و نوینی درباره زندگی اجتماعی ارائه می دهد. مدرسی در الفاظ قرآنی از مجمع البیان، بهره فراوان برده است.
سید محمد تقی مدرسی از اندیشمندان، محققان و مراجع تقلید شیعه در قرن پانزدهم و ساکن کربلاست.
مدرسی، ثبت تأملات قرآنی خود را در یکی از مساجد کشور کویت، و به تاریخ ۱/۴/۱۳۹۸ق آغاز نمود. ایشان در مسجد، با قرآن کریم خلوت می کرد تا دریافت های خود را (که به طور مستقیم از دریای ژرف آیات الهی گرفته می شد)، برای آغاز بنای حیاتی کریمانه، و یافتن درمانی سودمند جهت دردها و رنج های امت، به ثبت برساند. نگارش این تفسیر ۱۱ سال بعد، به سال ۱۴۰۹ق پایان یافت.
سید محمد تقی مدرسی از اندیشمندان، محققان و مراجع تقلید شیعه در قرن پانزدهم و ساکن کربلاست.
مدرسی، ثبت تأملات قرآنی خود را در یکی از مساجد کشور کویت، و به تاریخ ۱/۴/۱۳۹۸ق آغاز نمود. ایشان در مسجد، با قرآن کریم خلوت می کرد تا دریافت های خود را (که به طور مستقیم از دریای ژرف آیات الهی گرفته می شد)، برای آغاز بنای حیاتی کریمانه، و یافتن درمانی سودمند جهت دردها و رنج های امت، به ثبت برساند. نگارش این تفسیر ۱۱ سال بعد، به سال ۱۴۰۹ق پایان یافت.
wikishia: من_هدی_القرآن_(کتاب)