مِلْنیکوف، کُنْسْتانْتین (۱۸۹۰ـ۱۹۷۴)(Melnikov, Konstantine)
نمایی از پشت خانه ملنیکوف
معمار روس. از برجسته ترین اعضای گروه پیشتاز روس در دهه های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰، و نخستین معمار شورویبود که شهرت جهانی یافت. شیوۀ ملنیکوف با نفی کامل سبک های متعارف، و پیروی از معماری قویاً کارکردگراو به کارگیری مصالح و فنون ساخت مدرن، با ساختگریقرابت داشت؛ هرچند رهیافتِ فردی اش را به سختی می توان طبقه بندی کرد. در بعضی از طرح هایش، ازجمله خانۀ خودش در مسکو (۱۹۲۷)، از نظامی ساده متشکل از استوانه های متقاطع، استفاده کرد. در دهۀ ۱۹۳۰، که رئالیسم سوسیالیستیسبک رسمی شوروی در همۀ هنرها شد، مقامات این کشور نگرش فردگرایانۀ ملنیکوف به معماری را تخطئه کردند و پس از ۱۹۳۴ دیگر نتوانست کار کند. ملنیکوف در مسکو به دنیا آمد، و در مدرسۀ نقاشی، مجسمه سازی و معماری مسکودرس خواند. طرفدار پرشور انقلاب روسیهبود، و اعتقاد داشت که معماری در خلق جامعۀ نوین نقش مهمی دارد. کارهای اولیه اش برای کارخانه ها، خانه های کارگری، و مراکز اجتماعی، از طرح هایی بدیع برخوردارند. با طراحیِ غرفۀ شورویدر نمایشگاه بین المللی هنرهای تزیینیبه شهرت رسید، که در ۱۹۲۵ در پاریس برگزار شد. دنیا با این طرح، معماری شوروی را به رسمیت شناخت. در طرح پیش نهادی جسورانه اش برای یک آکادمی نظامی در ۱۹۳۰، آسایشگاه هایی متشکل از دوازده بلوک استوانه با آرایش عمودی در سه ردیف، پیش بینی شده بود. طرح های نوآورانه اش حاکی از این گمان است که اگر دوران فعالیتش بیشتر می پایید، از معماران بزرگ قرن ۲۰ می شد.
نمایی از پشت خانه ملنیکوف
معمار روس. از برجسته ترین اعضای گروه پیشتاز روس در دهه های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰، و نخستین معمار شورویبود که شهرت جهانی یافت. شیوۀ ملنیکوف با نفی کامل سبک های متعارف، و پیروی از معماری قویاً کارکردگراو به کارگیری مصالح و فنون ساخت مدرن، با ساختگریقرابت داشت؛ هرچند رهیافتِ فردی اش را به سختی می توان طبقه بندی کرد. در بعضی از طرح هایش، ازجمله خانۀ خودش در مسکو (۱۹۲۷)، از نظامی ساده متشکل از استوانه های متقاطع، استفاده کرد. در دهۀ ۱۹۳۰، که رئالیسم سوسیالیستیسبک رسمی شوروی در همۀ هنرها شد، مقامات این کشور نگرش فردگرایانۀ ملنیکوف به معماری را تخطئه کردند و پس از ۱۹۳۴ دیگر نتوانست کار کند. ملنیکوف در مسکو به دنیا آمد، و در مدرسۀ نقاشی، مجسمه سازی و معماری مسکودرس خواند. طرفدار پرشور انقلاب روسیهبود، و اعتقاد داشت که معماری در خلق جامعۀ نوین نقش مهمی دارد. کارهای اولیه اش برای کارخانه ها، خانه های کارگری، و مراکز اجتماعی، از طرح هایی بدیع برخوردارند. با طراحیِ غرفۀ شورویدر نمایشگاه بین المللی هنرهای تزیینیبه شهرت رسید، که در ۱۹۲۵ در پاریس برگزار شد. دنیا با این طرح، معماری شوروی را به رسمیت شناخت. در طرح پیش نهادی جسورانه اش برای یک آکادمی نظامی در ۱۹۳۰، آسایشگاه هایی متشکل از دوازده بلوک استوانه با آرایش عمودی در سه ردیف، پیش بینی شده بود. طرح های نوآورانه اش حاکی از این گمان است که اگر دوران فعالیتش بیشتر می پایید، از معماران بزرگ قرن ۲۰ می شد.
wikijoo: ملنیکوف،_کنستانتین_(۱۸۹۰ـ۱۹۷۴)