[ویکی فقه] ملاک اختصاص حمد به خدا (قرآن). آرامش بخشی به بندگان، اعطای بهشت ، به دور از رنج و سختی به بندگان برگزیده، برتری دادن داود و سلیمان (علیهما السلام) به وسیله علم بر بسیاری از بندگان، اعطای فرزند به ابراهیم (علیه السّلام) در سن کهولت وی، حیات بخشی، و ... از جمله ملاکهای اختصاص حمد به خداوند تعالی است.
آرامش بخشی به بندگان، ملاک اختصاص حمد به خداوند است: «جنـت عدن یدخلونها یحلون فیها من اساور من ذهب ولؤلؤا ولباسهم فیها حریر• وقالوا الحمد لله الذی اذهب عنا الحزن ان ربنا لغفور شکور؛ (پاداش آنها) باغهای جاویدان بهشت است که وارد آن می شوند، در حالی که به دستبندهائی از طلا و مروارید آراسته اند و لباسشان در آنجا از حریر است!•آنها می گویند حمد (و ستایش) برای خداوندی است که اندوه را از ما برطرف ساخت، چرا که پروردگار ما غفور و شکور است.»
اعطای بهشت
اعطای بهشت، به دور از رنج و سختی به بندگان برگزیده، از جانب خدا، ملاک اختصاص حمد به اوست: «ثم اورثنا الکتـب الذین اصطفینا من عبادنا فمنهم ظالم لنفسه ومنهم مقتصد ومنهم سابق بالخیرت باذن الله ذلک هو الفضل الکبیر• جنـت عدن یدخلونها یحلون فیها من اساور من ذهب ولؤلؤا ولباسهم فیها حریر• وقالوا الحمد لله الذی اذهب عنا الحزن ان ربنا لغفور شکور• الذی احلنا دار المقامة من فضله لا یمسنا فیها نصب ولا یمسنا فیها لغوب؛ سپس این کتاب آسمانی را به گروهی از بندگان برگزیده خود به میراث دادیم، (اما) از میان آنها عدهای بر خود ستم کردند، و عدهای میانه رو بودند، و عده ای به اذن خدا در نیکیها از همه (پیشی) گرفتند و این فضیلت بزرگی است•(پاداش آنها) باغهای جاویدان بهشت است که وارد آن می شوند، در حالی که به دستبندهائی از طلا و مروارید آراسته اند و لباسشان در آنجا از حریر است!• آنها می گویند حمد (و ستایش) برای خداوندی است که اندوه را از ما برطرف ساخت، چرا که پروردگار ما غفور و شکور است.»
← اعطای بهشت به متقین
برتری دادن داود و سلیمان (علیهما السلام) به وسیله علم بر بسیاری از بندگان، از سوی خدا، ملاک انحصار حمد به او، از دیدگاه ایشان است: «ولقد ءاتینا داوود وسلیمـن علمـا وقالا الحمد لله الذی فضلنا علی کثیر من عباده المؤمنین؛ و ما به داوود و سلیمان، دانشی عظیم دادیم؛ و آنان گفتند: ستایش از آن خداوندی است که ما را بر بسیاری از بندگان مؤمنش برتری بخشید.»
اعطای فرزند
...
آرامش بخشی به بندگان، ملاک اختصاص حمد به خداوند است: «جنـت عدن یدخلونها یحلون فیها من اساور من ذهب ولؤلؤا ولباسهم فیها حریر• وقالوا الحمد لله الذی اذهب عنا الحزن ان ربنا لغفور شکور؛ (پاداش آنها) باغهای جاویدان بهشت است که وارد آن می شوند، در حالی که به دستبندهائی از طلا و مروارید آراسته اند و لباسشان در آنجا از حریر است!•آنها می گویند حمد (و ستایش) برای خداوندی است که اندوه را از ما برطرف ساخت، چرا که پروردگار ما غفور و شکور است.»
اعطای بهشت
اعطای بهشت، به دور از رنج و سختی به بندگان برگزیده، از جانب خدا، ملاک اختصاص حمد به اوست: «ثم اورثنا الکتـب الذین اصطفینا من عبادنا فمنهم ظالم لنفسه ومنهم مقتصد ومنهم سابق بالخیرت باذن الله ذلک هو الفضل الکبیر• جنـت عدن یدخلونها یحلون فیها من اساور من ذهب ولؤلؤا ولباسهم فیها حریر• وقالوا الحمد لله الذی اذهب عنا الحزن ان ربنا لغفور شکور• الذی احلنا دار المقامة من فضله لا یمسنا فیها نصب ولا یمسنا فیها لغوب؛ سپس این کتاب آسمانی را به گروهی از بندگان برگزیده خود به میراث دادیم، (اما) از میان آنها عدهای بر خود ستم کردند، و عدهای میانه رو بودند، و عده ای به اذن خدا در نیکیها از همه (پیشی) گرفتند و این فضیلت بزرگی است•(پاداش آنها) باغهای جاویدان بهشت است که وارد آن می شوند، در حالی که به دستبندهائی از طلا و مروارید آراسته اند و لباسشان در آنجا از حریر است!• آنها می گویند حمد (و ستایش) برای خداوندی است که اندوه را از ما برطرف ساخت، چرا که پروردگار ما غفور و شکور است.»
← اعطای بهشت به متقین
برتری دادن داود و سلیمان (علیهما السلام) به وسیله علم بر بسیاری از بندگان، از سوی خدا، ملاک انحصار حمد به او، از دیدگاه ایشان است: «ولقد ءاتینا داوود وسلیمـن علمـا وقالا الحمد لله الذی فضلنا علی کثیر من عباده المؤمنین؛ و ما به داوود و سلیمان، دانشی عظیم دادیم؛ و آنان گفتند: ستایش از آن خداوندی است که ما را بر بسیاری از بندگان مؤمنش برتری بخشید.»
اعطای فرزند
...
wikifeqh: ملاک_اختصاص_حمد_به_خدا_(قرآن)